TO «ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΠΝΕΥΜΑ» ΜΙΑ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΜΙΞΗΣ ΑΝΑΡΧΙΣΜΟΥ & ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
TO «ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΠΝΕΥΜΑ»
ΜΙΑ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΜΙΞΗΣ
ΑΝΑΡΧΙΣΜΟΥ & ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
«Εγώ τα δημιούργησα όλα. Δημιούργησα περισσότερα απ' όσα ο Θεός»
Clifford Harper
Από τον 11ο
αιώνα κι έπειτα συνέβησαν στην Ευρώπη τεράστιες κοινωνικές και
οικονομικές αλλαγές. Η γεωργία, η βιομηχανία, οι πόλεις και οι αγορές
αναπτύχθηκαν ταχύτατα.
Ο πληθυσμός αυξανόταν, τα δεσμά του
φεουδαρχισμού, τα οποία έκαναν τους δουλοπάροικους και τους ελεύθερους
χωρικούς να εξαρτώνται από τους κυρίους τους και την εκκλησία, έσπαζαν.
Υπήρχαν νέοι περιορισμοί αλλά και νέες δυνατότητες για ελεύθερη ζωή.
Μολονότι οι πλούσιοι και οι ισχυροί προσπαθούσαν να αυξήσουν τα βάρη του
λαού και να καταπατήσουν τις ελευθερίες του, στην ύπαιθρο οι χωρικοί
συχνά αρνούνταν να πληρώσουν φόρους ή να εργαστούν δίχως αμοιβή, και
απαιτούσαν δικαιώματα πάνω στη γη. Πολλοί διέφυγαν στις πόλεις, των
οποίων «ο αέρας απελευθερώνει τους ανθρώπους» - εκεί δεν υπήρχε
δουλοπαροικία. Αλλά καθώς μεγάλωνε το χάσμα ανάμεσα σε πλούσιους και
φτωχούς, όλο και περισσότεροι αντιδρούσαν ριζοσπαστικά, συχνά επιδιώκοντας να εγκαθιδρύσουν τη Βασιλεία των Ουρανών στη Γη, όπου «τα πάντα είναι κοινά».
Το
Ελεύθερο Πνεύμα, που άκμασε σε όλη τη διάρκεια του Μεσαίωνα σχεδόν σε
κάθε γωνιά της Ευρώπης, ίσως είναι το πρώτο σημαντικό αναρχικό κίνημα
παγκοσμίως. Ξεκίνησε το 1200, από τους διανοούμενους του Παρισιού που συναθροίζονταν γύρω απ’ τον Γουλιέλμο τον Χρυσοχόο, σαν ένα είδος εξέγερσης ενάντια στην ολοκληρωτική εξουσία της εκκλησίας.
Οι μυημένοι του Ελεύθερου Πνεύματος
περιφρονούσαν απροκάλυπτα τους μοναχούς (το ντύσιμό τους -ένα μπαλωμένο
κόκκινο ράσο- παρωδούσε το ντύσιμο των καλόγερων), διέκοπταν τις
εκκλησιαστικές λειτουργίες, κάνοντας με οξυδέρκεια και ευγλωττία
δημόσιες συζητήσεις με τους ιερείς. Οι αδελφοί του
Ελεύθερου Πνεύματος αρνούνταν να περιμένουν μια μετά θάνατο ζωή τιμωρίας
ή επιβράβευσης: προτιμούσαν να απολαύσουν τον Παράδεισο επί της Γης,
εδώ και τώρα.
Μολονότι τα μέλη της κεντρικής ομάδας σύντομα εκτελέστηκαν από την εκκλησία ως «αιρετικοί»,
οι ιδέες τους εξαπλώθηκαν από πόλη σε πόλη, ιδίως κατά μήκος των
εμπορικών οδών μέσω των οποίων διακινούνταν υφάσματα και ρούχα. Οι
γυναίκες και οι τεχνίτες, όπως οι υφαντές της Αμβέρσας, ήταν ιδιαίτερα
δεκτικοί απέναντι σ’ αυτές τις ιδέες. Όλοι απαρνούνταν την ιδιοκτησία, την εξουσία και τα προνόμια, και ζούσαν από αυτά που έπαιρναν ζητιανεύοντας.
Οι μυημένοι του Ελεύθερου Πνεύματος, καθώς αποκτούσαν μεγαλύτερη
αυτοπεποίθηση, απέρριπταν όλο και περισσότερο τις ιδέες της εποχής: αρνούνταν
όλους τους περιορισμούς, δήλωναν απόλυτα ελεύθεροι και δεν αναγνώριζαν
άλλη αυθεντία πέραν της ίδιας τους της εμπειρίας.
Το 1259 αφορίστηκαν.
Η Εκκλησία είχε τρομοκρατηθεί ιδιαίτερα από τις πολλές γυναίκες του
Ελεύθερου Πνεύματος που ζούσαν μαζί σε κοινοβιακά νοικοκυριά - στην Κολωνία ο αριθμός τους έφτανε τις 2000.
Η μεγαλύτερη αμαρτία τους, έλεγαν οι επίσκοπος ήταν η ανεξαρτησία τους- ήταν «αργόσχολες, κουτσομπόλες
αλήτισσες, που αρνούνταν να υπακούσουν στους άντρες με την πρόφαση ότι
τον Θεό τον υπηρετεί κανείς καλύτερα σε συνθήκες ελευθερίας».
Οτιδήποτε
είχε σχέση μαζί τους ήταν απαγορευμένο: το χαρακτηριστικό τους ντύσιμο,
η κραυγή «Για όνομα του Θεού, -ψωμί», ακόμα και η ελεημοσύνη, έγιναν
αδικήματα που τιμωρούνταν με θάνατο. Εκατοντάδες κάηκαν στην
πυρά ή πνίγηκαν επειδή αρνήθηκαν να ζητήσουν άφεση αμαρτιών, να
δηλώσουν μετάνοια ή να παραστήσουν τους παράφρονες.
Οι “Μικροί Αδερφοί και Αδερφές”
έγιναν με το ζόρι μια κινούμενη διανόηση που εξαπλώθηκε στην Ισπανία,
την Ιταλία, τη Βαυαρία και ακόμη πιο πέρα. Ουδέποτε αποτέλεσαν μία μόνο
εκκλησία με ένα ενιαίο δόγμα. υπήρξαν ένα άθροισμα ομοφρόνων ομάδων, το ζωηρό μήνυμα των οποίων μεταδιδόταν προφορικά:
“Ο θεός ήταν ελεύθερος και δημιούργησε όλα τα πράγματα κοινά για όλους... Η κλοπή είναι νόμιμη. Φάτε
σε ένα πανδοχείο και αρνηθείτε να πληρώσετε. Αν ο ιδιοκτήτης ζητήσει
λεφτά, να τον χτυπήσετε... Τα ελεύθερα άτομα πρέπει να κάνουν ό,τι τους
ευχαριστεί. Ανήκω στην ελευθερία της φύσης και ικανοποιώ όλα όσα
επιθυμεί η φύση μου...Ο έρωτας είναι η απόλαυση του Παραδείσου· και η
απόλαυση του Παραδείσου δεν μπορεί να είναι αμαρτωλή”
Η
προπαγάνδα τους συμπεριλάμβανε και τον γραπτό λόγο. Μολονότι η
Μαργαρίτα Πορέτ κάηκε στην πυρά το 1310, το βιβλίο της οι Καθρέφτες των
απλών ψυχών κυκλοφόρησε κρυφά σε ολόκληρη την Ευρώπη για αρκετούς
αιώνες.
Αν και οι αδερφοί του Ελεύθερου Πνεύματος συνήθως ντύνονταν φτωχικά, μερικές φορές κυκλοφορούσαν γυμνοί
-«δεν πρέπει να ντρέπεται κανείς για οτιδήποτε φυσικό»- ή ντύνονταν
«με ακριβά και προκλητικά ρούχα», για να εκφράσουν την πνευματική τους
τελειότητα.
Ενώ όλοι διακήρυσσαν ότι θέλουν να γνωρίσουν τον Θεό ενδόμυχα -ακόμα και να γίνουν θεοί- λίγοι προχωρούσαν παραπέρα. Οι γυναίκες του Ελεύθερου Πνεύματος στο Σβάιντνιτς της Σιλεσίας, για παράδειγμα, υποστήριζαν ότι είχαν «τελειότητα ανώτερη απ’ ό,τι ο Θεός, και έτσι πλέον δεν Τον χρειάζονταν». Μία από αυτές είχε πει: «Εγώ
τα δημιούργησα όλα. Δημιούργησα περισσότερα απ' όσα ο Θεός. Στα χέρια
μου στηρίζονται ο Ουρανός κι η Γη. Χωρίς εμένα δεν υπάρχει τίποτα.»
Από το βιβλίο του Clifford Harper «Αναρχισμός» εικονογραφημένος οδηγός. Εκδόσεις ΕΠΙΛΟΓΗ 1989 σελ. 10-13
Αντιαιρετικόν Εγκόλπιον www.egolpion.com
17 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου