ΟΙ ΕΚΛΟΓΕΣ ΑΡΧΙΕΡΕΩΝ (Γ. Παπαθανασόπουλος) «Ὁ ἔμπιστος τοῦ Ἀθηνῶν ἢ τοῦ Κωνσταντινουπόλεως;… »!
Οἱ ἐκλογὲς ἀρχιερέων
Ὁ Μητροπολίτης Θηβῶν κ. Ἱερώνυμος πρὸς τὸν Ἀρχιεπίσκοπο Ἀθηνῶν κ. Ἱερώνυμο
Τοῦ Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
ΕΙΣ. ΣΧ. «ΧΡ. ΒΙΒΛ.»:
Καίριες ἐπισημάνσεις. Δυστυχῶς ἡ “πραγματικὴ” πραγματικότητα εἶναι πολὺ
διαφορετική. Ἔτσι ὁμολογεῖται καὶ ἀποδεικνύεται. Καὶ ἀποκαρδιωτική. Δὲν
ἀλλάζει, γιατὶ οἱ ἀγκυλώσεις ἔχουν στραγγαλίσει τοὺς «διαύλους τοῦ
Οὐρανοῦ». Ἐκτὸς κι ἄν μιλήσει ὁ Οὐρανός!
Υ. Γ. Πάντως ὁ Θεὸς τὴν δουλειά Του τὴν κάνει οὕτως ἢ ἄλλως! Ἐμεῖς δὲν
τὴν κάνουμε ὅπως θέλει ἡ Ἐκκλησία ἀλλὰ ὁ κόσμος καὶ τὸ φρόνημά του.
. Οἱ ἐκλογὲς τῶν Ἀρχιερέων
διέπονται ἀπὸ τοὺς Ἱεροὺς Κανόνες καὶ εἶναι σύμφωνες μὲ τοὺς Νόμους τοῦ
Κράτους. Πρὸ τῆς συνεδρίασης τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἱεραρχίας τῆς
Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τὴν 25η τρέχοντος μηνὸς Ἰουνίου 2014, μὲ μοναδικὸ
θέμα τὴν πλήρωση τῶν κενῶν ἑδρῶν τῶν Μητροπόλεων Ἰωαννίνων, Φωκίδος,
Ἐλασσῶνος καὶ Θεσσαλιώτιδος, ὁ Μητροπολίτης Νέας Σμύρνης κ. Συμεὼν
σὲἄρθρο του ζήτησε ἀπὸ τὸν Ἀρχιεπίσκοπο καὶ τὰ μέλη τῆς ΙΣΙ τὴν ἀλλαγὴ
τοῦ συστήματος ἐκλογῆς τῶν ἀρχιερέων, ὥστε, ὅπως γράφει, «νὰ
ἀποκαταστήσουμε τὴν ἱερότητα καὶ τὸ κύρος τῶν ἐπισκοπικῶν ἐκλογῶν μας».
Ἐξ ἄλλου τὴν ἀλλαγὴ τοῦ τρόπου ἐκλογῆς τῶν Ἀρχιερέων εἶχε ζητήσει, μὲ
ἐπιστολή του πρὸς τὸν μακαριστὸ Ἀρχιεπίσκοπο κυρὸ Χριστόδουλο ὁ
σημερινὸς Ἀρχιεπίσκοπος, ὡς Μητροπολίτης Θηβῶν, τὴν 7η Ἰανουαρίου 2000.
. Σήμερα φέρνουμε στὴν ἐπικαιρότητα συνέντευξη τοῦ
Μητροπολίτου Θηβῶν κ. Ἱερωνύμου, τὴν ὁποία εἶχε δώσει στὴν ἐφημερίδα
«Βραδυνὴ» καὶ στὸν δημοσιογράφο κ. Κωστὴ Δήμτσα, τότε διευθυντὴ τῆς ἐν
λόγῳ ἐφημερίδας καὶ σήμερα Γενικὸ Διευθυντὴ τῆς Ἀστικῆς Μὴ Κερδοσκοπικῆς
Ἑταιρείας τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν καὶ τοῦ Γενικοῦ Φιλοπτώχου
Ταμείου «Ἀποστολή». Ἡ συνέντευξη δημοσιεύθηκε στὶς 26 Ἰανουαρίου τοῦ
2003, δηλαδὴ 4 χρόνια, 8 μῆνες καὶ 25 ἡμέρες μετὰ τὴν ἐνθρόνιση τοῦ
μακαριστοῦ Χριστοδούλου. Εἶπε τότε ὁ κ. Ἱερώνυμος (Σημ. Οἱ ὑπογραμμίσεις
τοῦ γράφοντος):
. «Ὁ νῦν Ἀρχιεπίσκοπος φέρει βαρεία τὴν εὐθύνη ποὺ δὲν προχώρησε, παρὰ τὶς προτάσεις, μέχρι σήμερα, στὴν ἀλλαγὴ τοῦ τρόπου ἐκλογῆς τῶν ἀρχιερέων. Φαινόμενα ὅπως ἡ σχεδὸν ἐπικύρωσις ὑπὸ τῆς ἱεραρχίας ἐπιλογῶν συγκεκριμένων προσώπων, ὅπως φαίνονται καὶ σὲ δημοσιεύματα ἐφημερίδων μῆνες πρὸ τῆς ἐκλογῆς των, ὅπως ἐπίσης τὸ νὰ ψηφίζει ὁ κάθε ἱεράρχης μὲ τὸ γραφικό του χαρακτήρα, ἀφοῦ ὑποστεῖ προηγουμένως τὸ βάσανο τῶν πιέσεων, πρέπει, ἐπιτέλους, νὰ τελειώσουν! Ἀλλιῶς, θὰ συνεχίζουμε νὰ ἐμπαίζουμε τὸν Θεὸ καὶ τοὺς ἀνθρώπους! Τελικά, δὲν εἶναι ὑπερβολικὸ τὸ λεχθὲν ὅτι, δὲν πρόκειται γιὰ ἐκλογὲς ἱεραρχῶν, ἀλλὰ γιὰ διορισμό!».
. Στὴ συνέχεια ὁ κ. Δήμτσας ἐρωτᾶ: «Σεβασμιώτατε, μοῦ λέτε
ὅτι ἡ ἐπιλογὴ τῶν ἀρχιερέων δὲν γίνεται διὰ τῆς ἐπιφοιτήσεως τοῦ Ἁγίου
Πνεύματος;» Καὶ ὁ τότε Μητροπολίτης Θηβῶν καὶ σήμερα Ἀρχιεπίσκοπος κ.
Ἱερώνυμος ἀπαντᾶ:
. «Θὰ σᾶς πῶ κάτι ποὺ εἶπε ὁ Ἱερὸς Χρυσόστομος: “Τὸ Ἅγιον Πνεῦμα πάντας χειροτονεῖ, ἀλλ’ οὐ πάντας ἐκλέγει”. Δυστυχῶς… θὰ πρόσθετα».
. Ὁ κ. Δήμτσας ἐπιμένει: «Ἔχω τὴν ἐντύπωση, μὲ ὅσα λέτε, ὅτι
τελικὰ ἡ ἐκλογὴ νέων ἀρχιερέων ἀποσκοπεῖ μόνο στὴ δημιουργία προσωπικοῦ
στρατοῦ τοῦἈρχιεπισκόπου…» καὶὁ κ. Ἱερώνυμος ἀπαντᾶ:
. «Αὐτὸ ἀκριβῶς ἐννοῶ μὲ αὐτὸ ποὺ σᾶς εἶπα παραπάνω: ὅτι ἀπουσιάζει ἡ θεολογικὴ καὶ ἐκκλησιολογικὴ βάση. Δυστυχῶς τὸ ἴδιο ἔκαναν καὶ οἱ μακαριστοὶ Ἀρχιεπίσκοποι Ἱερώνυμος καὶ Σεραφείμ».
. Ἐπὶ τῶν ὅσων ἐπισημαίνει ὁ τότε Μητροπολίτης Θηβῶν κ. Ἱερώνυμος σημειώνονται τὰ ἀκόλουθα:
. Ἡ κριτικὴ πρὸς τὸν μακαριστὸ κ. Χριστόδουλο γιὰ τὴ μὴ
ἀλλαγὴ τοῦ συστήματος ἐκλογῆς τῶν ἀρχιερέων γίνεται περίπου στὰ 4 χρόνια
καὶ ἐννιὰ μῆνες μετὰ τὴν ἐκλογή του. Στὴν ἀρχιεπισκοπία τοῦ κ.
Ἱερωνύμου ἔχουν ἤδη παρέλθει ἕξι καὶ μισὸ περίπου χρόνια καὶ δὲν ἔχει
ὑπάρξει ἀλλαγὴ τοῦ συστήματος ἐκλογῆς τῶν ἀρχιερέων.
. Ἡ ἐπικύρωση τῆς ἐκλογῆς ἀπὸ τὴν Ἱεραρχία τῶν ἐπιλογῶν τοῦ
ἀρχιεπισκόπου ἰσχύει πάντα. Καὶ γιὰ τὶς τέσσερις Μητροπόλεις ποὺ θὰ
γίνουν ἐκλογὲς στὶς 25 Ἰουνίου τὰ ὀνόματα τῶν ὑποψηφίων ποὺ θὰ ἐκλεγοῦν
εἶναι πρὸ πολλοῦ γνωστά. Ἔχουμε δηλαδὴ οὐσιαστικά, κατὰ τὸν πρώην
Μητροπολίτη Θηβῶν καὶ σημερινὸἈρχιεπίσκοπο, διορισμὸ καὶ ἐμπαιγμὸ τοῦ
Θεοῦ καὶ τῶν ἀνθρώπων.
. Τὰ περὶ ἐλλείψεως «ἐκκλησιολογικῆς καὶ θεολογικῆς βάσης»
στὰ τῆς ἀρχιερατικῆς ἐκλογῆς ἰσχύουν ἀπὸ τὴν πρώτη ἐκλογὴ Ἀρχιερέως καὶ
γιὰ τὸν σημερινὸἈρχιεπίσκοπο. Εἶναι δηλαδὴ θέμα Ἀρχῆς καὶ Ἐκκλησιαστικῆς
Συνείδησης ἡ ἱκανοποίηση ἢ ὄχι τοῦ αἰτήματος τῶν ἄμεσων συνεργατῶν καὶ
τῶν κοντινῶν ἢ εὐνοούμενων προσώπων… Αὐτὸ δὲν σημαίνει ὅτι μεταξὺ αὐτῶν
δὲν ὑπάρχουν καὶ ἄξια τῆς ἀρχιερωσύνης πρόσωπα, ποὺ γιὰ τὸ καλό τῆς
Ἐκκλησίας πρέπει νὰ προαχθοῦν. Ὅμως ὑπάρχουν περιπτώσεις συνεργατῶν ποὺ
ἰσχύει ὁ νεποτισμὸς καὶ ἡ εὐνοιοκρατία. Καὶ βεβαίως θὰ πρέπει νὰ
τίθενται στὴν κοινὴ συνείδηση τὰ προσόντα τοῦ καθενὸς ὑποψηφίου, τὸ ἔργο
ποὺ ἔχει προσφέρει καὶ βεβαίως ὄχι στὸ βιογραφικό του νὰ ἀναφέρονται
μόνο οἱ θέσεις ποὺ ἔχει καταλάβει μὲ ἀρχιερατικό του προϊστάμενο τὸν
ἑκάστοτε Ἀρχιεπίσκοπο…
. Πάντα ἡ ψῆφος στὶς ἐκλογὲς ἐξακολουθεῖ νὰ εἶναι μὲ τὸ χέρι
τοῦ Ἀρχιερέως καὶ πολλοὶ Μητροπολίτες πάντα ψηφίζουν μὲ βάση τὴν
ἐκπεφρασμένη, διὰ διαρροῆς ἢ προσωπικῆς ἐνημέρωσης, βούληση
τοῦἈρχιεπισκόπου.
. Ἤδη κοντινὰ πρόσωπα τοῦ σημερινοῦ Ἀρχιεπισκόπου ἔχουν
προαχθεῖ σὲ Μητροπολίτες καὶ ἀναμένεται ἡ ἐκλογὴ ἑνὸς ἀκόμη στενοῦ του
συνεργάτη, στὴν ἱστορικὴ Μητρόπολη Ἰωαννίνων. Ἡ ἐν λόγῳ Μητρόπολη
γράφτηκε ὅτι ἔχει κινήσει τὸ ἐνδιαφέρον καὶ τοῦ Φαναρίου, ποὺ προωθεῖ
δικό του ἄνθρωπο. Ὅπως οἱ ἐπαΐοντες εἶχαν ἐντυπωσιαστεῖ ἀπὸ τὸ ὅτι
ὁἈρχιεπίσκοπος κ. Ἱερώνυμος ἀνέλαβε τὴν τοποτηρητεία τῆς ἐν λόγῳ
Μητροπόλεως, τὸ ἴδιο ἐντυπωσιάζονται μὲ τὸ ἐνδιαφέρον ὄχι μόνο τοῦ
Ἀθηνῶν, ἀλλὰ καὶ τοῦ Κωνσταντινουπόλεως γιὰ τὴν ἐν λόγῳ Μητρόπολη. Τὸ
λυπηρὸ εἶναι ὅτι δὲν συζητεῖται ποιὸς εἶναι ὁ ἰκανότερος, ὁ ἁγιότερος, ὁ
ἱεραποστολικότερος κληρικὸς ποὺ νὰ ἀναλάβει τὴν ἱστορικὴ αὐτὴ Μητρόπολη
μὲ τὰ τόσα προβλήματα, ἀλλὰ ἁπλῶς τὸ ποιὸς κληρικὸς θὰ ἐκλεγεῖ, ὁ
ἔμπιστος τοῦ Ἀθηνῶν ἢ τοῦ Κωνσταντινουπόλεως!…
. Ἡ Μητρόπολη Ἰωαννίνων συζητεῖται περισσότερο γιὰ τὸν
πλοῦτο της καὶ γιὰ τὰ ὑπ’ αὐτὴν ἀγαθοεργὰ καταστήματα τῆς πόλεως τῶν
Ἰωαννίνων, γιὰ τὶς προστριβὲς ποὺὑπάρχουν μὲὅσους ἐπιδιώκουν νὰ τὰ
θέσουν ὑπὸ τὸν ἔλεγχό τους, γιὰ τὶς μετοχὲς τῆς Μητρόπολης στὴν Ἐθνικὴ
Τράπεζα. Ὅμως σὲ μία ζωντανὴ καὶ πνευματικὴ Ἐκκλησία αὐτὰ τὰ «προσόντα»
τῆς ἐν λόγῳ Μητρόπολης εἶναι ἐλάσσονα. Τὰ μείζονα εἶναι ὅτι ἔχει ἀπὸ καιρὸ πνευματικὴ ξηρασία, ὅτι ἔχει 249 ἐνορίες (πρὸς σύγκριση: ἡ Ἀρχιεπισκοπὴ Ἀθηνῶν ἔχει 145),
στὶς ὁποῖες ὑπάρχουν 57 κενὰ ἐφημερίων καὶ ἀπὸ τὶς ὑπόλοιπες 192
ἐνορίες, τὶς 68 ποιμαίνουν κληρικοὶ Δ´ βαθμολογικῆς κατηγορίας
(ἀπόφοιτοι στοιχειώδους Ἐκπαίδευσης) καὶ ἄλλες 63 ποιμαίνουν κληρικοὶ Γ´
κατηγορίας (ἀπόφοιτοι στοιχειώδους ἐκπαιδεύσεως μὲ παρακολούθηση
κάποιας ἱερατικῆς σχολῆς). Ὅλοι αὐτοὶ ἐκτελοῦν τὰ στοιχειώδη λειτουργικὰ
καθήκοντα καὶ τίποτε ἄλλο.
. Ὅταν στὸν
σημερινὸἈρχιεπίσκοπο εἶχε τεθεῖ ὑπ’ ὄψη του ἡἐπιστολὴ στὸν ἀείμνηστο
Χριστόδουλο, μὲ τὴν ὁποία τοῦ ζητοῦσε τὴν ἀλλαγὴ τοῦ τρόπου ἐκλογῆς τῶν
ἀρχιερέων, εἶχε ἀπαντήσει ὅτι ἀλλιῶς ἔβλεπε τὰ ζητήματα ὡς Μητροπολίτης
καὶ ἀλλιῶς τὰ βλέπει ὡς Ἀρχιεπίσκοπος. Ὅμως αὐτὰ ποὺ ἔλεγε δὲν ἦταν
ἁπλῶς μία ἄποψη ποὺ μπορεῖ νὰ ἀλλάξει, ἀνάλογα μὲ τὴ θέση. Ὅλα ὅσα ἔλεγε
τὰ στήριζε σὲ Ἀρχές, σὲ Κανόνες, σὲ λόγια Πατέρων καὶ ἦταν ἰδιαίτερα
αὐστηρὸς πρὸς τοὺς προκατόχους του, ποὺ δημιουργοῦσαν «προσωπικὸ
στρατό». Ἐκεῖνο λοιπὸν ποὺ ἐπισημαίνει ὁ Μητροπολίτης Θηβῶν Ἱερώνυμος
στὸν Ἀρχιεπίσκοπο Ἱερώνυμο εἶναι οὐσιαστικὰ τὸ «Ἀρχὴ ἄνδρα δείκνυσι».-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου