Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2017

«ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ» καὶ «ΑΝΤΙΓΟΝΗ»: ΣΙΓΑ ΤΑ ΛΑΧΑΝΑ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΗΝ μεταμοντέρνα ψυχοκοινωνιολογικὴ ΜΠΟΥΡΔΑ ΤΗΣ «ΕΜΦΥΛΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ»

Ἀναζητώντας τὸ φύλο τῆς Ἀντιγόνης

ΤΑΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

βλ. σχετ.: ΑΡΑΓΕ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΓΟΝΕΙΣ ἢ ΜΟΥΜΙΕΣ;

«ΔΕΝ ΘΑ ΑΦΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙ Ο ΣΟΔΟΜΙΣΜΟΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ»

ΕΧΟΥΜΕ ΤΕΛΕΙΩΣ ΠΑΡΑΦΡΟΝΗΣΕΙ

.             Μετὰ τὸν θρίαμβο ποὺ κατήγαγε τὸ ὑπουργεῖο Παιδείας κατὰ τοῦ «Ἐπιταφίου» (Thucydides in History of the Peloponnesian War, Book II, Vth cent. BC) προετοιμάζεται μία ἀκόμη νίκη. Αὐτὴν τὴ φορά, ἀντίπαλος εἶναι ἡ «Ἀντιγόνη» (Sophocles c. 483-82 BC). Ἄς μοῦ συγχωρεθοῦν οἱ ἀναφορὲς ἀγγλιστί, διεπίστωσα ὅμως, μετὰ τὴν ἐπίσκεψη Ὀμπάμα, ὅτι γιὰ νὰ σεβαστοῦμε τὴν κλασική μας κληρονομιά, καλὸ εἶναι νὰ ἀκοῦμε κάποιον νὰ μιλάει γι’ αὐτὴν στὰ ἀγγλικά. Τὴν πρόταση γιὰ κατάργηση τῆς διδασκαλίας τῆς «Ἀντιγόνης» στὴ Β´ Λυκείου τὴν κάνει τὸ Ἰνστιτοῦτο Ἐκπαιδευτικῆς Πολιτικῆς. Τὴν πληροφορήθηκα ἀπὸ τὴν καταγγελία ποὺ κοινοποίησε ὁ Σύλλογος Φιλολόγων Ἀργολίδας.
.             Τὴν ἴδια στιγμή, ἀπὸ ἀνάρτηση στὸ Διαδίκτυο πληροφοροῦμαι ὅτι ἐγκύκλιος τοῦ ὑπουργείου ὑποχρεώνει τοὺς ἐκπαιδευτικοὺς τοῦ γυμνασίου νὰ ἀφιερώσουν μία ἑβδομάδα γιὰ νὰ μεταδώσουν στὰ παιδιά τους τὶς γνώσεις τους γιὰ τὸ σῶμα. Μία ἐκ τῶν ἑνοτήτων φέρει τὸν τίτλο «Ἔμφυλες ταυτότητες» καὶ παραπέμπει στὶς ἑξῆς ὑποενότητες: «Βιολογικὸ καὶ κοινωνικὸ φύλο» (sex and gender γιὰ τοὺς ἀρχαιολάτρες), «ἡ ἀποδόμηση τῶν ἔμφυλων στερεοτύπων», «σεξουαλικὸς προσανατολισμὸς καὶ ἀνθρώπινα δικαιώματα». Τὸ πρόγραμμα ἀπευθύνεται σὲ παιδιὰ τῆς πρώτης ἐφηβείας, τ ποῖα ναζητον τ σεξουαλικότητά τους κα θ τος καθοδηγήσουν στς ρευνές τους καθηγητς πο τν χουν δη βρε. Ἡ καθηγήτρια, ἂς ποῦμε, θὰ τοὺς ἐξηγήσει πὼς μπορεῖ νὰ γεννήθηκε γυναίκα ἀλλὰ στὴν πραγματικότητα ἐπέλεξε νὰ εἶναι γυναίκα, ἐνῶ θὰ μποροῦσε νὰ ἔχει ἐπιλέξει νὰ εἶναι ἄνδρας. Καὶ οἱ πιγκουίνοι ἔγιναν ἄνθρωποι τῇ Θείᾳ Χάριτι, σύμφωνα μὲ τὸν ὑπέροχο Ἀνατὸλ Φράνς.
.             Τ παιδι δν χουν χρόνο ν χάσουν μελετώντας τν «πιτάφιο» κα τν «ντιγόνη», χουν μως χρόνο ν φιερώσουν στν τελευταία ψυχοκοινωνιολογικ μεταμοντέρνα μπούρδα γι τν «μφυλη ταυτότητα». Θὰ μοῦ πεῖτε, ἔχει μεγαλύτερη σημασία ἡ στριμμένη πριγκίπισσα τῆς Θήβας ἀπὸ τὸ σωματάκι τοῦ Κωστάκη; Ἀναμένεται πόνημα, τὸ ὁποῖον θὰ ἐξηγεῖ ὅτι ἡ Ἀντιγόνη ξεσήκωσε τὸν κόσμο, ἐπειδὴ δὲν εἶχε καταφέρει νὰ ἐπιλέξει τὸ κοινωνικό της φύλο. Συμπεριφέρθηκε σὰν ἄνδρας, ἐνῶ ἦταν γυναίκα, καὶ δὴ παρθένος. Μπερδεμένες καταστάσεις, γι’ αὐτὸ καλύτερα μὴν μπλέξεις.
.             Ἡ «Ἀντιγόνη», ὁ «Ἐπιτάφιος» δὲν μεταδίδουν γνώσεις ποὺ ἀφοροῦν μόνον τοὺς εἰδικούς, τοὺς φιλολόγους. Εἶναι ἄσκηση πολιτισμοῦ. Εἶναι μάθημα ἀνθρώπινης ἀριστείας. Δείχνουν τὶς δυνατότητες τοῦ ἀνθρώπου. Προτείνουν ἀξίες ποὺ ὑπερβαίνουν τὶς ἱστορικὲς καὶ κοινωνικὲς συνθῆκες. Πρέπει νὰ διδάσκονται στὸ πρωτότυπο; Ναὶ καὶ πάλι ναί. γλῶσσα, στν ποία δημιουργήθηκαν, ποδεικνύει τι δημιουργία εναι κι ατ γώνας ριστείας. Ἡ ἐκμάθησή της ἀπὸ τὰ Ἑλληνόπουλα εἶναι ἄσκηση πνευματικῆς πειθαρχίας. ποψίλωση τς κπαίδευσης π τ κλασικ γράμματα εναι στν πραγματικότητα κατάργηση τς ννοιας τς ριστείας. στόχος τς σοπέδωσης πιτυγχάνεται σταθερά: ποθέωση τς εκολίας κα τς μετριότητας ναπαράγει τ δημοκρατικ λειψανδρία πο γέννησε τος σημερινος κυβερνντες. Δν θ χουν ν φοβηθον τίποτε π τς μόρφωτες γενις πο κπαιδεύουν.
.             Κι ὅταν θὰ ἀπαλλαγοῦμε ἀπὸ τὸ βάρος τῶν κλασικῶν, θὰ μπορέσουμε ἐπιτέλους νὰ ἀσχοληθοῦμε μὲ τὰ μεγάλα ζητήματα τῆς ὕπαρξης, ὅπως ἡ ἀναζήτηση τοῦ φύλου.

ΠHΓΗ: aganargyroi.gr (ἀπὸ kathimerini.gr)

ΠΗΓΗ:   ΚΛΙΚ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου