Η Νηστεία - Ορθόδοξοι επισημάνσεις εις αιρετικάς απόψεις
Η Νηστεία
Ορθόδοξοι επισημάνσεις εις αιρετικάς απόψεις
Ορθόδοξοι επισημάνσεις εις αιρετικάς απόψεις
Του Πρωτ. Βασιλείου Α. Γεωργοπούλου, Λέκτορος Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.
Είναι
γνωστή στον ορθόδοξο χριστιανό η εξαιρετική σπουδαιότητα, που έχει η
θεοσύστατος πνευματική άσκηση της νηστείας και ως «παθών αλλοτρίωση»,
αλλά και ως αποχή από συγκεκριμένες τροφές για ορισμένο χρονικό
διάστημα.
Πού
στηρίζουν τα επιχειρήματά τους οι αιρετικές κινήσεις; Σε ορισμένα
αγιογραφικά χωρία: Ησ. 1, 13.58, 3-7. Ιερεμ. 14, 10-12. Ζαχ. 7, 5. Τι
αναφέρουν όμως τα εν λόγω αγιογραφικά χωρία; Αναφέρουν και δείχνουν την
αποστροφή του Θεού στον τρόπο, το περιεχόμενο και τη νοηματοδότηση, που
είχαν δώσει οι Ιουδαίοι στη νηστεία.
Αποτελεί,
το λιγότερο, σύγχυση η προσπάθεια των αιρετικών, εσφαλμένες
θρησκευτικές πρακτικές των αρχαίων Ισραηλιτών να επιχειρούν να τις
ταυτίσουν με το χριστιανικό περιεχόμενο της νηστείας και μάλιστα
ορθοδόξως κατανοούμενο και βιούμενο. Μας υπενθυμίζει ο Άγιος Γρηγόριος ο
Παλαμάς ότι στα πλαίσια της ορθόδοξης εκκλησιαστικής ζωής «και η
νηστεία και η εγκράτεια ου προς αρετήν μόνον αλλά και προς θεοσέβειαν
λυσιτελούσι» (ΕΠΕ 9, 190).
Να
υπενθυμίσουμε εν προκειμένω στους διάφορους αιρετικούς ότι η νηστεία
καθορίστηκε από τον Θεό ήδη στον Παράδεισο (Γεν. 2, 16-17). Νηστεύουν ο
Μωυσής (Δευτ. 9, 9. 18), ο Προφήτης Ηλίας (Γ’ Βασιλ. 19, 8) και ο
Προφήτης Ιωήλ διακηρύττει «αγιάσατε νηστείαν» (1, 14). Επιπλέον στην
Καινή Διαθήκη βλέπουμε ότι νηστεύει ο ίδιος ο Κύριος (Ματθ. 4, 2). Μας
προτρέπει ο ίδιος να νηστεύουμε (Ματθ. 6, 16-18. 17, 21), όπως επίσης
νηστεύουν και οι πρώτοι χριστιανοί (Πράξ. 13, 2-3. Α’ Κορ. 7, 5).
Αποδεικνύεται,
για μία ακόμη φορά, πόσο αντίθετοι είναι στην Αγία Γραφή οι ισχυρισμοί
των αιρετικών σχετικά με τη νηστεία, τη στιγμή μάλιστα, που είναι
μόνιμος ο ισχυρισμός τους ότι έχουν μοναδικό οδηγό τους την Αγία Γραφή.
Ορθόδοξος Τύπος, Αριθμός Φύλλου 2017, 4 Απριλίου 2014
|
ΠΗΓΗ: ΚΛΙΚ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου