Η ΟΣΙΑ ΜΗΤΗΡ ΗΜΩΝ ΕΥΦΡΟΣΥΝΗ ΚΑΙ Ο ΠΑΤΗΡ ΑΥΤΗΣ ΠΑΦΝΟΥΤΙΟΣ
Η ΟΣΙΑ ΜΗΤΗΡ ΗΜΩΝ ΕΥΦΡΟΣΥΝΗ ΚΑΙ Ο ΠΑΤΗΡ ΑΥΤΗΣ ΠΑΦΝΟΥΤΙΟΣ
«Η οσία
Ευφροσύνη έζησε στην Αλεξάνδρεια, όταν αυτοκράτορας ήταν ο Θεοδόσιος ο
Μικρός (408-450 μ.Χ.). Ήταν κόρη του Παφνουτίου, πλουσίου άρχοντα, ο
οποίος, λόγω θανάτου της συζύγου του, ανέθρεψε τη μονάκριβη κόρη του με
μεγάλη αγάπη και πίστη στον Θεό. Η οσία από μικρή θέλησε να αφιερωθεί
στον Θεό, κάτι όμως που δεν κατάφερε, αφού ο πατέρας της, όταν έγινε η
κόρη του δεκαοκτώ ετών, την εμνήστευσε με πλούσιο και ευγενή νέο. Πριν
από τους γάμους, η Ευφροσύνη εκμεταλλευόμενη την απουσία του πατέρα της
σ’ ένα γνωστό του μοναστήρι, κούρεψε τα μαλλιά της, φόρεσε ανδρικά ρούχα
και θέλησε να ενταχτεί στη μοναστική γνωστή κοινότητα του πατέρα της,
παρουσιαζόμενη ως ευνούχος του βασιλιά. Ο ηγούμενος πράγματι την
δέχτηκε ως καλόγερο, δίνοντάς την το όνομα Σμάραγδος. Από τότε αποδύθηκε
σε σκληρότατους ασκητικούς αγώνες, τέτοιους που υπερέβαλε σχεδόν όλους,
γι’ αυτό και τα γυναικεία της χαρακτηριστικά αλλοιώθηκαν και έγιναν
σκληροτράχηλα. Αργότερα, με τη σύμφωνη γνώμη του ηγουμένου, αποσύρθηκε
σε κατά μόνας άσκηση, μακρύτερα από τη μονή, φτάνοντας εκεί σε μεγάλη
ύψη αγιότητας. Ο πατέρας της που την αναζητούσε με πολύ πόνο διαρκώς,
ήταν απαρηγόρητος, ενώ η Ευφροσύνη, μετά από τριάντα οχτώ χρόνια άσκησης
αρρώστησε, οπότε και η οσία θέλησε να αποκαλυφθεί στον πατέρα της,
προγνωρίζοντας τον θάνατό της. Η αποκάλυψη υπήρξε ιδιαιτέρως συγκινητική
για τον Παφνούτιο, βλέποντας την κόρη του σε τέτοιο ύψος αγιασμού, αλλά
αμέσως εκείνη πέθανε. Ο Παφνούτιος θέλησε έκτοτε να μονάσει στο κελλί
της Ευφροσύνης, και μετά δεκαετία άσκησης, άφησε κι εκείνος εκεί την
τελευταία του πνοή».
Δεν πρόλαβε να
«στεγνώσει η μελάνη», καθώς λέγανε παλιά, από την αναφορά μας στην αγία
Θέκλα, η οποία άφησε τον επίγειο μνηστήρα της χάριν του επουρανίου, και
πρόβαλε άλλη αγία, η οσία Ευφροσύνη, η οποία και αυτή προτίμησε τον
Κύριο Ιησού Χριστό από την αγάπη του υποψηφίου άνδρα της. Και στις δύο
περιπτώσεις βρισκόμαστε μπροστά σε υπέρμετρη αγάπη προς τον Χριστό, σε
βαθύ πόθο για τον ουράνιο Δημιουργό, τέτοιο που κάθε τι επίγειο
θεωρείται πολύ δεύτερο και κατώτερο. Όχι διότι, όπως εξηγήσαμε, η
επίγεια αγάπη, και μάλιστα των δύο φύλων, θεωρείται κάτι κακό και
αρνητικό, αλλά διότι εκεί που θα έλθει η ιδιαίτερη χάρη αφιέρωσης στον
Θεό, η μεγάλη αγάπη προς Αυτόν, όλες οι άλλες αγάπες κατ’ ανάγκην
υποχωρούν. Όπως συμβαίνει μπροστά στον ήλιο να μη φαίνεται το φως ενός
φανού ή ενός σπίρτου, κατά τον ίδιο τρόπο μπροστά στο ήλιο της αγάπης
του Θεού φαίνεται να «σβήνει» το φως της ανθρώπινης αγάπης. Γι’ αυτό
και ο υμνογράφος, βλέποντας τη φωτιά που έκαιγε την καρδιά της
Ευφροσύνης, φωτιά πλήρους αφιέρωσης στον Θεό, ήδη από πολύ μικρή ηλικία,
αφενός τον βίο της οσίας μάς τον προσφέρει σε μορφή ποιητική – ο πεζός
λόγος δεν του επαρκεί – αφετέρου καταλαβαίνει ότι ο βίος αυτός προκαλεί
θετικά , δηλαδή προς δοξολογία Θεού, και τους απλούς πιστούς και τους
οσίους της Εκκλησίας, αλλά και τους ίδιους τους αγγέλους: «Λαμπρύνει τα των πιστών ενθέως συστήματα, η λαμπρά σου μνήμη και αξιέπαινος, θέλγει των οσίων τους χορούς, Αγγέλους επευφραίνει». Κι αυτό γιατί η οσία έζησε «ώσπερ άγγελος».
Εκείνο που είναι
ιδιαιτέρως σημαντικό στο βίο της οσίας είναι το γεγονός ότι δεν δίστασε
να «μετασχηματιστεί», να μεταμφιεστεί δηλαδή σε άνδρα, προκειμένου να
ζήσει την σκληρή ασκητική ζωή των ανδρών. Ξεπέρασε δηλαδή τη γυναικεία
φύση της η Ευφροσύνη, αλλά με ταυτόχρονη υπέρβαση και άλλων ανθρωπίνων
στοιχείων, όπως της αγάπης προς τον πατέρα της, όπως της συναισθηματικής
ανταπόκρισης στον έρωτα ενός νέου ανθρώπου. Υποκλινόμαστε κυριολεκτικά
μπροστά στην «ατσάλινη» θέλησή της, η οποία συνεργαζόταν με απόλυτη
υπακοή με το θέλημα του Θεού. Αυτή η ευθύτητά της, η χωρίς καμία
απολύτως παρέκκλιση απόβλεψή της στον Κύριο, θυμίζει την ευθύτητα της
οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας, μετά τη μεταστροφή της από τον αμαρτωλό
τρόπο ζωής. Με τη διαφορά ότι η οσία Μαρία είχε ζήσει την αμαρτία και
είχε εισπράξει το τίμημα της κατάντιας και της θλίψης που φέρνει αυτή. Η
οσία Ευφροσύνη όμως δεν είχε εμπειρία τέτοιου τρόπου ζωής, γι’ αυτό
και ίσως είναι πιο αξιοθαύμαστη στο σημείο αυτό και από την οσία Μαρία.
Κι αυτή η μεταμφίεσή της αποκαλύπτει βεβαίως και την αλήθεια ότι αν
κανείς πράγματι αγαπά τον Θεό, θα κάνει τα πάντα προκειμένου να Τον
ακολουθήσει. Κανένα εμπόδιο δεν θα μπορεί να σταθεί μπροστά του, για να
ανακόψει την ευλογημένη πορεία του. Πόσο μας ελέγχει η αγάπη της αυτή,
εμάς που πολύ εύκολα βρίσκουμε «επιχειρήματα», για να δικαιολογούμε τον
εαυτό μας ότι είναι δύσκολη η βίωση της χριστιανικής ζωής. Δύσκολη ναι,
αλλά όταν δεν υπάρχει η κινητήρια δύναμη, η αγάπη του Θεού.
Ο υμνογράφος όμως ήδη απαρχής επισημαίνει κι εκείνο το στοιχείο που σχετίζεται με το όνομά της. «Μήτερ οσία, Ευφροσύνη αξιάγαστε, την όντως ευφροσύνην επιποθήσασα, την ταύτην προξενούσαν ώδευσας τρίβον».
Οσία μητέρα, αξιοθαύμαστη Ευφροσύνη, επειδή πόθησες την πραγματική χαρά
και ευφροσύνη, περπάτησες το δρόμο που φέρνει σ’ αυτήν. Η αγία
Ευφροσύνη δηλαδή, μέσα από τους ασκητικούς αγώνες, τους σκληρούς και
υπεράνθρωπους για μία μικρή και απαλή κόρη, βρήκε τον δρόμο για την
αληθινή χαρά. Διότι η αληθινή χαρά, η ευφρόσυνη διάθεση της καρδιάς, δεν
είναι θέμα διασκεδάσεων, περιδιαβάσματος του κόσμου με ταξίδια, απλών
συναναστροφών, αποκτήσεως υλικών αγαθών, πράγματα που διαπιστώνουμε
στους περισσοτέρους ανθρώπους. Μία τέτοια αναζήτηση χαράς δυστυχώς τις
περισσότερες φορές προκαλεί περισσότερη θλίψη και δυσθυμία, παρά όντως
φέρνει χαρά. Διότι λείπει Εκείνος που αποτελεί την πηγή της χαράς: ο
ίδιος ο Θεός. Η αγία Ευφροσύνη από πολύ νωρίς κατενόησε ότι η σχέση με
τον Θεό φέρνει την ευφροσύνη στην καρδιά του ανθρώπου. Και τον Θεό Τον
βρίσκει κανείς, όταν στραφεί μέσα του, στο «έδαφος» της καρδιάς του. Σ’
αυτό το έδαφος όμως αναπτύσσονται και τα ζιζάνια της πονηρίας και της
κακίας, γι’ αυτό και αν δεν τα εκριζώσει κανείς, με την προσευχή, την
άσκηση, την τήρηση των αγίων εντολών του Θεού, αυτά θα αλώσουν την
καρδιά και θα γίνουν περιεχόμενό της. Οπότε η θλίψη σ’ αυτήν την
περίπτωση θα γίνει καθεστώς στον άνθρωπο. Η αγία Ευφροσύνη λοιπόν
γίνεται οδηγός μας για την πραγματική ευφροσύνη μας και την ευγνωμονούμε
γι’ αυτό. «Ταις αυτής και του πατρός της αγίαις πρεσβείαις, Χριστέ ο Θεός, ελέησον και σώσον ημάς».
«Η οσία
Ευφροσύνη έζησε στην Αλεξάνδρεια, όταν αυτοκράτορας ήταν ο Θεοδόσιος ο
Μικρός (408-450 μ.Χ.). Ήταν κόρη του Παφνουτίου, πλουσίου άρχοντα, ο
οποίος, λόγω θανάτου της συζύγου του, ανέθρεψε τη μονάκριβη κόρη του με
μεγάλη αγάπη και πίστη στον Θεό. Η οσία από μικρή θέλησε να αφιερωθεί
στον Θεό, κάτι όμως που δεν κατάφερε, αφού ο πατέρας της, όταν έγινε η
κόρη του δεκαοκτώ ετών, την εμνήστευσε με πλούσιο και ευγενή νέο. Πριν
από τους γάμους, η Ευφροσύνη εκμεταλλευόμενη την απουσία του πατέρα της
σ’ ένα γνωστό του μοναστήρι, κούρεψε τα μαλλιά της, φόρεσε ανδρικά ρούχα
και θέλησε να ενταχτεί στη μοναστική γνωστή κοινότητα του πατέρα της,
παρουσιαζόμενη ως ευνούχος του βασιλιά. Ο ηγούμενος πράγματι την
δέχτηκε ως καλόγερο, δίνοντάς την το όνομα Σμάραγδος. Από τότε αποδύθηκε
σε σκληρότατους ασκητικούς αγώνες, τέτοιους που υπερέβαλε σχεδόν όλους,
γι’ αυτό και τα γυναικεία της χαρακτηριστικά αλλοιώθηκαν και έγιναν
σκληροτράχηλα. Αργότερα, με τη σύμφωνη γνώμη του ηγουμένου, αποσύρθηκε
σε κατά μόνας άσκηση, μακρύτερα από τη μονή, φτάνοντας εκεί σε μεγάλη
ύψη αγιότητας. Ο πατέρας της που την αναζητούσε με πολύ πόνο διαρκώς,
ήταν απαρηγόρητος, ενώ η Ευφροσύνη, μετά από τριάντα οχτώ χρόνια άσκησης
αρρώστησε, οπότε και η οσία θέλησε να αποκαλυφθεί στον πατέρα της,
προγνωρίζοντας τον θάνατό της. Η αποκάλυψη υπήρξε ιδιαιτέρως συγκινητική
για τον Παφνούτιο, βλέποντας την κόρη του σε τέτοιο ύψος αγιασμού, αλλά
αμέσως εκείνη πέθανε. Ο Παφνούτιος θέλησε έκτοτε να μονάσει στο κελλί
της Ευφροσύνης, και μετά δεκαετία άσκησης, άφησε κι εκείνος εκεί την
τελευταία του πνοή».
Δεν πρόλαβε να
«στεγνώσει η μελάνη», καθώς λέγανε παλιά, από την αναφορά μας στην αγία
Θέκλα, η οποία άφησε τον επίγειο μνηστήρα της χάριν του επουρανίου, και
πρόβαλε άλλη αγία, η οσία Ευφροσύνη, η οποία και αυτή προτίμησε τον
Κύριο Ιησού Χριστό από την αγάπη του υποψηφίου άνδρα της. Και στις δύο
περιπτώσεις βρισκόμαστε μπροστά σε υπέρμετρη αγάπη προς τον Χριστό, σε
βαθύ πόθο για τον ουράνιο Δημιουργό, τέτοιο που κάθε τι επίγειο
θεωρείται πολύ δεύτερο και κατώτερο. Όχι διότι, όπως εξηγήσαμε, η
επίγεια αγάπη, και μάλιστα των δύο φύλων, θεωρείται κάτι κακό και
αρνητικό, αλλά διότι εκεί που θα έλθει η ιδιαίτερη χάρη αφιέρωσης στον
Θεό, η μεγάλη αγάπη προς Αυτόν, όλες οι άλλες αγάπες κατ’ ανάγκην
υποχωρούν. Όπως συμβαίνει μπροστά στον ήλιο να μη φαίνεται το φως ενός
φανού ή ενός σπίρτου, κατά τον ίδιο τρόπο μπροστά στο ήλιο της αγάπης
του Θεού φαίνεται να «σβήνει» το φως της ανθρώπινης αγάπης. Γι’ αυτό
και ο υμνογράφος, βλέποντας τη φωτιά που έκαιγε την καρδιά της
Ευφροσύνης, φωτιά πλήρους αφιέρωσης στον Θεό, ήδη από πολύ μικρή ηλικία,
αφενός τον βίο της οσίας μάς τον προσφέρει σε μορφή ποιητική – ο πεζός
λόγος δεν του επαρκεί – αφετέρου καταλαβαίνει ότι ο βίος αυτός προκαλεί
θετικά , δηλαδή προς δοξολογία Θεού, και τους απλούς πιστούς και τους
οσίους της Εκκλησίας, αλλά και τους ίδιους τους αγγέλους: «Λαμπρύνει τα των πιστών ενθέως συστήματα, η λαμπρά σου μνήμη και αξιέπαινος, θέλγει των οσίων τους χορούς, Αγγέλους επευφραίνει». Κι αυτό γιατί η οσία έζησε «ώσπερ άγγελος».
Εκείνο που είναι
ιδιαιτέρως σημαντικό στο βίο της οσίας είναι το γεγονός ότι δεν δίστασε
να «μετασχηματιστεί», να μεταμφιεστεί δηλαδή σε άνδρα, προκειμένου να
ζήσει την σκληρή ασκητική ζωή των ανδρών. Ξεπέρασε δηλαδή τη γυναικεία
φύση της η Ευφροσύνη, αλλά με ταυτόχρονη υπέρβαση και άλλων ανθρωπίνων
στοιχείων, όπως της αγάπης προς τον πατέρα της, όπως της συναισθηματικής
ανταπόκρισης στον έρωτα ενός νέου ανθρώπου. Υποκλινόμαστε κυριολεκτικά
μπροστά στην «ατσάλινη» θέλησή της, η οποία συνεργαζόταν με απόλυτη
υπακοή με το θέλημα του Θεού. Αυτή η ευθύτητά της, η χωρίς καμία
απολύτως παρέκκλιση απόβλεψή της στον Κύριο, θυμίζει την ευθύτητα της
οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας, μετά τη μεταστροφή της από τον αμαρτωλό
τρόπο ζωής. Με τη διαφορά ότι η οσία Μαρία είχε ζήσει την αμαρτία και
είχε εισπράξει το τίμημα της κατάντιας και της θλίψης που φέρνει αυτή. Η
οσία Ευφροσύνη όμως δεν είχε εμπειρία τέτοιου τρόπου ζωής, γι’ αυτό
και ίσως είναι πιο αξιοθαύμαστη στο σημείο αυτό και από την οσία Μαρία.
Κι αυτή η μεταμφίεσή της αποκαλύπτει βεβαίως και την αλήθεια ότι αν
κανείς πράγματι αγαπά τον Θεό, θα κάνει τα πάντα προκειμένου να Τον
ακολουθήσει. Κανένα εμπόδιο δεν θα μπορεί να σταθεί μπροστά του, για να
ανακόψει την ευλογημένη πορεία του. Πόσο μας ελέγχει η αγάπη της αυτή,
εμάς που πολύ εύκολα βρίσκουμε «επιχειρήματα», για να δικαιολογούμε τον
εαυτό μας ότι είναι δύσκολη η βίωση της χριστιανικής ζωής. Δύσκολη ναι,
αλλά όταν δεν υπάρχει η κινητήρια δύναμη, η αγάπη του Θεού.
Ο υμνογράφος όμως ήδη απαρχής επισημαίνει κι εκείνο το στοιχείο που σχετίζεται με το όνομά της. «Μήτερ οσία, Ευφροσύνη αξιάγαστε, την όντως ευφροσύνην επιποθήσασα, την ταύτην προξενούσαν ώδευσας τρίβον».
Οσία μητέρα, αξιοθαύμαστη Ευφροσύνη, επειδή πόθησες την πραγματική χαρά
και ευφροσύνη, περπάτησες το δρόμο που φέρνει σ’ αυτήν. Η αγία
Ευφροσύνη δηλαδή, μέσα από τους ασκητικούς αγώνες, τους σκληρούς και
υπεράνθρωπους για μία μικρή και απαλή κόρη, βρήκε τον δρόμο για την
αληθινή χαρά. Διότι η αληθινή χαρά, η ευφρόσυνη διάθεση της καρδιάς, δεν
είναι θέμα διασκεδάσεων, περιδιαβάσματος του κόσμου με ταξίδια, απλών
συναναστροφών, αποκτήσεως υλικών αγαθών, πράγματα που διαπιστώνουμε
στους περισσοτέρους ανθρώπους. Μία τέτοια αναζήτηση χαράς δυστυχώς τις
περισσότερες φορές προκαλεί περισσότερη θλίψη και δυσθυμία, παρά όντως
φέρνει χαρά. Διότι λείπει Εκείνος που αποτελεί την πηγή της χαράς: ο
ίδιος ο Θεός. Η αγία Ευφροσύνη από πολύ νωρίς κατενόησε ότι η σχέση με
τον Θεό φέρνει την ευφροσύνη στην καρδιά του ανθρώπου. Και τον Θεό Τον
βρίσκει κανείς, όταν στραφεί μέσα του, στο «έδαφος» της καρδιάς του. Σ’
αυτό το έδαφος όμως αναπτύσσονται και τα ζιζάνια της πονηρίας και της
κακίας, γι’ αυτό και αν δεν τα εκριζώσει κανείς, με την προσευχή, την
άσκηση, την τήρηση των αγίων εντολών του Θεού, αυτά θα αλώσουν την
καρδιά και θα γίνουν περιεχόμενό της. Οπότε η θλίψη σ’ αυτήν την
περίπτωση θα γίνει καθεστώς στον άνθρωπο. Η αγία Ευφροσύνη λοιπόν
γίνεται οδηγός μας για την πραγματική ευφροσύνη μας και την ευγνωμονούμε
γι’ αυτό. «Ταις αυτής και του πατρός της αγίαις πρεσβείαις, Χριστέ ο Θεός, ελέησον και σώσον ημάς».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου