Ἀπολυτίκιον τῆς ἑορτῆς ἦχος δ΄
Σήμερον τῆς σωτηρίας ἡμῶν τό κεφάλαιον ,
καί τοῦ ἀπ΄αἰῶνος μυστηρίου ἡ φανέρωσις ·
ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ , Υἱός τῆς ΠΑΡΘΕΝΟΥ γίνεται ,
καί Γαβριήλ , τήν χάριν εύαγγελίζεται·
διό καί ἡμεῖς σύν αὐτῷ , τῇ ΘΕΟΤΟΚΩ βοήσωμεν,
Χαῖρε ΚΕΧΑΡΙΤΩΜΕΝΗ , ὁ Κύριος μετά Σοῦ .
ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΗ μεγάλη ἑορτή ·
τό προοίμιον τῶν ἑορτῶν καί τῆς οἰκονομίας τοῦ Θεοῦ·
Ἄς δοῦμε τήν εἰκόνα τοῦ Εὐαγγελισμοῦ , καί νά προσπαθήσουμε , κατά τούς θείους καί ἱερούς Πατέρες τῆς ἐκκλησίας μας, νά ἑρμηνεύσουμε τήν εἰκόνα, τίς λεπτομέριες τῆς ἱερᾶς εἰκόνος τοῦ Εὐαγγελισμοῦ , καί ἀργότερον ἄς ἐντρυφήσωμεν τά τῆς ἑορτῆς·
Ὅλοι οἱ μεγάλοι Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας , ἔχουν γράψει ὑπέροχους λόγους διά τήν ἑορτή καί δεσπόζουν στό στερέωμα τῆς ἐκκλησίας, καί γίνονται φῶτα σωστικά διά τήν σωτηρία μας, ἐξυμνῶντες τήν ἀγάπην τοῦ θεοῦ , τό σχέδιο τῆς σωτηρίας, τήν ᾿«οἰκονομίαν », τήν ταπείνωσιν τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ , τίς ἀρετές , τήν ἐκλογήν Της ἀνἀμεσα ἀπό ὅλο τό ἀνθρώπινο γένος , τήν τελειότητά ΕΚΕΙΝΗΣ.
Ἄς θεωρήσουμε τήν εἰκόνα τοῦ Εὐαγγελισμοῦ , καί ἀδολεσχήσωμεν εἰς αὐτήν , καί νά μεταφερθοῦμε νοερά, τοῖς ψυχικοῖς λογισμοῖς, κατα τήν ὑμνογραφίαν τῆς ἐκκλησίας μας, εἰς τήν Ναζαρέτ, τήν πολίχνην , τήν μέχρι τότε ἄγνωστην καί ἀσήμαντην , ἀλλά πολλά εὐλογημένη ·
1. Ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριήλ , ὁ φωτοφόρος ἄγγελος, ὁ πρωτοστάτης Ἄγγελος, καί Ἀρχάγγελος , εἶναι ὁ ..ἐκπρόσωπος τῶν οὐρανίων Ἀσωμάτων Δυνἀμεων , εἰς τόν ὁποῖον ἐνεπιστεύθη ὁ Θεός τήν μεταφορά, τοῦ μηνύματος, στό πλήρωμα τοῦ χρόνο , ὁ ταχυδρόμος , ὁ οὐράνιος ἀπόστολος , πρό τῶν Ἀποστόλων , ὁ διακομιστής τοῦ θείου θελήματος , καί μεταφέρει εἰς τήν ἉΓΝΗΝ ΚΟΡΗΝ εἰς Ναζαρέτ , τό χαρμόσυνο μήνυμα , τῆς σαρκώσεως τοῦ Χριστοῦ , ἀρχή τῆς θείας οἰκονομίας , διά τήν σωτηρίαν μας.
Ἡ στάσις τοῦ σώματος τοῦ Ἀρχαγγέλου , ἐκφράζει τήν χαράν του διά τό ἄγγελμα, τήν χαρμόσυνη ἀγγελία, καί λέγεται εὐαγγέλιο, Εὐαγγελισμός , ( εὐ -ἀγγελία, χαρμόσυνη ἀγγελία , μήνυμα ) .
Εἰς τήν εἰκόνα φαίνεται ὅτι εὑρίσκεται εἰς τήν γῆν , στό ἔδαφος , παρουσιάζεται μέ μία μορφή , κίνηση ὁρμητική , ταχείας ὅπως φανερώνει καί τό ἄνοιγμα τῶν ποδῶν του· καί φανερώνει , ὅτι ἡ κίνηση του , ἡ ἀποστολή του , ἡ πτήση του , συνεχίζεται , καί δέν εἶχε τελειώσει ἀκόμα ·
Μέ τό ἀριστερό χέρι κρατάει ἕνα σκῆπτρο , τό ὁποῖο συμβολίζει ἐξουσία καί τόν ἀγγελιοφόρο , καί ὄτι ἔλαβε τήν ἐντολή ἀπό τόν Βασιλέα θεόν · ( δέν κρατάει κρίνον, ὅπως δυστυχῶς ἔχει ἐπικρατήσει σέ πολλές ἁγιογραφίες καί ὅπως συνηθίζει ἡ δυτική ζωγραφική ) ·
Τό δεξιόν του χέρι , ἁπλώνεται σάν μία ὁρμητική κίνηση πρός τήν ΘΕΟΤΟΚΟΝ , δείχνοντας τήν σοβαρότητα , ἱεροπρέπεια , ἀμεσότητα τοῦ μηνύματος , σάν σέ σχῆμα ὁμιλίας καί ἀπορίας του ( ὅπως πολύ ἐκφραστικά λέγει τό ὑπέροχο τροπάριο :.. Τήν ὡραιότητα τῆς ΠΑΡΘΕΝΙΑΣ Σου ...ποῖον Σοι ἐγκώμιον , προσαγάγω ἐπάξιον , τί δέ ὀνομάσω Σε ἀπορῶ καί ἐξίσταμαι , διό , ὡς προσετάγηην βοῶ Σοι , Χαῖρε , ἡ ΚΕΧΑΡΙΤΩΜΕΝΗ ...... ).
Αὐτά ὄσον ἀφορᾶ τόν Ἀρχάγγελο Γαβριήλ.
2.. Ἡ Μητέρα τοῦ Θεοῦ , ἡ ΠΑΝΑΓΙΑ , εἶναι ἡ Εὐλογημένη ἐν ταῖς γυναιξίν , πρόξενος τῆς ἀληθινῆς χαρᾶς, ἐν ἀντιθέσει μέ τήν προμήτορα Εὔα , πού μέ τήν παρακοήν της ἔφερε τόν θάνατον στό ἀνθρώπινο γένος , καί ἤκουσε τότε ..ἐν λύπαις τέξη τά τέκνα σου..
τώρα ἡ ΠΑΝΑΓΙΑ εἶναι ἡ ὐπακούσασα , ἡ ΚΕΧΑΡΙΤΩΜΕΝΗ , καί εὐλογημένη μεταξύ τῶν γυναικῶν ·
στήν εἰκόνα παρουσιάζεται , εἴτε καθημένη σέ θρόνο , πού ἡ στάση αὐτή συμβολίζει τήν ὑπεροχή της ἔναντι τοῦ Ἀρχαγγέλου , εἴτε ὄρθια· καί τά δύο συναντᾶμε στήν βυζαντινή ἁγιογραφία ·
Ὑμνοῦμεν τήν ΠΑΝΑΓΙΑΝ , ὡς Τιμιωτέραν τῶν Χερουβίμ , καί Ἐνδοξωτέραν τῶν Σεραφίμ ..( τροπάριο ὕμνος τοῦ Ὁσίου Κοσμᾶ τοῦ ὑμνογράφου ) .βλέπουμε ὅμως πολλάκις σέ εἰκόνες τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, τήν ΠΑΝΑΓΙΑΝ , νά γνέθει · αὐτό ὁ ἁγιογράφος ἐμπνεύστηκε ἀπό τό πρωτευαγγέλιο τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου , ὅπου γράφει , ὅτι ἡ ΠΑΝΑΓΙΑ πῆρε τήν πορφύρα, ἐκάθισε είς τόν θρόνον καί ἔγνεθε · καί σαυτήν τήν στιγμήν Ἄγγελος πρωτοστάτης , οὐρανόθεν ἐπέμφθη , εἰπεῖν τῇ ΘΕΟΤΟΚΩ τό χαῖρε...ὅπως λέγομεν στούς χαιρετισμούς τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ μας· ἐκείνη τήν στιγμήν , ἐνεφανίσθη ὁ Αρχάγγελος Γαβριήλ · σέ μερικές ἁγιογραφίες ἐπίσης βλέπουμε τήν ΠΑΝΑΓΙΑ σέ ὄρθια θέση νά δέχεται τό μήνυμα · τό νόημα σαυτήν τήν στάση εἶναι ὅτι ἡ ΠΑΝΑΓΙΑ δέχεται μέ σεβασμό καί πρόθυμα καί ἀκούει καλύτερα τό θεῖο πρόσταγμα·
Μέσα στήν ἁγιογραφία , εἰκόνα τοῦ Εύαγγελισμοῦ , ὁ πρῶτος ἁγιογράφος τῆς εἰκόνος αὐτῆς, προσπαθεῖ ἀκόμα νά μεταβιβάσει νά δηλώσει τά συναισθήματα τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ , τόν ἐσωτερικόν της κόσμον , τήν διάθεσήν της , τίς σκέψεις της `
Ἐν πρώτοις βλέπουμε , ὅτι ἡ ξαφνική έμφάνησις τοῦ Ἀρχαγγέλου καί ὁ χαιρετισμός του πρός τήν ΠΑΝΑΓΙΑΝ , ἐτάραξαν ἡσύχως καί ἀταράχως τήν Ἱεράν ΚΟΡΗΝ·
δέν τῆς ἦτο ἄγνωστος ὀ Γαβριήλ , καθώς ἐκεῖνος τής μετέφερε καθημερινῶς οὐράνια τροφή , ἐπί 12 ἔτη , ὄταν εἰσήλθεν εἰς τά Ἅγια τῶν Ἁγίων · κατά τήν παράδοση , τό ἀδράχτι μέ τό νῆμα πού ἔγνεφε ἔπεσε ἀπό τά χέρια της , καί ἐσκεπτόταν · καί αὐτό ὄχι ἀπό τρόμο , ἀλλά φοβουμένη θεοπρεπῶς , γιά νά μήν ἐπαναλάβει τήν πτώση τῆς προμήτορος Εὔας στόν Παράδεισον ·ἐσκέπτετο τήν σημασία τοῦ ἀρχαγγελικοῦ χαιρετισμοῦ ·δέν ἀπειθεῖ , δέν αμφιβάλλει δέν δυσπιστεῖ στήν βεβαίωση τοῦ Ἀρχαγγέλου ὅτι θά γίνει ἡ ΜΗΤΕΡΑ τοῦ Θεοῦ !!! ( τί εὐλογία , τί δῶρο ἀνέκφραστο !!! ), ἀλλά μέ φρόνηση , νήψη , ἐγρήγορση ρωτάει τόν γνωστόν της ἐπισκέπτη , πῶς θά γίνει αὐτό , ...«..ἐπεί ἄνδρα οὐ γινώσκω ...»
Ἄς σταθοῦμε λίγο σαυτό τό σημεῖο :.. στόν παράδεισο ἠ Εὔα, δέχτηκε μία παράξενη ἀγγελία τοῦ ὄφεως , καί χωρίς σκέψη , ἐγρήγορση , χωρίς προσοχή , προχωρεῖ στήν ἀποδοχή τῶν λεγομένων , τοῦ δολώματος · ἐδῶ ἡ ΘΕΟΤΟΚΟς, μέ ἐγρήγορση , μέ ταπεινοφροσύνη , μέ ἁπλότητα , μέ σύνεση καί ὑπακοή στό θέλημα τοῦ θεοῦ , ζητᾶ νά μάθει τόν τρόπον τῆς πραγματώσεως τῶν λόγων τοῦ Ἀρχαγγέλου , καί ὅταν ὁ Ἀρχάγγελος, ὀ φωτόμορφος διαβεβαιώνει ὄτι ὅλα θά γίνουν μέ τήν χάρη τοῦ Ἀγίου Πνεύματος , καί τήν δύναμη τοῦ θεοῦ , ( καί αὐτό μαρτυροῦν δηλώνουν στήν εἰκόνα οἱ ἀκτῖνες πού ἐκπέμπονται ἀπό τό τμῆμα τοῦ κύκλου , στήν ἄνω μεριά τῆς εἰκόνος · τότε ὁλοπρόθυμα, κλίνει τόν αὐχένα καί ὐποτάσσεται στό θεῖο θέλημα· :..ἰδου ἠ δούλη Κυρίου , γένοιτό μοι, κατά τό ῥῆμα σου...
Αὐτή εἶναι ἡ φοβερά στιγμή , ἠ νύσσα, ἠ ἀρχή τῆς σωτηρίας μας, ἡ πραγμάτωσις τῶν λαληθέντων ἐν παραδείσῳ`
τό πᾶν συνετελέσθη,
ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ , Υἱός τῆς ΠΑΡΘΕΝΟΥ γίνεται·
αὐτήν τήν στιγμήν , συλαμβάνεται ὐπερφυῶς ὁ Χριστός, τό δεύτερο πρόσωπο τῆς ἁγίας Τριάδος, στήν γαστέρα τῆς ΘΕΟΤΟΚΟΥ, καί γίνεται πλατυτέρα οὐρανῶν · ἀμέσως ὁ οὐράνιος ἀγγελιοφόρος ἐνέβη εἰς οὐρανόν , μέ τήν Ἀρχαγγελικήν του ταχύτητα, καί χαρά νά ἀναφέρει τήν ὁλοκλήρωση τῆς ἀποστολῆς του.
οἱ προφῆτες στόν οὐρανόν , μέ ἀγωνία περίμεναν τήν ἀπόφαση τῆς ΘΕΟΤΟΚΟΥ, διά τήν ἔκβασην ὄλων τῶν προφητιῶν·
ὁ οὐράνιος κόσμος, ἦτο σέ ἀγωνία καί ἑτοιμότητα, μέ κομένη τήν ἀνάσα θα λέγαμε , ὄπως παρακολουθοῦν οἱ θεατές , φίλαθλοι ἀγῶνα ποδοσφαίρου , καί κρίνεται τό πρωτάθλημα, ἀπό ἕνα πέναλτυ στό τελευταῖο λεπτό..
Ἕνα τροπάριο στήν ακολουθία τοῦ Εὐαγγελισμοῦ ἀναφέρει :...«.. Ἄγγελος λειτουργεῖ τῷ θαύματι , ΠΑΡΘΕΝΙΚΗ γαστήρ τόν Υἱόν ὑποδέχεται , Πνεῦμα Ἅγιον καταπέμπεται , ὁ Πατήρ ἄνωθεν εὐδοκεῖ , καί τό συνάλλαγμα κατά κοινήν πραγματεύεται βούλησιν , ...»
Κοινή ἀπόφασις καί συνεργεία στό μέγα μυστήριο αὐτό τῆς σαρκώσεως τοῦ Κυρίου , ὅλων τῶν προσώπων τῆς Αγίας Τριάδος .
Τήν φρόνηση καί ἀμηχανία τῆς ΘΕΟΤΟΚΟΥ , ἀπό θεῖο φόβο , μήπως λυπήσει τόν Θεόν , ἐκφράζει ἡ εἰκόνα μέ τό τό ἄνοιγμα τῆς παλάμης τῆς δεξιᾶς χειρός ΕΚΕΙΝΗΣ· εἶναι αὐτό πού ψάλλομεν στά ἑσπέρια τῆς ἑορτῆς ... «.. γάμου ὑπάρχω ἀμύητο, πῶς οῦν παῖδα τέξομαι ;; »· σέ μερικές εἰκόνες τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, τονίζεται ἡ συγκατάθεσις τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ μας στό θεῖο θέλημα, μέ τήν κλίση, τό σκύψιμο τῆς ἱερᾶς κεφαλῆς ΕΚΕΙΝΗΣ, καί τό χέρι στό στῆθος, δηλώνοντας τήν ὑπακοή καί προθυμία ·
Ἔτσι :... «.. Γλῶσσαν ἥν οὐκ ἔγνων , ἤκουσεν ἡ ΘΕΟΤΟΚΟΣ, ἐλάλει γάρ πρός αὐτήν ὁ Ἀρχάγγελος, τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τά ῥήματα , ὄθεν πιστῶς δεξαμένη τόν ἀσπασμόν συνέλαβε σε τόν προαιώνιον Θεόν ....»..
Παρατηρῶντας, μελετῶντας, προσκυνῶντας τήν πάνσεπτον εἰκόνα οἱ πιστοί , αὐθορμήτως ἔρχονται τά λόγια πού πάλιν ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριήλ ἐφανέρωσε σέ ἔνα μοναχό στό Ἅγιο ὄρος ( 980 χρόνια ἀργότερα ), ὑμνῶν τήν ΘΕΟΤΟΚΟΝ :ἌΞΙΟΝ ἘΣΤΊΝ ὩΣ ἈΛΗΘΩς , ΜΑΚΑΡΊΖΕΙΝ ΣΕ ΤΗΝ ΘΕΟΤΟΚΟΝ , ΤΗΝ ΑΕΙΜΑΚΑΡΙΣΤΟΝ ΚΑΙ ΠΑΝΑΜΩΜΗΤΟΝ ΚΑΙ ΜΗΤΕΡΑΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΗΜΩΝ... ».
Ἄς προσπέσωμεν εὐλαβῶς νά προσκυνήσωμεν τήν ἱεράν καί πάνσεπτον εἰκόνα, καί νά τιμήσωμεν τήν Τιμιωτέραν τῶν Χερουβίμ , καί ἐνδοξωτέραν ἀσυγκρίτως τῶν Σεραφίμ ... μέ τήν ὑπακοή μας στό θεῖο θέλημα,
μέ τήν καθαρά ζωήν , βιοτήν ,
μέ τήν μετάνοια καί ἐξομολόγηση ·
μέ τήν σταθεράν ἀπόφαση διά ορθοπραξία στήν ζωήν μας,
διά τῆς ἐναρέτου πολιτείας,
καί εἴθε πάντες, καί τό εὐσεβές ἡμῶν Ἔθνος τοῦ ὁποίου ἡ ΠΑΝΑΓΙΑ εἶναι ἡ ΥΠΕΡΜΑΧΟς ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ, .. ὅσο τήν θελουμε, νά τύχωμεν τῆς σωτηρίας, διά πρεσβειῶν τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΧΡΑΝΤΟΥ , ΥΠΕΡΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗΣ, ΕΝΔΟΞΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΗΣ ΗΜΩΝ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΚΑΙ ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ, ΑΜΗΝ . γενοιτο .
ἐκ τῆ ἱεραποστολῆς .
εὐλογεῖτε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου