Σάββατο 10 Νοεμβρίου 2018

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΕΑ ΣΧΕΣΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ – ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ (Μητροπ. Ναυπάκτου Ἱερόθεος)

Προβληματισμο γι τ νέα σχέση κκλησίας – Πολιτείας

Τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου

ΠΗΓΗ: parembasis.gr
Δημοσιεύθηκε στὴν ἐφημερίδα «ΝΕΑ» (9 Νοεμβρίου 2018)

.           Ὅταν γίνεται ἕνας σεισμός, οἱ σεισμολόγοι προσπαθοῦν νὰ διευκρινίσουν ἂν ἦταν ὁ κύριος σεισμὸς ἢ προσεισμικὲς καὶ μετασεισμικὲς δονήσεις.
.             Θεωρῶ ὅτι στὶς σχέσεις Ἐκκλησίας καὶ Πολιτείας τὶς ἡμέρες ποὺ προηγήθηκαν ἔγιναν δύο ἰσχυρότατες σεισμικὲς δονήσεις καὶ φυσικὰ ἀναμένονται καὶ μικρότεροι μετασεισμοί, χωρὶς νὰ ἀποκλείονται καὶ ἰσχυρότεροι.
.           Πρόκειται γιὰ δύο σημαντικὰ γεγονότα, τὸ πρῶτο ἡ πρόταση τοῦ ΣΥΡΙΖΑ γιὰ τὴν ἀναθεώρηση τῶν διατάξεων τοῦ Συντάγματος στὸ ἄρθρο 3, καὶ τὸ δεύτερο ἡ «πρόθεση» «γιὰ μία ἱστορικὴ συμφωνία» μεταξὺ «Ἐκκλησίας καὶ Πολιτείας» γιὰ τὴν ἐκκλησιαστικὴ περιουσία καὶ τὴ μισθοδοσία τῶν Κληρικῶν. Καὶ τὰ δύο αὐτὰ γεγονότα συνδέονται στενὰ μεταξύ τους, τὸ ἕνα προϋποθέτει τὸ ἄλλο..           Ἐλπίζω ἡ ἀναγγελθεῖσα συμφωνία νὰ μὴ λειτουργήση ἀποπροσανατολιστικὰ γιὰ νὰ περάση ἀθόρυβα ἡ προταθεῖσα ἀναθεώρηση τοῦ Συντάγματος στὸ 3 ἄρθρο.
1. Στὸ πρῶτο γεγονός, ἤτοι τὴν ἀναθεώρηση τοῦ Συντάγματος εἶναι θετικὸ τὸ ὅτι δὲν υἱοθετήθηκε ἡ ὁρολογία «χωρισμὸς Ἐκκλησίας Πολιτείας», ποὺ ἦταν ἕνα ἀνύπαρκτο ἰδεολόγημα, καὶ τελικὰ χρησιμοποιήθηκε ἡ ὁρολογία «ἐξορθολογισμὸς τῶν σχέσεων αὐτῶν». Ὅμως δημιουργεῖται ἔντονος προβληματισμὸς γιὰ τὸ ὅτι τὸ 3 ἄρθρο τοῦ Συντάγματος «ἀναδιατυπώθηκε» μὲ τὴν προσθήκη καὶ ἀφαίρεση φράσεων.
.           Προστέθηκε ἡ φράση «ἡ Ἑλληνικὴ Πολιτεία εἶναι θρησκευτικὰ οὐδέτερη» καὶ ὅπως ἑρμηνεύεται στὴν αἰτιολογικὴ ἔκθεση «μὲ ὅ,τι αὐτὸ συνεπάγεται κανονιστικὰ καὶ πρακτικά». Φυσικὰ πρέπει αὐτὸ νὰ διερευνηθῆ ἐξονυχιστικὰ τί θὰ πεῖ «ὅ,τι συναπάγεται» καὶ τί θὰ πεῖ «κανονιστικὰ καὶ πρακτικά».
.         Ἀφαιρέθηκαν φράσεις, ὅπως γράφεται στὴν αἰτιολογικὴ ἔκθεση: «Κατὰ τὰ λοιπά, ἀπὸ τὴ διάταξη ἀπαλείφονται οἱ θεολογικοῦ χαρακτήρα ἀναφορές, ὅπως καὶ ἡ ἀναφορὰ στὰ ὄργανα διοίκησης τῆς Ἐκκλησίας, ὡς ἀσύμβατες μὲ τὴν καθιέρωση τῆς θρησκευτικῆς οὐδετερότητας». Πρόκειται γιὰ σοβαρὰ ζητήματα ποὺ χρήζουν διερεύνησης.
.           Ἂν δὲ μὲ τὴ «θρησκευτικὴ οὐδετερότητα τοῦ Κράτους» ἐννοεῖται ἡ ἀλλαγὴ τῆς νομικῆς προσωπικότητας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, νὰ γίνει ἕνα ἁπλὸ Σωματεῖο, τότε πῶς θὰ ἀντιμετωπισθῆ ἡ νομικὴ προσωπικότητα τῶν Μουφτειῶν, ποὺ ἀναφέρεται στοὺς Ἕλληνες Μουσουλμάνους;

2. Τὸ ἄλλο γεγονός, ποὺ ἀφορᾶ τὸ οἰκονομικὰ ζητήματα καὶ τὴ μισθοδοσία 10.000 περίπου Κληρικῶν, χωρὶς κἂν νὰ ἐρωτηθοῦν, ποὺ γίνεται, προφανῶς, σὲ ἀναφορὰ μὲ τὴ «θρησκευτικὴ οὐδετερότητα», ἀφήνει ἀνοικτὰ πολλὰ θέματα πρὸς συζήτηση.
.           Μέχρι τώρα γνωρίζουμε ὅτι κάθε συμφωνία ἢ ἔστω «πρόθεση» στηρίζεται σὲ ἐξονυχιστικὸ διάλογο μεταξὺ τῶν δύο μερῶν καὶ σὲ συγκεκριμένες μελέτες. Ἕνα σπίτι πρόκειται κανεὶς νὰ κατασκευάση καὶ χρειάζονται νὰ γίνουν πολλὲς ἀρχιτεκτονικές, στατικές, μηχανολογικές, κ.λπ. μελέτες. Στὴν περίπτωση αὐτὴ δὲν γνωρίζω συγκεκριμένους διαλόγους, οὔτε καν ἐὰν ἔχουν ἐκπονηθῆ ὅλες οἱ μελέτες ποὺ νὰ στηρίζουν τέτοιες μεγαλεπήβολες ἀποφάσεις.

3. Ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος διοικεῖ «ἐπιτροπικῶς» καὶ τὶς Μητροπόλεις τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου ἐν Ἑλλάδι, καθὼς ἐπίσης στὴν Ἑλληνικὴ Ἐπικράτεια ὑπάρχουν οἱ Μητροπόλεις τῆς ἡμιαυτονόμου Ἐκκλησίας τῆς Κρήτης καὶ οἱ Μητροπόλεις τῆς Δωδεκανήσου.
.           Διερωτῶμαι ἂν ὑπῆρξε κάποια συζήτηση καὶ συμφωνία μεταξὺ Ἑλληνικῆς Πολιτείας καὶ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου ἢ μεταξὺ Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος καὶ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου. Τελικά, πς παιτομε ν σέβονται ο γείτονές μας τ Οκουμενικ Πατριαρχεο, κα ν μ τ σέβονται  λληνικ Πολιτεία κα κκλησία τς λλάδος;.             Θεωρῶ ὅτι τὰ θέματα αὐτὰ εἶναι σοβαρὰ καὶ δὲν πρέπει νὰ ἀντιμετωπίζονται ἰδεολογικὰ καὶ χάριν ἐντυπωσιασμοῦ. Ἡ Ἱεραρχία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ποὺ θὰ συγκληθῆ θὰ ἀναλάβη μεγάλη εὐθύνη ἔναντί της ἱστορίας. Ζοῦμε ἱστορικὲς στιγμές.

ΠΗΓΗ:   ΚΛΙΚ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου