Γράμμα σε μια μέλλουσα δασκάλα
Διαχρονικά υπήρχαν προβλήματα
στον κόσμο και στις κοινωνίες. Τα Παιδιά αναγκάστηκαν να μεγαλώσουν και
πυροβόλησαν τα Όνειρα και τις Ιδέες. Οι μεγάλοι που βλέπουμε εμείς
σήμερα στον περίγυρό μας κάποτε -ίσως- ήταν σαν εμάς. Κι όταν γίνουμε κι
εμείς σαν αυτούς θα βρεθούν τα παιδιά, οι μαθητές, οι μικρότεροι να μας
πουν ότι τα κάναμε θάλασσα. Άκου αυτό που θα σου πω.
Θα γίνεις δασκάλα. Πήρες το πτυχίο σου. Συγχαρητήρια. Τώρα, λοιπόν, πάρε ένα σπίρτο και βάλε φωτιά στους τόμους της Συγκριτικής Παιδαγωγικής που βλέπω στην βιβλιοθήκη σου, ενώ σου γράφω αυτό το γράμμα.
Ανέβα στην έδρα και κοίτα αυτά τα παιδιά στα μάτια. Άκου ό,τι έχουν να σου πουν. Μόρφωσέ τα. Δώσε τους μορφή. Γίνε λιθοξόος. Πάρε το ακατέργαστο υλικό και σμίλεψέ το. Τα παιδιά που θα φεύγουν και θα σε αποχαιρετούν κάθε χρονιά θα τραβούν τον δρόμο τους. Εσύ θα παίρνεις μιαν ανάσα ανακούφισης. Έκανες το έργο σου. Φύτεψες τον σπόρο. Αν δεν το κάνεις εσύ ως Δασκάλα μετά από χρόνια ένας Δικαστής θα νίπτει τα χέρια του καταδικάζοντας μια ψυχή που έτυχε να μην έχει τον σωστό δάσκαλο.
Να αισθάνεσαι περήφανη όταν ανεβαίνεις στην έδρα. Θυμήσου. Δεν είσαι ούτε καλύτερη, ούτε ανώτερη, ούτε εξυπνότερη από τα παιδιά που βλέπεις απέναντί σου. Αν δεις φλόγα προστάτεψέ την. Αν δεις φιτύλι βαλ’ του φωτιά. Αν δεν δεις τίποτα δώσε ένα χαμόγελο και ένα χάδι. Θα δεις στην πορεία σου παιδιά τα οποία για σένα δεν έχουν τίποτα. Δείξ’ τους τον δρόμο. Όχι να γίνουν άριστοι μαθητές. Να γίνουν άνθρωποι. Μην πέσεις στην παγίδα της αυθεντίας. Μην καθρεφτίζεσαι πάνω στα καθάρια νερά της παιδικής ηλικίας. Όταν μπαίνεις στην τάξη θα αφήνεις τα προβλήματά σου στο χαλάκι.
Μην δίνεις έτοιμες απαντήσεις. Παίδεψέ τους. Στροβίλισέ τους το μυαλό. Βαλ’ τους να ψάξουν. Άφησέ τα να εκφραστούν. Με τον δικό τους τρόπο. Μην ειρωνευτείς ποτέ ένα παιδί. Το έχασες. Τελείωσε. Ραγίζει μέσα του. Τα εσωστρεφή παιδιά θέλουν προσοχή. Τα εξωστρεφή χρειάζονται επικοινωνία. Πρόσεξε την καλλιέργεια του ρατσισμού. Του χθόνιου και του υφέρποντος. Αν οι γονείς είναι α-νόητοι δείξτους για να καταλάβουν. Αν οι γονείς το παίζουν έξυπνοι μίλησέ τους για να καταλάβουν, με τον τρόπο σου πάντα. Αν δεν υπάρχουν -κυριολεκτικά και μεταφορικά- γονείς, κάλυψε το κενό που εσύ αντιλαμβάνεσαι. Μοιράσου με τα παιδιά Μουσική, Λογοτεχνία, Κινηματογράφο, Θέατρο, Ζωγραφική. Δώσε τους μαγεία. Βοήθησέ τα να ζωγραφίσουν με τους μαρκαδόρους τους την Εδέμ.
Δεν μου αρέσει η λέξη παιδαγωγός. Μην άγεις, μην οδηγείς. Δεν είσαι πιο μπροστά από τα παιδιά. Ίσως βρεθείς πίσω τους. Θα σου δείξουν κι αυτά έναν δρόμο. Συζήτησε μαζί τους. Κάθε μέρα που θα φεύγεις από τον Κήπο (άφησέ με να ονομάσω έτσι το δικό σου σχολείο) να λες ότι σήμερα φύτεψα έναν σπόρο. Αύριο θα βάλω νερό. Μεθαύριο θα σκαλίσω. Πρόσεξε τα μπουμπούκια. Μίλησέ τους για τον αέρα και το χιόνι σιγά-σιγά. Μην τα αφήσεις να ξεραθούν.
ΠΗΓΗ: ΚΛΙΚ
Θα γίνεις δασκάλα. Πήρες το πτυχίο σου. Συγχαρητήρια. Τώρα, λοιπόν, πάρε ένα σπίρτο και βάλε φωτιά στους τόμους της Συγκριτικής Παιδαγωγικής που βλέπω στην βιβλιοθήκη σου, ενώ σου γράφω αυτό το γράμμα.
Ανέβα στην έδρα και κοίτα αυτά τα παιδιά στα μάτια. Άκου ό,τι έχουν να σου πουν. Μόρφωσέ τα. Δώσε τους μορφή. Γίνε λιθοξόος. Πάρε το ακατέργαστο υλικό και σμίλεψέ το. Τα παιδιά που θα φεύγουν και θα σε αποχαιρετούν κάθε χρονιά θα τραβούν τον δρόμο τους. Εσύ θα παίρνεις μιαν ανάσα ανακούφισης. Έκανες το έργο σου. Φύτεψες τον σπόρο. Αν δεν το κάνεις εσύ ως Δασκάλα μετά από χρόνια ένας Δικαστής θα νίπτει τα χέρια του καταδικάζοντας μια ψυχή που έτυχε να μην έχει τον σωστό δάσκαλο.
Να αισθάνεσαι περήφανη όταν ανεβαίνεις στην έδρα. Θυμήσου. Δεν είσαι ούτε καλύτερη, ούτε ανώτερη, ούτε εξυπνότερη από τα παιδιά που βλέπεις απέναντί σου. Αν δεις φλόγα προστάτεψέ την. Αν δεις φιτύλι βαλ’ του φωτιά. Αν δεν δεις τίποτα δώσε ένα χαμόγελο και ένα χάδι. Θα δεις στην πορεία σου παιδιά τα οποία για σένα δεν έχουν τίποτα. Δείξ’ τους τον δρόμο. Όχι να γίνουν άριστοι μαθητές. Να γίνουν άνθρωποι. Μην πέσεις στην παγίδα της αυθεντίας. Μην καθρεφτίζεσαι πάνω στα καθάρια νερά της παιδικής ηλικίας. Όταν μπαίνεις στην τάξη θα αφήνεις τα προβλήματά σου στο χαλάκι.
Μην δίνεις έτοιμες απαντήσεις. Παίδεψέ τους. Στροβίλισέ τους το μυαλό. Βαλ’ τους να ψάξουν. Άφησέ τα να εκφραστούν. Με τον δικό τους τρόπο. Μην ειρωνευτείς ποτέ ένα παιδί. Το έχασες. Τελείωσε. Ραγίζει μέσα του. Τα εσωστρεφή παιδιά θέλουν προσοχή. Τα εξωστρεφή χρειάζονται επικοινωνία. Πρόσεξε την καλλιέργεια του ρατσισμού. Του χθόνιου και του υφέρποντος. Αν οι γονείς είναι α-νόητοι δείξτους για να καταλάβουν. Αν οι γονείς το παίζουν έξυπνοι μίλησέ τους για να καταλάβουν, με τον τρόπο σου πάντα. Αν δεν υπάρχουν -κυριολεκτικά και μεταφορικά- γονείς, κάλυψε το κενό που εσύ αντιλαμβάνεσαι. Μοιράσου με τα παιδιά Μουσική, Λογοτεχνία, Κινηματογράφο, Θέατρο, Ζωγραφική. Δώσε τους μαγεία. Βοήθησέ τα να ζωγραφίσουν με τους μαρκαδόρους τους την Εδέμ.
Δεν μου αρέσει η λέξη παιδαγωγός. Μην άγεις, μην οδηγείς. Δεν είσαι πιο μπροστά από τα παιδιά. Ίσως βρεθείς πίσω τους. Θα σου δείξουν κι αυτά έναν δρόμο. Συζήτησε μαζί τους. Κάθε μέρα που θα φεύγεις από τον Κήπο (άφησέ με να ονομάσω έτσι το δικό σου σχολείο) να λες ότι σήμερα φύτεψα έναν σπόρο. Αύριο θα βάλω νερό. Μεθαύριο θα σκαλίσω. Πρόσεξε τα μπουμπούκια. Μίλησέ τους για τον αέρα και το χιόνι σιγά-σιγά. Μην τα αφήσεις να ξεραθούν.
ΠΗΓΗ: ΚΛΙΚ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου