ΚΑΤΗΧΗΣΕΙΣ
ΕΚ ΤΩΝ ΔΙΔΑΧΩ ΤΟΥ ΚΑΤΗΧΗΤΟΥ ΤΩΝ ΠΑΤΡΩΝ
ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΞΕΝΟΦ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑΣ
Θέσις καὶ ἔννοια τοῦ Μυστηρίου καὶ περὶ τῆς ὑπεροχῆς αὐτοῦ.
Ἡ Εὐχαριστία ἐστὶ τοιοῦτον Μυστήριον, ἐν ᾧ ὁ χριστιανός, ὑπὸ τὸ εἶδος τοῦ ἄρτου καὶ τοῦ οἴνου, μεταλαμβάνει τὸ ἀληθὲς σῶμα καὶ τὸ ἀληθὲς αἷμα τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ. Τὸ Μυστήριον τοῦτο ὑπερέχει ἁπάντων τῶν λοιπῶν, κατὰ τά, ἐν τῇ Ὀρθοδόξῳ ὁμολογίᾳ διαλαμβανόμενα, διότι διὰ τοῦ Μυστηρίου τούτου, ἐνούμεθα αὐτῆς τῆς Πηγῆς τῆς Ζωῆς (Ψαλμ. λε΄ 9).
1. Διὰ τὸ ὑπερβάλλον καὶ τὸ ἀκατάληπτον τοῦ Μυστηρίου. Ἐν τοῖς λοιποῖς Μυστηρίοις, ἐστὶν ἀκατάληπτον τοῦτο ἰδίως, ὅτι ὑπὸ γνωστὸν καὶ ὁρατὸν εἶδος, ἐνεργεῖ ἀοράτως ἐπὶ τὸν ἄνθρωπον ἡ τοῦ Θεοῦ χάρις, αὐτὴ δὲ ἡ τῶν Μυστηρίων ὕλη, μένει ἀμετάβλητος (π.χ. τὸ ὕδωρ ἐν τῷ Βαπτίσματι, τὸ Ἅγιον Μῦρον ἐν τῷ Χρίσματι). Ἐνταῦθα, τοὐναντίον, μεταβάλλεται αὐτὴ ἡ τοῦ Μυστηρίου ὕλη. Ὁ ἄρτος καὶ ὁ οἶνος, τὸ εἶδος μόνον αὐτῶν διατηροῦντες, μεταβάλλονται διὰ θαύματος εἰς ἀληθὲς Σῶμα καὶ Αἷμα τοῦ Κυρίου ἡμῶν καὶ ἔπειτα λαμβανόμενα ὑπὸ τῶν πιστῶν, παράγουσιν ἤδη ἐν αὐτοῖς ἀοράτως τὰ ἀποτελέσματα τῆς Αὑτοῦ Χάριτος.