Οικολόγος ακτιβιστής, χίπις και σαμάνος ο «Νώε» του Αρονόφσκι
Η ταινία «Νώε» δεν έχει καμία σχέση με την Βιβλική αφήγηση
Μέσα στο 2013 και
το 2014, θα δούμε ένα μεγάλο αριθμό κινηματογραφικών ταινιών με
χριστιανικά θέματα και μία από τις πιο αναμενόμενες από αυτές είναι ο
«Νώε» ("Noah"), σε σκηνοθεσία Ντάρεν Αρονόφσκι* με πρωταγωνιστή τον βραβευμένο με Oscar ηθοποιό Ράσελ Κρόου.
Ενώ θα υπάρξει σίγουρα πολλή διαφημιστική εκστρατεία και ενθουσιασμός
για αυτή την ταινία, οι πρώτες αναφορές δείχνουν ότι η ταινία του Νώε
δεν έχει καμία σχέση με την Βιβλική αφήγηση της κιβωτού του Νώε και του
κατακλυσμού, αλλά αντ’ αυτού προωθεί ένα λίμπεραλ αριστερό, πολιτικό
μήνυμα επικεντρωμένο στην περιβαλλοντική ατζέντα .
*ΚΟ: Ο Aronofsky γεννήθηκε στο Brooklyn της Νέας Υόρκης το 1969. Οι γονείς του Abraham και Charlotte Aronofsky, ήταν δάσκαλοι και Συντηρητικοί Ιουδαίοι. Είχε δεσμό με την εβραϊκής καταγωγής βρετανίδα ηθοποιό Rachel Weisz (γνωστή για το ρόλο της ως Υπατία στο ‘Agora’) με την οποία απέκτησε ένα παιδί. Στην ταινία του “The Wrestler”με τον Mickey Rourke υπάρχει μια σκηνή που προκάλεσε διαμαρτυρίες, καθώς δείχνει τον πρωταγωνιστή να παλεύει με κάποιον Ιρανό παλαιστή με το όνομα "The Ayatollah", ο οποίος φοράει ρούχα Άραβα (οι Πέρσες δεν φορούν τέτοια ρούχα, ούτε είναι Άραβες) και κυματίζει μία Ιρανική σημαία. Νικητής αναδεικνύεται ο Αμερικάνος Rourke που παίρνει την ιρανική σημαία, την σπάει με το πόδι του και την πετάει μακριά – όλη η σκηνή εδώ. Για την ‘μαύρη’ ταινία του “Black Swan”, βλέπε το αναλυτικό άρθρο "Black Swan" και το Χόλυγουντ διδάσκει σατανισμό).
Ο Νώε ως ο «πρώτος Περιβαλλοντολόγος»;
Ο Θεός διέταξε τον Νώε να φέρει δύο φίδια στην κιβωτό. Όχι αρκετές εκατοντάδες! |
«Προσέξτε : Ο Νώε
του Αρονόφσκι μπορεί να είναι λίγο διαφορετικός από τον γενειοφόρο
πλοιο-κατασκευαστή της Βίβλου. Ο Αρονόφσκι μας είπε ότι βλέπει τον Νώε
ως τον «πρώτο περιβαλλοντολόγο», έναν άνθρωπο που βασανίζεται από την
ενοχή του επιζώντος που επέζησε μέσα από τον κατακλυσμό». (Πηγή)
Η ιστορία του Κατακλυσμού, όπως περιγράφεται στο βιβλίο της Γένεσης, αναφέρεται στην αύξηση της κακίας των ανθρώπων της εποχής.
«Και
είδεν ο Κύριος ότι επληθύνετο η κακία του ανθρώπου επί της γης, και
πάντες οι σκοποί των διαλογισμών της καρδίας αυτού ήσαν μόνον κακία
πάσας τας ημέρας. Και μετεμελήθη ο Κύριος ότι εποίησε τον άνθρωπον επί
της γης. και ελυπήθη εν τη καρδία αυτού. Και είπεν ο Κύριος, Θέλω
εξαλείψει τον άνθρωπον, τον οποίον εποίησα, από προσώπου της γής· από
ανθρώπου έως κτήνους, έως ερπετού, και έως πτηνού του ουρανού· επειδή
μετεμελήθην ότι εποίησα αυτούς. Ο δε Νώε εύρε χάριν ενώπιον Κυρίου. Αύτη
είναι η γενεαλογία του Νώε. Ο Νώε ήτο άνθρωπος δίκαιος, τέλειος μεταξύ
των συγχρόνων αυτού· μετά του Θεού περιεπάτησεν ο Νώε» (Γεν.6:5-9.
Σύμφωνα με την
βιβλική αφήγηση, παρά το γεγονός ότι περιβάλλονταν από μια αμαρτωλή,
λάγνα κοινωνία, ο Νώε παρέμεινε πιστός στον Θεό. Ο Κύριος επέφερε τον
κατακλυσμό λόγω της ασέβειας των ανθρώπων («…και
εάν τον παλαιόν κόσμον δεν εφείσθη, αλλά φέρων κατακλυσμόν επί τον
κόσμον των ασεβών εφύλαξεν όγδοον τον Νώε, κήρυκα της δικαιοσύνης…» Β’
Πετρ. 2: 5). Πρόκειται για μια ιστορία της μάχης καλού και
κακού, ανταμοιβής του πιστού ανθρώπου και ελέους του Θεού. Καμία σχέση
δεν έχει με το περιβαλλοντικό κίνημα…
Μια πρώτη ανασκόπηση του σεναρίου
«Πρόκειται για μια περιβαλλοντική αποκάλυψη, που είναι το μεγαλύτερο θέμα, για μένα, αυτή τη στιγμή για το τι συμβαίνει σε αυτόν τον πλανήτη. Έτσι, νομίζω ότι υπάρχουν αυτά τα μεγάλα, τα μεγάλα θέματα που συνδέονται με μας. Ο Νώε ήταν ο πρώτος οικολόγος»-. Ντάρεν Αρονόφσκι (πηγή).
«Πρόκειται για μια περιβαλλοντική αποκάλυψη, που είναι το μεγαλύτερο θέμα, για μένα, αυτή τη στιγμή για το τι συμβαίνει σε αυτόν τον πλανήτη. Έτσι, νομίζω ότι υπάρχουν αυτά τα μεγάλα, τα μεγάλα θέματα που συνδέονται με μας. Ο Νώε ήταν ο πρώτος οικολόγος»-. Ντάρεν Αρονόφσκι (πηγή).
Ο συγγραφέας του Hollywood και σκηνοθέτης Brian Godawaέγραψε μια κριτική για ένα αχρονολόγητο σενάριο της ταινίας «Νώε» και ενοχλήθηκε από την ιστορία του:
«Έχοντας την
ευκαιρία να διαβάσω μια αχρονολόγητη εκδοχή του σεναρίου για το «Νώε»
θέλω να σας προειδοποιήσω. Αν περιμένατε μια πιστή επανάληψη της
Βιβλικής ιστορίας του μεγαλύτερου ναυτικού στην ιστορία και την ιστορία
της λύτρωσης και της υπακοής στο Θεό θα νιώσετε βαθιά απογοήτευση. Το
«Νώε» περιγράφει τον αρχέγονο κόσμο της Γένεσης 6 ως μια καμένη άνυδρη
έρημο, με ξηρό ραγισμένο έδαφος και ένα γκρίζο ζοφερό ουρανό που δεν
δίνει στάλα βροχής - και όλα αυτά, προκαλούνται από την "ασέβεια" του
ανθρώπου για το περιβάλλον. Με λίγα λόγια, ένα αναχρονιστικό σενάριο
καταστροφής του κόσμου από μια αρχαία υπερθέρμανση του πλανήτη». (Πηγή)
Ο Godawa γράφει και
για το σενάριο, από το graphic novel που ο Αρονόφσκι συνέγραψε το 2011,
πριν από την ταινία. Παρακάτω είναι η περίληψη του μυθιστορήματος:
Ήταν ένας κόσμος
χωρίς ελπίδα, ένας κόσμος χωρίς βροχή και χωρίς καλλιέργειες, στον οποίο
κυριαρχούσαν πολέμαρχοι και οι βάρβαρες ορδές τους. Σε αυτό το σκληρό
κόσμο, ο Νώε ήταν ένας καλός άνθρωπος. Ένας άνθρωπος που έχει αποσυρθεί
από τις μάχες, μάγος και θεραπευτής, το μόνο που ήθελε ήταν μόνο η
ειρήνη για τον ίδιο και την οικογένειά του. Ωστόσο, κάθε βράδυ, ο Νώε
βασανιζόταν από οράματα για μια ατελείωτη πλημμύρα, που συμβόλιζε την
καταστροφή κάθε ζωής στη γη. Σταδιακά, άρχισε να κατανοεί το μήνυμα που
του έστελνε ο Δημιουργός. Είχε αποφασίσει να τιμωρήσει τους ανθρώπους
και να τους σκοτώσει όλους. Αλλά έδωσε Νώε μια τελευταία ευκαιρία για τη
διατήρηση της ζωής στη Γη ... (πηγή)
Αντί να ακολουθήσει
τη βιβλική αφήγηση, ο Αρονόφσκι παίρνει την ιστορία όπως θέλει εκείνος,
σύμφωνα με τη δική του περιβαλλοντολογική ατζέντα. Υπάρχουν πολλές
κραυγαλέες διαφορές μεταξύ της βιβλικής αφήγησης και της κατά Aronfosky
αφήγησης. Ακόμα και ο Κάιν και Άβελ, οι πρώτοι γιοι του Αδάμ και της
Εύας, κάνουν την εμφάνισή τους
και προφανώς συναναστρέφονται με το Νώε ως παιδί. Στην ταινία, ο Θεός
παρουσιάζεται ως ένας θυμωμένος Δημιουργός που θέλει να τιμωρήσει την
ανθρωπότητα μια για πάντα επειδή δεν φροντίζουν τα φυτά και τα ζώα. Οι
άνθρωποι έχουν συμπόνια, ενώ ο Θεός στην ταινία έχει μόνο παράλογη οργή.
Αυτού του είδους γνωστικής ερμηνείας της Αγίας Γραφής που
αναποδογυρίζει την Βιβλική αφήγηση βάζοντας το Θεό της Βίβλου σε ένα
κακό φως, την έχουμε δει σε πολλές ταινίες του Χόλιγουντ.
Ο Νώε ως χίπις
Ο Αρονόφσκι, αναφερόμενος στο Γένεση 6:14, δήλωσε ότι η ταινία «Νώε» ήταν το όνειρό του. |
«Ο Νώε είναι ένα είδος σαμάνου
αγροτικής περιοχής, και κάτι σαν χορτοφάγο (vegan) χίπη συλλέκτη
βοτάνων. Ο Νώε εξηγεί ότι η οικογένειά του “μελετά τον κόσμο”,
“θεραπεύοντάς τον όσο καλύτερα μπορούμε”, σαν ένα είδος επιστήμονα
περιβαλλοντολόγου». (Πηγή).
Απίστευτα αντιβιβλικά "γεγονότα" για τη ζωή του Νώε
«Δεν νομίζω ότι είναι μια πολύ θρησκευτική ιστορία», μας είπε ο Αρονόφσκι το 2011 στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Provincetown. (Πηγή).
Εδώ είναι μερικές από τις αλλαγές στο βιβλικό κείμενο ότι το σενάριο Αρονόφσκι κάνει:
Ο Νώε διατηρεί ένα
νοσοκομείο ζώων για τη φροντίδα τραυματισμένων ζώων ή εκείνων που
επιβιώνουν από τους κακούς "λαθροκυνηγούς". Ο Νώε είναι κάτι σαν τη Μητέρα Τερέζα των ζώων. "
Στην ταινία, οι άγγελοι παρουσιάζονται ως πανύψηλοι άγριοι γίγαντες με έξι χέρια. |
Ο Νώε ζητά τη συμβουλή του παππού του, Μαθουσάλα,
του αρχαιότερου εν ζωή ανθρώπου, που ζει σε μια σπηλιά. Δυστυχώς για
τον πασιφιστή Νώε, πρέπει να περάσει την Γη των Φυλάκων ή Παρατηρητών (Watcher’s Land) για να φτάσει εκεί.
Οι Φύλακες είναι
άγγελοι που ήρθαν από τον ουρανό για να βοηθήσουν την πεσμένη
ανθρωπότητα παρέχοντάς τους γνώση μαγείας και επιστήμης και πως να
χειρίζονται το μέταλλο και τη φωτιά. Αλλά όταν η ανθρωπότητα
χρησιμοποίησε αυτή τη γνώση για να φτιάξει πολεμικά όπλα και εργαλεία
περιβαλλοντικής καταστροφής, ο Θεός εξόρισε τους Φύλακες και τους γύρισε
την πλάτη. Τώρα, είναι πανύψηλα γκρινιάρικα "αγγελικά" όντα με έξι χέρια που δυσανασχετούν με την ανθρωπότητα.
Από το κόμικ: Η συνάντηση Νώε - Μαθουσάλα. Προσέξτε τα αποκρυφιστικά σύμβολα! |
Ο Νώε πείθει τους
Φύλακες να τον βοηθήσουν και παίρνει ένα μαγικό σπόρο από τον Μαθουσάλα
από ένα μαγικό δάσος στην έρημο. Ο Νώε χρησιμοποιεί αυτό το ξύλο (από
τον σπόρο που πήρε) για την κατασκευή του σκάφους. Και οι Φύλακες τον
βοηθούν να κατασκευάσει το σκάφος
Ο Νώε μανιακός δολοφόνος;
Στην ταινία ο Νώε σκέφτεται να σκοτώσει την οικογένειά του. |
Εν τω μεταξύ, ο
ίδιος ο Νώε έχει γίνει λίγο ψυχωτικός, σαν ακτιβιστής των δικαιωμάτων
των ζώων ή περιβαλλοντολόγος ο οποίος καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι
άνθρωποι δεν αξίζουν να επιβιώσουν λόγω του ό, τι έχουν κάνει στο
περιβάλλον και τα ζώα. Ο Νώε συμπεραίνει ότι ο μόνος σκοπός που ο Θεός
θέλει την οικογένειά του στο σκάφος είναι για να προσέχει τα ζώα να
είναι ασφαλή και «στη συνέχεια να εξαφανίσει την ανθρωπότητα. Θα ήταν
ένας καλύτερος κόσμος». "Καταλήγει στο συμπέρασμα ότι δεν θα υπάρξουν
άλλες γεννήσεις σε αυτή την οικογένεια, έτσι ώστε όταν αρχίσουν να ζουν
στο νέο κόσμο, τελικά θα πεθάνουν όλοι, αφήνοντας τα ζώα να ζουν μόνα
τους σε ένα παράδεισο οικολογικής αρμονίας και ειρήνης ελεύθερο από
ανθρώπους. Όπως λέει ο Νώε, «Τα πλάσματα της γης, ο ίδιος ο κόσμος, θα
πρέπει να είναι ασφαλή». Πρόκειται για την ηθική συλλογιστική όλων των
ακτιβιστών οικολόγων: Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα. "Πρέπει να εκλείψουν οι ανθρώπινες ζωές για χάρη της δημιουργίας."
Υπάρχει μόνο ένα
πρόβλημα. Μία από τις γυναίκες στην κιβωτό είναι έγκυος, και ο Νώε
αποφασίζει ότι αν είναι αγόρι, μπορεί να ζήσει, αλλά αν είναι κορίτσι,
θα πρέπει να το σκοτώσει. Δεν μπορούμε να έχουμε περισσότερους από
αυτούς τους ενοχλητικούς - σαν τους ιούς – ανθρώπους να γεννιούνται.
Έτσι, το μεγαλύτερο μέρος στο τέλος της ταινίας είναι ένα θρίλερ
δολοφόνου οικογένειας, όπως το ‘Sleeping With the Enemy’, που θέτει στον θεατή την δραματική ερώτηση "Θα σκοτώσει ο Νώε το παιδί, αν είναι κορίτσι ή όχι;"
Η γυναίκα γεννάει δίδυμα κορίτσια, και ο Νώε αποφασίζει να σκοτώσει και τα δύο θηλυκά βρέφη. Αλλά
στο τέλος, θα αποτύχει. Λέει «στον εαυτό του, στον Δημιουργό» : «Δεν
μπορώ. Δεν μπορώ να το κάνω. Λυπάμαι. Λυπάμαι πολύ. Έτσι δείχνει να
είναι πιο «συμπονετικός» από τον σκληρό Θεό. (Πηγή).
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Είναι
σαφές ότι το «Νώε» όχι μόνο δεν είναι καμιά χριστιανική ταινία, ούτε
δείχνει κανένα σεβασμό στο κείμενο της Αγίας Γραφής, αλλά προωθεί την
‘αριστερή’ νεοταξίτικη, νεοεποχίτικη ατζέντα, όπου ειδωλοποιείται το
περιβάλλον η «σωτηρία» του οποίου κινδυνεύει από τους «μιαρούς»
ανθρώπους, που καλό θα είναι να μειωθούν (μέσω υποβάθμισης –
γκρεμίσματος του γάμου, εκτρώσεων, προώθησης του ομοφυλοφιλικού τρόπου
ζωής, φυσικής ή τεχνητής υπογονιμότητας, διάδοσης ασθενειών, εμβολίων
κλπ) ή και να εξοντωθούν για να σωθεί η «Μητέρα Γη» (και μαζί της οι
εκλεκτοί ελίτ).
ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ / Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου