Τετάρτη 2 Ιουλίου 2014

ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ... "ΕΔΟΞΕ ΤΩ ΑΓΙΩ ΠΝΕΥΜΑΤΙ ΚΑΙ ΗΜΙΝ" !!! ΠΟΙΟΣ ΤΟ ΠΙΣΤΕΥΕΙ ΑΡΑΓΕ ;;; ΟΥΤΕ ΟΙ ΙΔΙΟΙ !!!

ΤΟ ΕΛΛΕΙΜΜΑ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΙΚΟΤΗΤΑΣ 

(Γ. Ν. Παπαθανασόπουλος)

Τὸ ἔλλειμμα τῆς Συνοδικότητας

Τοῦ Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου

ΕΙΣ. ΣΧ. «ΒΙΒΛ.»: Ὅπως σημειώνει εὔστοχα, σὲ ἄλλη συνάφεια, ὁ ἀρθρογράφος τοῦ παρόντος, ἔχει περάσει ἀνεπιστρεπτὶ ἡ ἐποχή, ποὺ τὰ λεγόμενα «ἐκκλησιαστικὰ θέματα» προσείλκυαν τὸ ἐνδιαφέρον τῶν ἀνθρώπων.  Ὅσο μάλιστα γιὰ τὴν ἐξυπηρέτηση κοντῶν ἐπιδιώξεων καὶ ὑπολογισμῶν θὰ ὑποβαθμίζονται ἐκ τῶν ἔσω οἱ ἐκκλησιαστικοὶ θεσμοί (ὡς ἡ Συνοδικότης), τόσο ὁ λόγος τῆς Ἐκκλησίας θὰ «χάνει» τὴν ἀξιοπιστία του.
Καὶ κάτι ἄλλο: καλὴ ἡ τήρηση τῆς Πράξεως τοῦ 1928, ἀλλὰ ἐξ ἴσου καλὴ καὶ  ἡ τήρηση τῆς Πατερικῆς Πράξεως ἔναντι τῶν δυτικῶν κακοδιδασκαλιῶν καὶ πονηρευμάτων…!

.       Ἡ ὅλη διαδικασία ἐκλογῆς καὶ χειροτονίας τῶν νέων Μητροπολιτῶν ἔλαβε τέλος. Παραμένει ἡ πικρὴ γεύση ἀπὸ τὴν παρέμβαση τοῦ Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου στὰ ἐσωτερικὰ τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος καὶ ἀπὸ τὴν ἐπιβεβαίωση τοῦ ἐλλείμματος ποὺ ὑπάρχει στὸ Συνοδικὸ σύστημα.
.       Ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης κ. Βαρθολομαῖος θέλησε ἄτυπα νὰ παρέμβει στὰ ἐσωτερικὰ τῆς διοίκησης τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ὑποδεικνύοντας στὸν Ἀρχιεπίσκοπο κ. Ἱερώνυμο ἔμπιστό του πρόσωπο γιὰ Μητροπολίτη Ἰωαννίνων. Ὅταν ἡ παρέμβαση διέρρευσε (Σημ. Ὁ κ. Βαρθολομαῖος καλὸν εἶναι νὰ ἐξετάσει τὸ πῶς πρὸς τὰ ἔξω διέρρευσε μὲ τόση ἀκρίβεια ἡ παρέμβασή του σὲ ἕνα, ἀπὸ ἄποψη πληροφόρησης, ἀπόλυτα στεγανοποιημένο σύστημα στὴν Ἀρχιεπισκοπὴ Ἀθηνῶν καὶ στὴν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος) ὁ Πατριάρχης ἐπιχείρησε νὰ δικαιολογήσει τὴ στάση του, ἀλλὰ ἐξετέθη περισσότερο. Στὶς 23 Ἰουνίου ἐξέδωσε Ἀνακοινωθέν, στὸ ὁποῖο ἐπιβεβαιώνει «τὴν ἐπιθυμία καὶ εὐχή του ὅπως εἰς τὸν ἱστορικὸν Θρόνον τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἰωαννίνων ἐκλεγῆ συγκεκριμένος κληρικὸς ἐγνωσμένης προσφορᾶς πρὸς τὴν Μητέρα Ἐκκλησία, τὸ Οἰκουμενικὸν Πατριαρχεῖον, ἀλλὰ καὶ τὴν Ἁγιωτάτην Ἐκκλησίαν τῆς Ἑλλάδος καὶ τὸν Μακαριώτατον προσωπικῶς».
.       Κατὰ τὴν ἄποψη τοῦ Παναγιωτάτου ἡ ἐνέργειά του δὲν ἀποτελεῖ παρέμβαση… Ἀλλὰ τότε τί εἶναι;… Τὸ δεύτερο σφάλμα του εἶναι πὼς ἐξομοιώνει τὸν Οἰκουμενικὸ Θρόνο, στὴν ἐκκλησιολογική του συμπεριφορά, μὲ ὁποιοδήποτε μέλος τῆς Ἐκκλησίας καὶ τὶς τοπικὲς ἀρχές…. Τὸ τρίτο σφάλμα του εἶναι πὼς ταυτίζει ἐννοιολογικὰ ὅρο τῆς Πράξης τοῦ 1928, γιὰ τὸ τυπικὸ δικαίωμα τοῦ Οἰκ. Πατριαρχείου νὰ ὑποδεικνύει ὑποψηφίους, μὲ τὴν «ἄτυπη εὐχὴ» καὶ παρέμβασή του στὸν κ. Ἱερώνυμο. Τὸ τέταρτο σφάλμα εἶναι ὅτι ὁ κ. Βαρθολομαῖος ἐπικαλεῖται τὸ δικαίωμα τοῦ Οἰκ. Πατριαρχείου νὰ ὑποδεικνύει γιὰ ἐγγραφὴ στὸν κατάλογο τῶν ὑποψηφίων πρόσωπα, ὅταν ὁ συγκεκριμένος ποὺ πρότεινε ἦταν ἤδη ἐγγεγραμμένος!…. Καὶ τὸ πέμπτο σφάλμα ἦταν ὅτι διὰ τοῦ ἐπισήμου Ἀνακοινωθέντος ὅλος ὁ πιστὸς λαὸς πληροφορήθηκε ἀπὸ ὑπεύθυνα χείλη τὶς φῆμες ποὺ κυκλοφορήθηκαν σὲ βάρος συγκεκριμένων προσώπων ποὺ ζοῦν στὴν Ἀθήνα καὶ εἶναι στελέχη τοῦ Πατριαρχείου ἢ στενά συνδεδεμένα μαζί του, ἂν καὶ ὁρισμένα μισθοδοτοῦνται, ἢ μισθοδοτοῦντο ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος!…
.       Τὸ ἀποτέλεσμα τῶν ἀλλεπάλληλων σφαλμάτων τοῦ κ. Βαρθολομαίου ἦταν νὰ ἐκτεθεῖ ὁ ἴδιος καὶ νὰ ἀποδοκιμασθεῖ ὁ ἐκλεκτὸς καὶ ἔμπιστός του. Στὸ τριπρόσωπο παρὰ λίγο νὰ μὴν εἰσέλθει καὶ στὴν τελικὴ ψηφοφορία νὰ λάβει ἑπτὰ (7) μόνο ψήφους, κάτι λιγότερο ἀπὸ τὸ 10% τῶν ψηφισάντων Μητροπολιτῶν. Ἀπὸ τὴν ἄλλη πλευρὰ τὸ θετικὸ γιὰ τὴν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, τὸν Ἀρχιεπίσκοπο κ. Ἱερώνυμο καὶ τὸν ἔμπιστό του, ποὺ ἐξελέγη Μητροπολίτης Ἰωαννίνων, ἦταν πὼς ἡ παρέμβαση τοῦ Πατριάρχου συσπείρωσε τοὺς Ἀρχιερεῖς καὶ ψήφισαν ὄχι τόσο ὑπὲρ τοῦ ἐκλεγέντος ὑποψηφίου, ὅσο ἐναντίον τοῦ πατριαρχικοῦ ὑποψηφίου…
.       Παρεμπιπτόντως ἡ Ἱεραρχία ἀπέρριψε τὴν ἐκ μέρους τοῦ Μητροπολίτου Δωδώνης κ. Χρυσοστόμου προσπάθεια προώθησης τοῦ τιτουλάριου Μητροπολίτου Μαραθῶνος κ. Μελίτωνος στὴ Μητρόπολη Φωκίδος. Ὁ κ. Μελίτων ἔλαβε ἐλάχιστες ψήφους…. Ὁ κ. Χρυσόστομος πρέπει νὰ ἔχει καταλάβει ὅτι ἀνεπιστρεπτὶ ἔχει περάσει ἡ ἐποχή, ποὺ ὁ λόγος του περνοῦσε στὸν κ. Ἱερώνυμο, πὼς ὁἈρχιεπίσκοπος τὸν γνωρίζει ἄριστα καὶ τὸν ἀντιμετωπίζει ἀποτελεσματικὰ καὶ πὼς οἱ ὑπηρεσίες ποὺ τοῦ ἔχει προσφέρει δὲν ἔχουν πλέον ἀντίκρυσμα.
.       Κατὰ τὰ ἄλλα, τὸ ἔλλειμμα τῆς συνοδικότητας βαθαίνει, ὄχι μόνο μὲ εὐθύνη τοῦ Ἀρχιεπισκόπου. Στὶς κενὲς Μητροπόλεις ἐξελέγησαν τὰ πρόσωπα, ποὺἦσαν ἐπιλογὲς τοῦἈρχιεπισκόπου καὶ ἦσαν γνωστὰ ἀπὸ μηνῶν. Πρέπει πάντως νὰ σημειωθεῖ ἡ διαφορὰ τῶν ψήφων, ποὺ ὑπῆρξε μεταξὺ αὐτῶν ποὺ εἶχαν τὴν σχεδὸν πλήρη ἀποδοχὴ καὶ αὐτῶν ποὺ φάνηκε ὅτι ἕνα μέρος τῆς Ἱεραρχίας δὲν ἐπιδοκίμαζε τὴν ἐκλογή τους. Ἴσχυσε πάντως ἐκεῖνο ποὺ εἶχε πεῖ ὁ σημερινὸς Ἀρχιεπίσκοπος ὡς Μητροπολίτης Θηβῶν, ὅτι «δημιουργεῖται στρατὸς τοῦ Ἀρχιεπισκόπου». Ἀκούστηκε σὲ μία χειροτονία καὶ ἡ νέα ἐκδοχὴ τῆς διὰ τοῦ Ἀρχιεπισκόπου παρεμβάσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος: «Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος προτείνει καὶ θέτει ὑπὸ τὴν κρίση τῆς Ἱεραρχίας τὴν ἐπιλογή του…».
.       Ὁ Μητροπολίτης Θηβῶν κ. Ἱερώνυμος εἶχε ψέξει τὸ ἀρχιεπισκοποκεντρικὸ σύστημα καὶ τὴν ἐκ τῶν προτέρων, ὑποστηρίζοντας ὅτι ἔτσι «τὰ μέλη τοῦ σώματος μεταβάλλονται σὲ θεατές, μὲἔλλειψη ἐνδιαφέροντος, ποὺ μπροστὰ στὸν πρόεδρο ὑποκλίνονται, προσέχουν τοὺς κανόνες ἁβροφροσύνης καί, μόλις ἀπομακρύνονται, μὲ ἄλλη γλώσσα πλέον, κατακρίνουν καὶ καταφέρονται κατὰ πάντων. Ἔτσι ἑρμηνεύεται καὶἡ “ἀφασία” τῶν ἱεραρχῶν, γιὰ τὴν ὁποία πολλὲς φορὲς μίλησε καὶ ἔγραψε ὁ Ἀρχιεπίσκοπος». (Σημ.: Συν/ξη σημερινοῦ Ἀρχ/που εἰς «Βραδυνή» καὶ εἰς κ. Κ. Δήμτσα στὶς 26/1/2003). Στὰ πλαίσια τῆς ἁβροφροσύνης στὶς πρόσφατες χειροτονίες παρατηρήθηκαν ἐκ μέρους Ἱεραρχῶν πολλὰ χειροφιλήματα στὸν Ἀρχιεπίσκοπο, τὰ ὁποῖα ἐκεῖνος παλαιότερα εἶχε κατακρίνει. Ἐπίσης ἀπόδειξη τοῦ ὅτι οἱ Ἀρχιερεῖς εἶναι θεατὲς τῶν δρωμένων στὴν Ἐκκλησία εἶναι ὅτι ἄλλοι ψηφίζουν χωρὶς καμία σκέψη τὴν πρόταση τοῦ Ἀρχιεπισκόπου καὶ ἄλλοι θέλοντας νὰ ἔχουν μίαν αἴσθηση αὐτονομίας, δέχονται μὲν ὅτι ψηφίζουν τὸν ἐκλεκτό τοῦ Ἀρχιεπισκόπου, ἀλλὰ ὑποστηρίζουν ὅτι διατηροῦν τὸ δικαίωμα ἰδιαιτέρως νὰ τοῦ λέγουν τὴν ἄποψή τους γι’ αὐτόν!…
.       Ἄλλα ζητήματα ἐλλείμματος συνοδικότητας, ποὺ εἶχε θέσει ὁ σημερινὸς Ἀρχιεπίσκοπος ὡς Μητροπολίτης Θηβῶν, εἶναι ὅτι «οἱ ἀποφάσεις τῆς Ἱερᾶς Συνόδου δὲν μπορεῖ νὰ εἶναι ἑνὸς ἀνδρὸς ἀρχὴ ἢ δικτατορία». Ἐπίσης θεωροῦσε ὅτι ὑπάρχει ἔλλειμμα συνοδικότητας ὅταν «τὰ συνοδικὰ μέλη δὲν λαμβάνουν ποτὲ γνώση τῶν ὑπαρχόντων θεμάτων καὶ ἡ Ἡμερησία Διάταξη συντάσσεται σὲ συνεργασία μόνο τοῦ Ἀρχιεπισκόπου καὶ τοῦ Ἀρχιγραμματέα». Ὅλα αὐτὰ συμβαίνουν σήμερα…
.       Δὲν ξέρω τί ἔχει νὰ πεῖ γιὰ ὅλα αὐτὰ ὁ καθηγητὴς κ. Ι. Κονιδάρης, ὁ ὁποῖος εἶχε γράψει στὸ ΒΗΜΑ, στὶς 30 Μαρτίου 2008:
.       «Κοινὴ διαπίστωση ἀποτελεῖ ὅτι τὶς τελευταῖες δεκαετίες ἔχει ἐπέλθει στρέβλωση τοῦ ἐπισκοποσυνοδικοῦ πολιτεύματος τῆς Ἐκκλησίας, μὲ τὴ μεταβολή του σὲ ἀρχιεπισκοποκεντρικό. Τοῦτο ἐκδηλώνεται κυρίως μὲ τὴν ἐκλογὴ στοὺς μητροπολιτικοὺς θώκους τῶν ἐκλεκτῶν τοῦ ἑκάστοτε Ἀρχιεπισκόπου, μὲ παντελῆ παραγνώριση, ἂν ὄχι περιφρόνηση, τοῦ αἰσθήματος καὶ τοῦ φρονήματος τῆς Ἐκκλησίας, τοῦ κλήρου καὶ τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ. Μὲ τὸν τρόπο αὐτὸν κλονίζονται τὰ θεμέλια της Ὀρθόδοξης ἐκκλησιολογίας καὶ τοῦ συνοδικοῦ συστήματος καὶ ἡ ἐκλογὴ τῶν Ἀρχιερέων καταντᾶ τελικῶς ἐμπαιγμὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος».
.       Εὐθύνη γιὰ τὴν ἔλλειψη συνοδικότητας ἔχουν καὶ οἱ Ἀρχιερεῖς, μέλη τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος. Γι’ αὐτὸ τὸ θέμα ἐκτενέστερα θὰ γράψω προσεχῶς. Ἐκεῖνο ποὺ σήμερα σημειώνω εἶναι πὼς ὁ Κανόνας ἐπὶ τοῦ ὁποίου βασίζεται τὸ συνοδικὸ σύστημα εἶναι ὁ 34ος τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων. Οἱ ἐπίσκοποι κάθε ἔθνους δὲν κάνουν τίποτε παραπάνω χωρὶς τὴ γνώμη τοῦ Πρώτου ἀνάμεσά τους, ἀλλὰ οὔτε ὁ Πρῶτος κάνει ὁ,τιδήποτε χωρὶς τὴ γνώμη ὅλων. Ὅταν λοιπὸν ἀδρανοποιεῖται ἢ ἐκχωρεῖται τὸ δικαίωμα αὐτὸ τῶν Ἀρχιερέων καὶ δὲν συμμετέχουν ἐνεργὰ στὴ λειτουργία τῆς Ἐκκλησίας, πάσχει ἡ συνοδικότητά Της.-

ΠΗΓΗ:   ΚΛΙΚ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου