Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014

ΠΟΛΥ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟ ΚΑΙ ΕΜΠΕΡΙΣΤΑΤΩΜΕΝΟ !!!



Η ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ 
ΤΗΣ 25ης ΜΑΡΤΙΟΥ
Θά εἶ­ναι με­γά­λο κρῖ­μα, ν πά­ει χα­μέ­νη καί φε­τει­νή ἐ­πέ­τει­ος τς 25ης Μαρ­τί­ου 1821, μέ ἕ­ναν ἑ­ορ­τα­σμό ρου­τί­νας μᾶλ­λον μέ μιά σει­ρά ἀ­πό ἀ­νια­ρές ἐκ­δη­λώ­σεις πού μς ὁ­δη­γοῦν σι­γά-σι­γά στήν κα­τάρ­γη­ση τς ἑ­ορ­τῆς.
Εἶ­ναι πο­λύ νω­πές ο ἀ­πό­πει­ρες πού ἔ­γι­ναν ἀ­πό πο­λι­τι­κά πρό-σω πα γιά νά δο­κι­μα­σθῆ βαθ­μός πνευ­μα­τι­κῆς ἀ­ναι­σθη­σί­ας το λα-ο μας, ν, δη­λα­δή, ἔ­χει ἀ­κό­μη ἤ δέν ἔ­χει δυ­νά­μεις ἀν­τι­στά­σε­ως στήν πα­ρα­χά­ρα­ξη τς Ἱ­στο­ρί­ας του.
Αὐ­τοῦ το εἴ­δους ο δο­κι­μές γί­νον­ται γιά νά πα­ρα­ποι­οῦν­ται συ­στη­μα­τι­κά τά Γε­γο­νό­τα, Ἱ­στο­ρι­κή Πραγ­μα­τι­κό­τη­τα, καί τό­τε, ν ἀ­κυ­ρω­θοῦν τά Γε­γο­νό­τα, εἶ­ναι προ­φα­νές ὅ­τι ἡ κα­τάρ­γη­ση το ἑ­ορ­τα­σμοῦ τους θά εἶ­ναι αὐ­το­νό­η­τη!
κα­τάρ­γη­ση τν ὑ­παρ­ξια­κῶν ἐ­πε­τεί­ων το Γέ­νους μας εἶ­ναι καί τό τε­λι­κό ζη­τού­με­νο καί ἐ­πι­δι­ω­κό­με­νος σκο­πός τν ξέ­νων ἀλ­λά καί τν ντό­πι­ων ξε­νό­δου­λων ὑ­πο­τα­κτι­κῶν τους, στήν προ­κει­μέ­νη δέ πε­ρί­πτω­ση, ς πρός τήν ἐ­πέ­τει­ο τς Πα­λιγ­γε­νε­σί­ας μας, προ­στί­θε ται καί ἕ­νας ἐ­πι­πλέ­ον λό­γος, ... ἐ­νό­χλη­ση τν γει­τό­νων μας θω­μα­νῶν, ο ὁ­ποῖ­οι, ση­μει­ω­τέ­ον, ἑ­ορ­τά­ζουν μέ προ­κλη­τι­κό, μά­λι­στα, τρό­πο τήν ἐ­πέ­τει­ο τς Ἁ­λώ­σε­ως τς Πό­λης, ὀρ­γα­νώ­νον­ταςἐ­κτός ἀ­πό στρα­τι­ω­τι­κές πα­ρε­λά­σεις– καί ἀ­να­πα­ρα­στά­σεις τν τε­λευ­ταί­ων στιγ­μῶν τς Βα­σι­λεύ­ου­σας!
Δυ­στυ­χῶς, ο ἀ­πό­πει­ρες ἀ­πο­δο­μή­σε­ως τς Ἱ­στο­ρί­ας μας ὁ­λο­έ­να καί πε­ρισ­σό­τε­ρο πε­τυ­χαί­νουν τόν δό­λιο σκο­πό τους, πα­ρά τίς πε­νι­χρές ἀν­τι δρά σεις μας, τίς ὁ­ποῖ­ες θε­ω­ροῦ­με, μά­λι­στα, σθε­να­ρή ἀν­τί­στα ση, ἀ­φοῦ ἔ­χου­με πρό πολ­λοῦ χά­σει τό κρι­τή­ριο καί τό μέ­τρο τς Ἀν­τι­στά­σε­ως πού ἀ­παι­τεῖ­ται γιά νά κρα­τη­θοῦν κρα­ται­ά καί ζων­τα­νά στή ζω­ή το λα­οῦ μας τά Γε­γο­νό­τα τν Προ­γό­νων μας, πού εἶ­ναι Γε­γο­νό­τα Ζω­ῆς, ὄ­χι πρό­σκαι­ρης, ἀλ­λά αἰ­ω­νί­ου.
Αὐ­τά τά γρά­φω για­τί τό Γέ­νος μας δέν ἑ­ορ­τά­ζει ἐ­θνι­κο­θρη­σκευ­τι­κές ἑ­ορ­τές, ὅ­πως συ­νη­θί­σα­με νά λέ­με. σύ­ζευ­ξη τν ἀ­γώ­νων το Ἔ­θνους μέ Ἐκ­κλη­σι­α­στι­κές ἑ­ορ­τές ἀ­πο­κα­λύ­πτει τόν Ἐκ­κλη­σι­α­στι­κό χα­ρα­κτῆ ρα πού εἶ­χε ὁ­λό­κλη­ρη ἡ ζω­ή τν Ἑλ­λή­νων, γι’ αὐ­τό καί πο­λε­μι­κή κα­τά τν Ἐ­θνι­κῶν ἐ­πε­τεί­ων εἶ­ναι κα­τ’ οὐ­σί­αν Ἐκ­κλη­σι­α­στι­κή πο­λε­μι­κή.
 Πολ­λά πρέ­πει νά κα­τα­θέ­σω καί πο­λύ πε­ρισ­σό­τε­ρα νά ἑρ­μη­νεύ­σω γιά νά κα­τα­νο­η­θῆ τό μή­νυ­μα το ἄρ­θρου μου αὐ­τοῦ, ὡ­στό­σο θά προ σπα θή σω ἔ­στω καί μέ λι­γώ­τε­ρα –λό­γῳ τς πε­ρι­ο­ρι­σμέ­νης χω­ρη τι κό­τη­τος ἑ­νός πε­ρι­ο­δι­κοῦ– ἐλ­πί­ζον­τας στήν ἀ­γα­θή δι­ά­θε­ση τν ἀ­να­γνω­στῶν μας γιά τόν πολ­λα­πλα­σια­σμό τους.
25η Μαρ­τί­ου δέν εἶ­ναι μιά αὐ­το­τε­λής ἑ­ορ­τή, μιά ἐ­πέ­τει­ος μέ τήν ὁ­ποί­α πα­νη­γυ­ρί­ζου­με τόν ἡ­ρω­ϊ­σμό το λα­οῦ μας, πού ἀ­πο-τί να­ξε τόν Τουρ­κι­κό ζυ­γό καί ἐ­πα­νεῦ­ρε, τήν ἐ­λευ­θε­ρί­α του. Εἶ­ναι, βε βαί­ως, καί αὐ­τό, ἀλ­λά ὄ­χι μό­νο αὐ­τό. 25η Μαρ­τί­ου εἶ­ναι κυ­ρί­ως ὑ­πό­μνη­ση ὅ­τι ὁ λα­ός μας ἐ­πέ­τυ­χε τό ἐ­λά­χι­στον ἔ­ναν­τι το μεί­ζο­νος πού σχε­δί­α­ζαν, ο Ποι­μέ­νες του, ο ὁ­ποῖ­οι μέ «νον Χρι­στοῦ» προ­σπα­θοῦ­σαν νά ἀ­να­συγ­κρο­τή­σουν τήν Ἑλ­λη­νο­ρω­μα­ϊ­κή (Βυ­ζαν­τι­νή) Αὐ­το­κρα­το­ρί­α μας, ὥ­στε ἡ ἀ­πε­λευ­θέ­ρω­σή μας, νά μή πε­ρι­ο­ρι­σθῆ στήν σω­μα­τι­κή καί στήν ἀ­στι­κή μας ἀ­πε­λευ­θέ­ρω­ση, ἀλ­λά νά συν­δυα­σθῆ μέ τό πά­λαι πο­τέ φυ­σι­κό πο­λι­τι­κό μας πε­ρι­βάλ­λον, τό ὁ­ποῖ­ο γιά 1000 καί πλέ­ον χρό­νια μς ἐ­ξα­σφά­λι­ζε τίς ἰ­δα­νι­κές προ­ϋ­πο­θέ­σεις γιά νά ζή­σου­με τήν πνευ­μα­τι­κή μας ζω­ή.
Αὐ­τήν τήν θε­ώ­ρη­ση τς ἱ­στο­ρι­κῆς μας ἐ­πε­τεί­ου τήν ἀ­γνο­εῖ ἡ πλει ο ψη φί­α το Ἑλ­λη­νι­κοῦ λα­οῦ, δι­ό­τι ἀ­λή­θεια γιά τήν ἀ­πο­τυ­χί­α το ἀρ­χι­κοῦ στό­χου το Γέ­νους μας συ­σκο­τί­σθη­κε, ἀ­φοῦ ὑ­περ κα λύ-φθη­κε ἀ­πό τούς ἡ­ρω­ϊ­κούς ἀ­γῶ­νες τν προ­γό­νων μας καί τήν θερ­μή τους Ὀρ­θό­δο­ξη Πί­στη, σέ συν­δυα­σμό μέ τήν ἀ­πε­λευ­θέ­ρω­ση το Ἑλ­λα­δι­κοῦ χώ­ρου, ὁ­ποῖ­ος ὅ­μως, ση­μει­ω­τέ­ον, εἶ­ναι μό­νο τό ἕ­να δέ­κα­το τέ­ταρ­το τς χα­μέ­νης Αὐ­το­κρα­το­ρί­ας μας!
Θέ­λω εὐ­θύς ξ ἀρ­χῆς νά δι­ευ­κρι­νή­σω ὅ­τι ἡ ἀ­να­ψη­λά­φι­ση αὐ­τῆς τς ἱ­στο­ρι­κῆς θε­ω­ρή­σε­ως δέν γί­νε­ται κ μέ­ρους μου, ς ἀ­πό­πει­ρα δη­μι­ουρ­γί­ας στόν λα­ό μας δι­α­θέ­σε­ων ἐ­πε­κτα­τι­σμοῦ, ἀλ­λά για­τί πρέ-πει νά συ­νει­δη­το­ποι­ή­σου­με ὅ­τι ο ἀ­γῶ­νες μας, γιά νά εἶ­ναι ἀ­λη­θι­νοί, ὀ­φεί­λουν νά ὑ­πη­ρε­τοῦν ες βά­θος τίς ψυ­χο­σω­μα­τι­κές ἀ­νάγ­κες το λα ο καί ὄ­χι νά ἀ­πο­σκο­ποῦν μό­νο σέ μιά ἐ­πι­φα­νεια­κή τα­κτο­ποί­η­ση τν βι­ο­τι­κῶν καί ἀ­στι­κῶν ἀ­ναγ­κῶν τν ἀν­θρώ­πων, ὅ­πως ἐ­νερ­γεῖ ἡ σύγ χρο νη δι­ε­θνής πο­λι­τι­κή, ὁ­ποί­α, βε­βαί­ως, ἀ­φοῦ δέν δί­νει λύ­ση στά βα­θύ­τε­ρα ὑ­παρ­ξια­κά προ­βλή­μα­τα το ἀν­θρώ­που, τε­λι­κά στε­ρεῖ τούς πο­λῖ­τες ἀ­κό­μη καί στοι­χει­ω­δῶν προ­ϋ­πο­θέ­σε­ων γιά τήν ἀ­ξιο πρε π δι­α­βί­ω­σή τους.
Ἦ­ταν φυ­σι­κό, λοι­πόν –καί αὐ­τό ἀ­πέ­δει­ξε ἡ μέ­χρι σή­με­ρα ἱ­στο­ρι­κή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα– νά προ­κλη­θοῦν βα­θει­ές ψυ­χι­κές ἀλ­λοι­ώ­σεις στόν Ὀρ­θό­δο­ξο Ρω­μέ­ϊ­κο λα­ό μας, λό­γῳ τς με­ρι­κῆς καί ὄ­χι ὁ­λι­κῆς ἀ­πε­λευ­θε­ρώ­σε­ως ὅ­λων τν πε­ρι­ο­χῶν τς Ὀρ­θο­δό­ξου Αὐ­το­κρα το­ρι κς Ἐ­πι­κρα­τεί­ας μας, ἀ­φοῦ ἡ ἀ­πε­λευ­θέ­ρω­ση μό­νο το Ἑλ­λα­δι­κοῦ χώ­ρου καί αὐ­τοῦ τμη­μα­τι­κά– οὐ­σι­α­στι­κά ἐ­λευ­θέ­ρω­σε ἀν­θρώ­πους ψυ­χι­κά τσα­κι­σμέ­νους, μέ πε­σμέ­νο τό ἠ­θι­κό τους καί χα­μέ­νη τήν Ρω μέ ϊ κη πνευ­μα­τι­κή λε­βεν­τιά, πού ἀ­να­γνώ­ρι­ζε ἀ­πό ἀρ­χαι­ο­τά­των χρό­νων τήν ἀ­ξί­α στό Ἀ­λη­θι­νό καί ὄ­χι στό κο­σμι­κά καί κυ­ρι­αρ­χι­κά ἐ­πι­βε­βλη­μέ­νο.
ἀ­πε­λευ­θέ­ρω­ση ἑ­νός –στήν πλει­ο­ψη­φί­α του– ἐ­πτο­η­μέ­νου λα­οῦ, γιά τούς Δυ­τι­κούς λα­ούς τς ἐ­πι­δεί­ξε­ως καί το νε­ο­πλου­τι­σμοῦ, γιά τούς γεν­νή­το­ρες τς ἀ­θε­ΐ­ας, ἦ­ταν ἡ κα­λύ­τε­ρη εὐ­και­ρί­α γιά μιά κ νέ ου ὑ­πο­δού­λω­ση τν ἐ­λευ­θε­ρω­μέ­νων Ἑλ­λή­νων, μιά ὑ­πο­δού­λω­ση ὕ που λη, ὑ­πο­δού­λω­ση πνευ­μα­τι­κή, μέ προ­ο­πτι­κή νά ἀλ­λο­τρι­ω­θῆ στα-δι α­κά Ὀρ­θό­δο­ξος λα­ός καί νά γί­νη «υἱ­ός γε­έ­νης δι­πλό­τε­ρος» τν Δυ τι­κῶν, πρᾶγ­μα τό ὁ­ποῖ­ο, ἀλ­λοί­μο­νο, ὁ­λο­κλη­ρώ­νε­ται στίς μέ­ρες μας!
Γιά νά μή φα­νοῦν αὐ­θαί­ρε­τοι ο συλ­λο­γι­σμοί, καί τά συμ­πε­ρά σμα τά μου θά πα­ρα­θέ­σω εὐ­θύς τήν ἄ­γνω­στη ἱ­στο­ρι­κή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα, ὁ­ποί­α ἀρ­χί­ζει μέ τόν Εὐ­γέ­νιο Βούλ­γα­ρη καί τήν Μ. Αἰ­κα­τε­ρί­νη τς Ρω­σί­ας καί φθά­νει μέ­χρι τήν δο­λο­φο­νί­α το Κα­πο­δί­στρια. Μιά πραγ­μα­τι­κό­τη­τα τεκ­μη­ρι­ω­μέ­νη στό ἄ­γνω­στο γιά πολ­λούς (ἄ­γνω­στο καί στήν εἰ­δι­κή ἐ­ρευ­νή­τρια το ἔρ­γου το Κα­πο­δί­στρια Ἑ­λέ­νη Κού­κου) βι­βλί­ο το Ἱ­ε­ρο­λο­χί­του καί λο­χα­γοῦ τς Βα­σι­λι­κῆς φά­λαγ­γος Πα­να­γι­ώ­του Κα­λε­βρᾶ, τό ὁ­ποῖ­ο ἐκ­δό­θη­κε στήν Ἀ­θή­να τό 1873 καί ἀ­φι­ε­ρώ­θη­κε στόν Πρω­θυ­πουρ­γό τς Ἑλ­λά­δος Κ. Ε. Δε λη­γι­ώρ γη.
Κα­λε­βρᾶς ἔ­ζη­σε πο­λύ κον­τά στόν Κα­πο­δί­στρια, ὑ­πῆρ­ξε ἀρ-χη γός τς Μυ­στι­κῆς Ἀ­στυ­νο­μί­ας τς Ρω­σί­ας καί ἐ­ξι­στο­ρεῖ ὅ­πως ἀ φη­γεῖ­ται ἴ­διος, τό τί ἔ­πρα­ξε ὁ Κα­πο­δί­στριας « ς ὑ­πουρ­γός καί μυ στι κός σύμ­βου­λος ἐ­πί τν ἐ­ξω­τε­ρι­κῶν ὑ­πο­θέ­σε­ων τν δύ­ο ἀ­ει­μνή­στων Αὐ­το­κρα­τό­ρων τς Ρω­σί­ας Ἀ­λε­ξάν­δρου το Α΄ καί Νι­κο λά­ου το Α΄ καί ς Κυ­βερ­νή­της τς Ἑλ­λά­δος, ἵ­να ἐ­λευ­θε­ρώ­ση τό Ἔ­θνος του ἀ­πό τούς ἐ­ξω­τε­ρι­κούς καί ἐ­σω­τε­ρι­κούς ἐ­χθρούς του».
Στό προ­λο­γι­κό ση­μεί­ω­μά του Κα­λε­βρᾶς ἐ­ξη­γεῖ στόν Πρω­θυ­πουρ­γό Δε­λη­γι­ώρ­γη ὅ­τι το ἀ­φι­ε­ρώ­νει τόν βί­ο το Κα­πο­δί­στρια «κα­τα­μά­θη­τε τόν πο­λι­τι­κόν βί­ον του καί γε­νῆ­τε μι­μη­τής το ἀν­δρός τού­του, ὅ­περ δέν ἀμ­φι­βάλ­λω ὅ­τι θά ἀ­κο­λου­θή­σε­τε κα­τά γράμ­μα».
ἐ­ξι­στό­ρη­ση το Κα­λε­βρᾶ ἔ­χει ἀ­νυ­πο­λό­γι­στη ἀ­ξί­α, για­τί μέ­σα ἀ­πό αὐ­τήν φαί­νε­ται λυσ­σα­λέ­α μά­χη τν Προ­τε­σταν­το­πλή­κτων Ἑλ­λή­νων, ὅ­πως ὁ Κο­ρα­ῆς, ἐ­ναν­τί­ων τν ἀν­θρώ­πων το Θε­οῦ, πού πι­χει­ροῦ­σαν τήν ἀ­να­σύ­στα­ση τς Ρω­μα­ϊ­κῆς Ὀρ­θο­δό­ξου Αὐ­το­κρα το ρί­ας μας, ὄ­χι γιά νά κα­τα­κτή­σουν τόν κό­σμο ς πλα­νη­τάρ­χες, ἀλ­λά γιά νά ἐ­πα­να­φέ­ρουν τό θέ­λη­μα το Θε­οῦ ἐ­πί τς γς, πού εἶ­χε πα ρα χα ρα χθε ἀ­πό τήν ἐ­πι­κρά­τη­ση τν Φράγ­κων το Καρ­λο­μά­γνου στόν Ἐ­πι­σκο­πι­κό θρό­νο τς Ρώ­μης μέ τά γνω­στά ἐ­πα­κό­λου­θα το Σχί­σμα­τος, τς Φραγ­κι­κῆς Ἱ­ε­ρᾶς Ἐ­ξε­τά­σε­ως καί τν δογ­μα­τι­κῶν πα­ρα χα ρά­ξε­ων, πού ἔ­γι­ναν ἡ αἰ­τί­α νά ἐ­κτο­πι­σθῆ ἀρ­γό­τε­ρα ὁ Θε­ός ἐν­τε­λῶς ἀ­πό τή Δη­μό­σια ζω­ή, μέ ἀ­πο­τέ­λε­σμα τήν ἀ­νερ­μά­τι­στη καί πα­ρά­λο­γη ζω­ή πού ἐ­πι­κρα­τεῖ σή­με­ρα σάν πρό­ο­δος, πο­λι­τι­σμός καί  «πο­λι­τι­κά ὀρ­θόν»!
Τά ἱ­στο­ρι­κά στοι­χεῖ­α το Κα­λε­βρᾶ εἶ­ναι ἀ­τράν­τα­χτα, ἀ­φοῦ προ­έ ρ χον ται ἀ­πό χει­ρό­γρα­φα τς Βι­βλι­ο­θή­κης το δι­α­μέ­νον­τος στήν Μό­σχα –καί ξ Ἰ­ω­αν­νί­νων κα­τα­γο­μέ­νου– βα­θύ­πλου­του ἐ­θνι­κοῦ εὐ­ερ γέ­του Ζώ­η Ζω­σι­μᾶ, ἕ­τοι­μα πρός ἐ­κτύ­πω­ση, ὁ­ποί­α, ὅ­μως, δέν ἔ­γι νε, λό­γῳ τς εἰ­σβο­λῆς τν Γάλ­λων στή Μό­σχα καί τς ξαφ­νι­κῆς ἀ­να χω­ρή­σε­ως το Ζω­σι­μᾶ λό­γῳ τς εἰ­σβο­λῆς αὐ­τῆς.
Βι­βλι­ο­θή­κη καί τά χει­ρό­γρα­φα κα­θώς καί κι­νη­τή καί ἀ­κί­νη­τη πε­ρι­ου­σί­α, πα­ρα­χω­ρή­θη­καν ἀ­πό τόν Ζω­σι­μᾶ στόν Κα­λε­βρᾶ.
Ἕ­να ἀ­πό αὐ­τά τά χει­ρό­γρα­φα μέ τήν ὑ­πο­γρα­φή το Εὐ­γε­νί­ου Βουλ­γά­ρε­ως ἀ­να­φέ­ρει ὅ­τι: « Βολ­ταὶρ κα Εὐ­γέ­νιος Βο­ύλ­γα­ρης συμ­μα­θη­ταὶ ὄν­τες, ὅ­ταν ἐ­τε­λε­ί­ω­σαν τς σπου­δάς των, ἦλ­θον ες ὁ­μι­λί­αν, πε­ρὶ το, πο­ί­α φι­λο­σο­φι­κὴ αἵ­ρε­σις ὠ­φέ­λη­σε τν κοι­νω­νί­αν· κα φι­λο­νι­κε­ί­ας γε­νο­μέ­νης ἀ­πε­δε­ί­χθη κα πα­ρε­δέ­χθη, « το Πυ­θα­γό­ρα ἐ­κτὸς τς με­τεμ­ψυ­χώ­σε­ως», ποῖ­ον πο­λί­τευ­μα ἁρ­μό­ζει ες τν κοι­νω­νί­αν κα πο­ί­α θρη­σκε­ί­α. Ταῦ­τα πάν­τα μ λε­πτο­μέ­ρειαν κα ἐ­κτε­τα­μέ­νως ἐῤ­ῥέ­θη­σαν· τ ῥη­θὲν χει­ρό­γρα­φον τ ἀ­νέ­γνω­σε πολ­λά­κις, κα τ ἔ­φε­ρε μα­ζῆ του ες τν Ἑλ­λά­δα δι ν τ τυ­πώ­σῃ μ ἄ­δειαν το Ζω­σι­μᾶ, δι­ό­τι ἦ­τον πε­ρί­ερ­γον δι τν ν αὐ­τῷ ὑ­πάρ­χου­σαν φι­λο­λο­γι­κὴν ὕ­λην. Ἀλ­λὰ πο­λι­ορ­κη­θεὶς Κα­λε­βρᾶς ες τ φρο­ύ­ριον τν Ἀ­θη­νῶν ἐ­πὶ Κι­ου­τα­χῆ κα­τὰ τ 1827 ἔ­τος, βόμ­βα τουρ­κι­κὴ ἐ­πι­πε­σοῦ­σα ἀ­νελ­πί­στως ες τ κι­βώ­τι­όν του κα­τέ­στρε­ψεν ο μό­νον αὐ­τὸ, ἀλ­λὰ κα ἄλ­λα ἔγ­γρα­φα μυ­στι­κὰ χρη­σι­με­ύ­ον­τα ν και­ρῷ τ δέ­ον­τι, δι τν μέλ­λου­σαν ἱ­στο­ρί­αν τς Ἑλ­λά­δος. Κα­θ’ ὅ­τι ο δύ­ο οὗ­τοι σο­φοὶ κα πε­παι­δευ­μέ­νοι ἄν­δρες, ἐ­συμ­φώ­νη­σαν τε­λευ­ταῖ­ον μυ­στι­κῶς, ὅ­τι ὁ μν Βολ­ταὶρ ν γε­νῇ Ππας ες τν Ῥώμην, δ Εὐ­γέ­νιος Οἰ­κου­με­νι­κὸς Πα­τρι­άρ­χης ες τν Κων­σταν­τι­νο­ύ­πο­λιν, κα ν προ­σκα­λέ­σουν ὅ­λας τς χρι­στι­α­νι­κὰς αἱ­ρέ­σεις ες γε­νι­κὴν Οἰ­κου­με­νι­κὴν Σνοδον, ὅ­πως δι­ορ­θώ­σω­σι τ κα­κῶς κε­ί­με­να το χρι­στι­α­νι­σμοῦ. Ἀλ­λ’ ἐ­πει­δὴ κα δν ἠ­δύ­να­το τοῦ­το ν γί­νῃ ν ὅ­σῳ ἦ­τον δε­δου­λω­μέ­νον τ ἑλ­λη­νι­κὸν ἱ­ε­ρα­τεῖ­ον ες τος Το­ύρ­κους, ἀ­νέ­βα­λον τν εἰ­ρη­μέ­νον σκο­πόν των ἀ­ο­ρί­στως. Ἀλ­λ’ ες τ δι­ά­στη­μα τοῦ­το φο­ρα­θέν­τες, μν Βολ­τα­ίρ κα­τε­τρέ­χθη ἀ­πὸ τν κλῆ­ρον το Ππα, δ Εὐ­γέ­νιος ἀ­πὸ τ ν Κων­σταν­τι­νου­πό­λει φα­να­ρι­ώ­τι­κον ἱ­ε­ρα­τεῖ­ον το Οἰ­κου­με­νι­κοῦ Πα­τρι­άρ­χου, ἕ­νε­κα τοῦ­το σκο­πός των δν ἐ­πέ­τυ­χεν. Εὐ­γέ­νιος ἐ­σύ­στη­σε τν σχο­λήν του ες τ Ἅ­γιον Ὄ­ρος ἄ­νω­θεν τς Μο­νῆς το Βα­το­πε­δί­ου, κα ἐ­κεῖ­θεν ἐ­σφεν­δό­νι­ζε τς πε­ρὶ ἐ­λευ­θε­ρώ­σε­ως τς Ἑλ­λη­νι­κῆς φυ­λῆς ἰ­δέ­ες του ες ὅ­λον τ τουρ­κι­κὸν Κρά­τος. Πρν το­ύ­του ὅ­μως, οὐ­δεὶς τν πο­λι­τι­κῶν θρη­σκευ­τι­κῶν κα σο­φῶν πρου­χόν­των ἀν­δρῶν το ἔ­θνους, πο­τὲ δν ἐ­σκέ­φθη­σαν, πώς πρέ­πει ν ἐ­λευ­θε­ρω­θῇ τ Ἔ­θνος ἀ­πὸ τν τουρ­κι­κὸν ζυ­γὸν, πα­ρ’ ὅ­λοι ἤλ­πι­ζον κα ἐ­πε­ρι­μέ­νον ἀ­πὸ τς προ­φη­τε­ί­ας το Ἀ­γα­θαγ­γέ­λου, τν ἀ­πο­κά­λυ­ψιν το ἁ­γί­ου Ἰ­ω­άν­νου το Θε­ο­λό­γου, κα ἀ­πό τι­νας χρη­σμοὺς τν Αὐ­το­κρα­τό­ρων τς Κων­σταν­τι­νου­πό­λε­ως εὑ­ρι­σκο­μέ­νων ες τ μνή­μα­τα αὐ­τῶν».
Πρέ­πει ἰ­δι­αι­τέ­ρως νά θαυ­μά­σου­με τήν ὀ­ξυ­δέ­κρεια καί πνευ­μα­τι­κή ὅ­ρα­ση το Εὐ­γέ­νιου Βουλ­γά­ρε­ως, ὁ­ποῖ­ος ἔ­δω­σε προ­τε­ραι­ό­τη­τα στήν κα­τά Θε­όν ἕ­νω­ση μέ τήν Ὀρ­θο­δο­ξί­α τν ἀ­πο­κε­κομ­μέ­νων ἀ­πό τήν Ἐκ­κλη­σί­α χρι­στι­α­νι­κῶν δογ­μά­των, Πα­πι­κῶν καί Προ­τε­σταν­τῶν, δι­ό­τι ἐ­γνώ­ρι­ζε ὅ­τι ἄν αὐ­τή δέν προ­η­γεῖ­το, δέν ἐ­πρό­κει­το νά παύ­σουν τά ἑ­τε­ρό­δο­ξα Κρά­τη τόν πό­λε­μο κα­τά το Ὀρ­θο­δό­ξου Γέ­νους μας. Ἦ­ταν, μά­λι­στα, τό­σο βα­θειά ἐ­πί­δρα­ση το Βουλ­γά­ρε­ως ἐ­πί το Βολ­ταί­ρου, ὥ­στε ὁ Βολ­ταῖ­ρος νά δε­χθῆ νά συμ­πρά­ξη στήν κα­τά Θε­όν ἀ­πο­κα­τά­στα­ση τν Θε­ο­λο­γι­κῶν πραγ­μά­των, ἀ­φοῦ εἶ­χαν, βε­βαί­ως, προ­η­γη­θεῖ με­τα­ξύ τους πάμ­πολ­λες γρα­πτές καί προ­φο­ρι­κές συ­ζη­τή­σεις.
Τό ἐγ­χεί­ρη­μα το Βουλ­γά­ρε­ως καί το Βολ­ταί­ρου εἶ­χε ὑ­πό-βα­θρο τήν στή­ρι­ξη τς Μ. Αἰ­κα­τε­ρί­νης, ὁ­ποί­α, ἀ­φοῦ πα­ρα­κι­νή­θη­κε ἀ­πό τίς πε­ρί ἐ­λευ­θε­ρί­ας καί ἀ­πο­κα­τα­στά­σε­ως τς Ρω­μέ­ϊ­κης Αὐ­το­κρα­το­ρί­ας ἰ­δέ­ες το Βουλ­γά­ρε­ως ἐ­κί­νη­σε πό­λε­μο κα­τά τς Τουρ­κί­ας. Βούλ­γα ρης ἐ­νη­μέ­ρω­σε τούς Ἕλ­λη­νες γιά τίς ἐ­ξε­λί­ξεις αὐ­τές καί τό­τε, Ἐ­πι­τρο­πή ἀ­πό Πε­λο­πον­νη­σί­ους ζή­τη­σε τό 1769 βο­ή­θεια ἀ­πό τήν Μ. Αἰ­κα­τε­ρί­νη γιά νά ἐ­πα­να­στα­τή­ση ἡ Πε­λο­πόν­νη­σος. Μέ τήν με­σο­λά­βη­ση το Ὀρ­λώφ ἡ Μ. Αἰ­κα­τε­ρί­νη ἔ­δω­σε στό­λο καί χρή­μα­τα. Ὅ­μως, «ἐλ­θοῦ­σα ἡ εἰ­ρη­μέ­νη ἐ­πι­τρο­πὴ ες τν Πε­λο­πόν­νη­σον εὗ­ρε δυ στυ­χῶς ὅ­τι μό­νον δύ­ο ἐ­παρ­χί­αι τς Πε­λο­πον­νή­σου ἔ­λα­βον τ ὅ­πλα, α δ λοι­παὶ ἐ­κάγ­χα­ζον χ, χ, χ! θ μς ἐ­λευ­θε­ρώ­σουν ο Ῥῶσ­σοι, κα­θὼς λέ­γει Ἀ­γα­θάγ­γε­λος[1]. Δν ἔ­λα­βον τ ὅ­πλα δι­ό­τι ἦ­το ἀ­δι­ορ­γά­νι­στος κα ἀ­προ­ε­το­ί­μα­στος τό­τε λα­ὸς κα ἀ­νί­δε­ος· δι­ό­τι ἤλ­πι­ζε τν ἐ­λευ­θε­ρί­αν του ἄ­νω­θεν. Πλη­ρο­φο­ρη­θεὶς πρω­θυ­πουρ­γὸς τς Αὐ­στρί­ας Με­τερ­νὶχ συ­νεν­νο­ή­θη με­τὰ τς Ἀγ­γλί­ας κα ἀ­πὸ κοι­νοῦ δι­ε­κο­ί­νω­σαν ες τν αὐ­το­κρά­τει­ρα τς Ῥωσ­σί­ας, ὅ­τι δν ἔ­χει δι­κα­ί­ω­μα ν δι­ε­γε­ί­ρῃ ες ἐ­πα­νά­στα­σιν τος ὑ­πη­κό­ους το Σουλ­τά­νου δι τς βί­ας, δι­ό­τι εἰ­σὶν εὐ­χα­ρι­στη­μέ­νοι ἀ­πὸ τν ἡ­γε­μό­να των, ς ἀ­πε­δε­ί­χθη ἀ­πὸ τν ἀ­κι­νη­σί­αν των· ἑ­πο­μέ­νως ἠ­πε­ί­λη­σαν τν Αὐ­το­κρά­τει­ρα, ὅ­τι ἄν δν πα­ραι­τη­θῇ το ἀ­δί­κου το­ύ­του κι­νή­μα­τος, εἶ­ναι βι­α­σμέ­ναι κα α δύ­ο δυ­νά­μεις ν κα­ύ­σω­σι τν στό­λον της. Ἰ­δοὺ τ ἀ­λη­θὲς ἱ­στο­ρι­κὸν τοῦ­το γε­γο­νός· φο­βη­θεῖ­σα Αἰ­κα­τε­ρί­νη ἑ­κοῦ­σα ἄ­κου­σα ἔ­κλει­σε τν εἰ­ρή­νην κα­ί­τοι προ­ό­δευ­ον τ ὅ­πλα της.
Μτην κα­τη­γο­ροῦ­σι λοι­πὸν τι­νὲς ἱ­στο­ρι­κοὶ κα δη­μο­σι­ο­γρά­φοι τν Ῥωσ­σί­αν ὅ­τι ἐγ­κα­τέ­λει­πε τος Ἕλ­λη­νας ες τν βαρ­βα­ρό­τη­τα τν Το­ύρ­κων, πα­ρα­κι­νο­ύ­με­νοι ἀ­πὸ εἰ­ση­γή­σεις τς τουρ­κι­ζο­ύ­σης δι­πλω­μα­τί­ας ἵ­να τν μι­σή­σουν ο Ἕλ­λη­νες κα μ ἔ­χουν φι­λί­αν κα ἀ­πὸ ἄ­γνοι­αν ἱ­στο­ρι­κὴν ἀ­δί­κως, δι­ό­τι ο ἡ­μέ­τε­ροι ἔ­σφα­λον κα οὐ­χὶ Ῥωσ­σί­α· δι­ό­τι ἄ­γου­ρον ἐ­κό­πει τ πο­ρι­κὸν τς Ἐ­πα­να­στά­σε­ως· δι τοῦ­το πρέ­πει ν εἴ­με­θα δὶ­και­οι κα ν εὐ­γνω­μο­νῶ­μεν ες τος εὐ­ερ­γέ­τας μας, δι­ό­τι σκο­πὸς τς τουρ­κι­ζο­ύ­σης δι­πλω­μα­τί­ας εἶ­ναι ν μς ἔ­χῃ ες δι­χό­νοι­αν πάν­το­τε με­τὰ τς Ῥωσ­σί­ας».
ἱ­στο­ρί­α ἐ­κτεί­νε­ται πο­λύ. Ση­μα­σί­α ἔ­χει, ὅ­μως, νά πλη­ρο­φο­ρη­θοῦ με τό πς καί τό για­τί ἐ­φθά­σα­με μέ­χρι σή­με­ρα νά ὑ­πο­πτευ­ό­με­θα ἕ­να λα­ό, τήν Ρω­σί­α, ὁ­ποί­α οὐ­δέ­πο­τε μς ἐ­πρό­δω­σε ἤ μς ἀ­δί­κη­σε καί, ὅ­λως πα­ρα­δό­ξως νά ἐμ­πι­στευ­ό­με­θα τήν Εὐ­ρώ­πη, ὁ­ποί­α ς κα θα ρά Φραγ­κι­κή καί οὐ­δε­μί­α σχέ­ση ἔ­χου­σα μέ τήν Ἑλ­λη­νο­ρω­μα­ϊ­κή Ὀρ­θό δο­ξη Αὐ­το­κρα­το­ρί­α μας– ἀ­πό το 9ου αἰ­ῶ­νος μέ­χρι σή­με­ρα συ νε χς μς προ­δί­δει, μς ἀ­πο­χρι­στι­α­νί­ζει καί μς ἀ­τι­μά­ζει μέ τούς κλη­ρι­κο­λα­ϊ­κούς πο­λυ­ποί­κι­λους πρά­κτο­ρές της.
προ­σπά­θεια το Βουλ­γά­ρε­ως καί τς Μ. Αἰ­κα­τε­ρί­νης γιά τήν ἀ­να­σύ­στα­ση τς Αὐ­το­κρα­το­ρί­ας μας συ­νε­χί σθη­κε ἀ­πό τόν Κα­πο­δί­στρια καί τόν Αὐ­το­κρά­το­ρα τς Ρω­σί­ας Ἀ­λέ­ξαν­δρο, ἀλ­λά πρός στιγ­μήν τήν ἀ­νέ­κο­ψε ἡ με­σο­λά­βη­ση το Κο­ρα­ῆ στόν Να­πο­λέ­ον­τα (το ὁ­ποί­ου, ση­μει­ω­τέ­ον, ἦ­ταν πρά­κτο­ρας), γιά νά ὑ­πα­γά­γη τήν Ἑλ­λά­δα στούς Γάλ­λους! Αὐ­τό, βε­βαί­ως, ν εἶ­χε πραγ­μα­το­ποι­η­θῆ, θά ἦ­ταν ὀ­λέ­θριο, ἀ­φοῦ ἡ Ὀρ­θο­δο­ξί­α καί ἐ­θνι­κή μας συ­νεί­δη­ση, πού εἶ­ναι συ­νυ­φα­σμέ­να, θά ἦ­σαν πρό πολ­λοῦ πα­ρελ­θόν γιά τό Γέ­νος.
Ὅ­πως ση­μει­ώ­νει Κα­λε­βρᾶς, ν εἶ­χε συμ­βῆ ὑ­πα­γω­γή μας στή Γαλ­λί­α, τό­τε «ο Ἕλ­λη­νες αὐ­θέν­την μό­νον ἤ­θε­λον ἀλ­λά­ξει καί οὐ­χί νά ἐ­λευ­θε­ρω­θοῦν»!
Τό κα­τα­στρε­πτι­κό αὐ­τό σχέ­διο γιά τό μέλ­λον το Ἑλ­λη­νι­σμοῦ ἦ­ταν μέν ἰ­δέ­α το Ρή­γα Φερ­ραί­ου ἀλ­λά τό υἱ­ο­θέ­τη­σε καί τό προ­ώ­θη­σε στόν Να­πο­λέ­ον­τα Κο­ρα­ῆς.
Ὡ­στό­σο, φά­νη­κε γιά ἄλ­λη μιά φο­ρά δι­πλω­μα­τι­κή δει­νό­τη­τα το Κα­πο­δί­στρια ἀλ­λά καί προ­σή­λω­σή του στίς ἀ­ξί­ες το Γέ­νους μας. Δέν προ­σπά­θη­σε νά γί­νη ἐ­χθρός το Να­πο­λέ­ον­τα μέ τό νά τόν ἀν­τι­στρα­τευ­θῆ, οὔ­τε, ὅ­μως, ἦ­ταν δυ­να­τόν νά ἀ­φή­ση τούς Γάλ­λους νά ἀ­να­λά­βουν αὐ­τοί δι­α­παν­τός τήν δια κυ βέρ νη­ση το Κρά­τους μας. Ση­μει­ώ­νει Κα­λε­βρᾶς ὅ­τι ὁ Κα­πο­δί­στριας «ἐ­πρό­τει­νεν ες τν Αὐ­το­κρά­το­ρα τς Ῥωσ­σί­ας Ἀ­λέ­ξαν­δρον ν προ­τε­ί­νῃ δι’ αὐ­τοῦ ες τν Βο­νο­πάρ­την, ν το δώ­σῃ τν αὐ­τα­δέλ­φην του ς σύ­ζυ­γον (αὐ­τὴν ὅ­που ἐ­νυμ­φε­ύ­θη ὁ Λα­χταμ­βὲργ) ἵ­να ἀ­πο­κτή­σῃ, δι­α­δό­χους ἀ­πὸ Βα­σι­λι­κὴν οἰ­κο γ νει αν, (δι­ό­τι σύ­ζυ­γός του Ἰ­ω­ση­φῖ­να δν ἐ­τε­κνο­ποι­οῦ­σε). Το­ύ­του γε­νο­μέ­νου Βο­νο­πάρ­της πα­ρε­δέ­χθη τν πρό­τα­σιν το Κα­πο­δί­στρια, ἐ­πὶ σκο­πῷ μυ­στι­κῷ ν ἀ­φι­ε­ρώ­σῃ τν δευ­τε­ρό­το­κον υἱ­όν του ες τ ἀ­να­το­λι­κὸν δόγ­μα κα ν ἀ­να­τρα­φῇ ες τν Ῥωσ­σί­αν βα­σι­λι­κῶς, ὥ­στε ν δι­ο­ρί­σουν αὐ­τὸν ν και­ρῷ τ δέ­ον­τι Αὐ­το­κρά­το­ρα τς Κων­σταν­τι­νου­πό­λε­ως δι ν εἶ­ναι ὑ­πὸ τν προ­στα­σί­αν τν δύ­ο με­γά­λων δυ­νά­με­ων, ἔ­πει­τα ν ὁρ­μή­σουν ἀμ­φό­τε­ροι ες τς Ἰν­δί­ας κα ν ἀ­πο­πέμ­ψουν τος Ἄγ­γλους ἀ­πὸ αὐ­τὰς. Ταῦ­τα ἀ­ναμ­φι­βό­λως ἔ­πρε­πε ν μέ­νουν μυ­στι­κά. Ἰ­δοὺ κα δευ­τέ­ρα προ­σπά­θεια το Κα­πο­δι­στρί­ου τί­νι τρό­πῳ κα μ ποῖ­α μέ­σα με­τε­χει­ρί­ζε­το δι τς Ῥωσ­σί­ας πρς ἀ­πε­λευ­θέ­ρω­σιν το ἔ­θνους του, ἀ­να­γνῶ­στα. Ταῦ­τα τ ἐ­δι­η­γεῖ­το ὁ Κα­πο­δί­στριας ες τν Ζω­σι­μᾶν κα Κα­λε­βρᾶς ἔ­λα­βε ση­με­ί­ω­σιν κα τ ἠ­ξε­ύ­ρει».
Καί πά­λι, ὅ­μως, ἐ­πε­νέ­βη ἡ πα­νουρ­γί­α το Μέ­τερ­νιχ γιά νά μα­ται­ώ­ση τήν ἀ­να­σύ­στα­ση τς Αὐ­το­κρα­το­ρί­ας μας γνω­ρί­ζον­τας τί θά ἐ­σή­μαι­νε μιά τέ­τοι­α ἀν­τί­στα­ση γιά τό μέλ­λον το κό­σμου πού σχε­δί­α­ζαν ἀ­πό τό­τε ο λε­γό­με­νες Με­γά­λες, κα­τ’ ἀ­κρί­βειαν, ὅ­μως, ἐ­λε­ει­νές Δυ­νά­μεις.
Μέ­τερ­νιχ, πλη­ρο­φο­ρη­θείς τό σχέ­διο το Κα­πο­δί­στρια –προ­φα­νῶς ἀ­πό Ἕλ­λη­νες προ­δό­τες το και­ροῦ ἐ­κεί­νου– τό ἀ­νε­κοί­νω­σε «ες τν Ἀγ­γλί­αν, ὥ­στε ἐκ συμ­φώ­νου ῥα­δι­ουρ­γή­σα­σαι ες τν μη­τέ­ρα τς νύμ­φης δν ἐ­τε­λε­σφό­ρη­σεν τ συ­νοι­κέ­σιον αὐ­τὸ κα ἀ­μέ­σως ἐ­νήρ­γη­σαν ες τ Δο­βλέ­τι κα ἐ­δι­ο­ρί­σθη νέ­ος Ἡ­γε­μὼν ες τν Βλα­χί­αν, Ἰ­ω. Κα­ρα­τζᾶς ἔ­χων πρῶ­τον γραμ­μα­τέ­α του τν ν Ἑλ­λά­δι δι­α­τρί­ψαν­τα Ἀ­λέ­ξαν­δρον Μαυ­ρο­κορ­δά­τον. Ταῦ­τα πάν­τα τ ἤ­κου­σεν ὁ Κα­λε­βρᾶς ἀ­πὸ τν Ζω­σι­μᾶν δι­η­γο­ύ­με­νον, ὅ­στις τ ἤ­κου­σεν ἀ­πὸ τν Κα­πο­δί­στριαν κα Κα­λε­βρᾶς ἔ­λα­βε ση­με­ί­ω­σιν. Με­τὰ ταῦ­τα δι συμ­βου­λῆς το Μέ­τερ­νιχ ἐ­σχη­μά­τι­σεν ὁ Κα­ρα­τζᾶς τν ἑ­ται­ρί­αν το λέ­ον­τος (σύμ­βο­λον τς Τουρ­κί­ας) ἵ­να πε­ί­σουν τν Σουλ­τά­νον ν πα­ρα­χω­ρή­σῃ ες ἕ­κα­στον προ­νο­μι­οῦ­χον κ τν ν Φα­να­ρί­ῳ οἰ­κο­γε­νει­ῶν ἀ­νὰ μί­αν ἐ­παρ­χί­αν ἐκ το Κρά­τους του ς ἰ­δι­ο­κτη­σί­αν αὐ­τῶν δι­α­δο­χι­κῶν, ἵ­να ἐξ αὐ­τῆς τς οἰ­κο­γε­νε­ί­ας ν γί­νε­ται Ἀρ­χι­ε­ρεὺς ες τν αὐ­τὴν ἐ­παρ­χί­αν, τ δ εἰ­σο­δή­μα­τα αὑ­τῆς ν τ εἰ­σπράτ­τῃ αὐ­τὴ οἰ­κο­γέ­νεια κα ν ζ ν ἀ­νέ­σει πρς δι­α­φύ­λα­ξιν τν ἀ­ξι­ο­πρε­πε­ί­ας το βαθ­μοῦ της, δι­α­τη­ρου­μέ­νου κα το Ἀρ­χι­ε­ρέ­ως ν ζ κα οὗ­τος κ τν εἰ­σο­δη­μά­των τς ἐ­παρ­χί­ας τα­ύ­της ἀ­ξι­ο­πρε­πῶς· ἐ­πὶ σκο­πῷ κα το­ύ­τῳ, ἵ­να μ δυ­νη­θῶ­σιν ο Ἕλ­λη­νες ν σχη­μα­τί­σουν συ­νο­μω­σί­αν κα­τὰ τς Τουρ­κί­ας, (κα­θὼς δι­α­λαμ­βά­νει ν ἐ­κτά­σει κα μ λε­πτο­μέ­ρειαν πε­ρὶ τς ἑ­ται­ρί­ας τα­ύ­της Κα­λε­βρᾶς ες τ πο­νη­μά­τι­όν του « ν Ἑλ­λά­δι πο­λυ­κέ­φα­λος πο­λι­τι­κὴ λερ­ναῖ­α ὕ­δρα»)».
Ἀ­πό τό­τε κα­θι­ε­ρώ­θη­κε καί ἐ­πί­ση­μα πλέ­ον προ­δο­σί­α τς Πα­τρί­δος μας ς μέ­σον κοι­νω­νι­κῆς, πο­λι­τι­κῆς καί ἐκ­κλη­σι­α­στι­κῆς ἀ­νό δου στά ὕ­πα­τα κρα­τι­κά καί ἐκ­κλη­σι­α­στι­κά ἀ­ξι­ώ­μα­τα. Ἀ­πό τό­τε πα­ρέμ­βα­ση τν Με­γά­λων Δυ­νά­με­ων στά ἐ­σω­τε­ρι­κά τς Πα­τρί­δος μας ἔ­γι­νε συ­στη­μα­τι­κή καί ἀ­δι­ά­κο­πη και, βε­βαί­ως, συ­νε­χί­ζε­ται μέ τα­χύ­τα­τους ρυθ­μούς καί πολ­λά γιά τούς Δυ­τι­κούς ἀ­πο­τε­λέ­σμα­τα, ἀ­φοῦ ο Ἕλ­λη­νες προ­δό­τες ἔ­χουν πολ­λα­πλα­σια­σθεῖ.
Κα­πο­δί­στριας καί πά­λι ἀν­τέ­δρα­σε: «κα­τέ­τρε­ξε κα δι­ε­σκόρ­πι­σε δι τς Ῥωσ­σί­ας κα τν ἑ­ται­ρί­αν το λέ­ον­τος κα τν Κα­ρα­τζᾶν Ἡ­γε­μό­να τς Βλα­χί­ας με­τὰ το Ἀ­λεξ. Μαυ­ρο­κορ­δά­του γραμ­μα­τέ­ως του, οἵ­τι­νες κα­τέ­φυ­γον ες τν Πσαν ὑ­πὸ τν προ­στα­σί­αν τς Α στρί­ας ἵ­να σω­θῶ­σι· κα με­τὰ ταῦ­τα δι­ω­ρί­σθη νέ­ος ἡ­γε­μὼν τς Βλα χί­ας Ἀ­λέξ. Σοῦζ­τος· (βλέ­πεις, ἀ­να­γνῶ­στα, πο­ί­αν ἀ­δι­ά­κο­πον δι­πλω­μα­τι­κὴν πά­λην εἶ­χεν Κα­πο­δί­στριας μ τν Με­τερ­νὶχ πε­ρὶ τς ἐ­λευ­θε­ρώ­σε­ως το Ἑλ­λη­νι­κοῦ ἔ­θνους κα κα­τὰ πό­σον ἦ­τον ἄ­γρυ­πνος, κα ποῖ­α μέ­σα με­τε­χει­ρί­ζε­το δι τς Ῥωσ­σί­ας δι ν εὐ­κο­λύ­νῃ τος μέλ­λον­τας σκο­πο­ύς του)».
Με­τά τήν μα­ταί­ω­ση ὅ­λων τν σχε­δί­ων το Βουλ­γά­ρε­ως καί το Κα­πο­δί­στρια γιά τήν ἀ­να­σύ­στα­ση τς Αὐ­το­κρα­το­ρί­ας μας ἀ­γώ­νας ἐ­πι­κεν­τρώ­θη­κε μό­νο στήν ἀ­πε­λευ­θέ­ρω­ση το Ἑλ­λα­δι­κοῦ χώ­ρου, πρᾶγ­μα τό ὁ­ποῖ­ο ἐ­πι­θυ­μοῦ­σαν σφό­δρα ο Δυ­τι­κοί, ἀ­φοῦ ἔ­τσι θά ἐ­ξέ­λι­πε ὁ κίν­δυ­νος νά γί­νουν κά­ποι­α μέ­ρα ο Ἕλ­λη­νες δι­εκ­δι­κη­ταί τς Ἑλ­λη­νο­ρω­μα­ϊ­κῆς Ὀρ­θο­δό­ξου Αὐ­το­κρα­το­ρί­ας.
ἱ­στο­ρί­α πού ἔ­γρα­ψε ὁ Κα­πο­δί­στριας προ­σπα­θῶν­τας νά ὠ­φε­λή­ση τήν Πα­τρί­δα μας καί νά τήν ἐ­ξα­σφα­λί­ση ἀ­πό τίς πο­λυ­ποί­κι­λες ἐ­πι­βου­λές τν τά­χα πο­λι­τι­σμέ­νων Δυ­τι­κῶν, εἶ­ναι πο­λύ με­γά­λη καί πο­λύ­πτυ­χη. Δέν εἶ­ναι, ὅ­μως, δυ­να­τόν νά ἐ­πε­κτα­θοῦ­με ἄλ­λο σέ αὐ­τό τό ἄρ­θρο μας. Ἀρ­κεῖ ἐ­πί το πα­ρόν­τος νά με­τα­φέ­ρου­με τά λό­για το Κα­λε­βρᾶ, μέ τά ὁ­ποῖ­α εὔ­γλω­τα χα­ρα­κτη­ρί­ζει τήν προ­σφο­ρά το Κα­πο­δί­στρια: «Ὥ­σπερ ἄλ­λος Μω­ϋ­σῆς τούς Ἑ­βραί­ους» ἔ­τσι « ἀ­να­γνώ­στα ὠ­φέ­λη­σε κα­τά και­ρούς τήν Ἑλ­λά­δα ὁ Κα­πο­δί­στριας». Με­τα­χει­ρι­ζό­με­νος πε­ρί­τε­χνους τρό­πους καί μέ­σα, κα­τώρ­θω­νε μέ αὐ­τά νά «δι­ευ­κο­λύ­νη τήν ἐ­λευ­θε­ρί­αν το ἔ­θνους του».
Ὡ­στό­σο δέν εἶ­ναι δυ­να­τόν νά μή προ­στε­θῆ ὅ­τι ὁ Κα­πο­δί­στριας ς πραγ­μα­τι­κός ἄγ­γε­λος τς Ἑλ­λά­δος ἀ­πέ­τρε­ψε στήν πιό κρί­σι­μη στιγ­μή τήν μα­ταί­ω­ση τς Ἑλ­λη­νι­κῆς Ἐ­πα­να­στά­σε­ως, τήν ὁ­ποί­α πά­λι Μέ­τερ­νιχ μέ δο­λι­ό­τη­τα δι­πλω­μα­τι­κή σχε­δί­α­ζε. Ὅ­πως δι­η­γεῖ­ται Κα­λε­βρᾶς, Μέ­τερ­νιχ εἶ­χε πλη­ρο­φο­ρί­ες ὅ­τι στήν Ρω­σί­α γί­νον­ται κι­νή­σεις γιά τήν ἀ­πε­λευ­θέ­ρω­ση τς Ἑλ­λά­δος. «Ὅ­θεν εὐ­φυ­ῶς σκε­φθεὶς πρς μη­δέ­νι­σιν κά­θε πε­ρὶ το­ύ­του σκο­ποῦ, ἐ­προ­σκά­λε­σεν ἐν Λα­ϊμ­πὰχ ες σύ­νο­δον κα­τὰ τ 1821 ἔ­τος ὅ­λους τος ἡ­γε­μό­νας τς Εὐ­ρώ­πης, ἵ­να σκε­φθῶ­σι πε­ρὶ τς πα­ρα­γρα­φῆς νό­μου τν ἐ­θνῶν, ὅ­σα ἔ­θνη δηλ. εἶ­ναι δε­δου­λω­μέ­να ὑ­πὲρ τ 200 ἔ­τη κα δν ἠ­λευ­θε­ρώ­θη­σαν μ κα­νέ­να τρό­πον, ν μ ἔ­χουν τ δι­κα­ί­ω­μα ν ἐ­λευ­θε­ρω­θοῦν, ἀλ­λὰ ν συγ­χω­νευ­θῶ­σι μ τ ἐ­πι­κρα­τέ­στε­ρον, ἀλ­λ’ οὔ­τε καμ­μί­α δύ­να­μις ξέ­νη ν μ τ προ­στα­τε­ύ­σῃ· κα τοῦ­το τ ἐ­πρό­βλε­ψεν ὁ Με­τερ­νὶχ δι τος Ἕλ­λη­νας μ τν Ῥωσ­σί­αν. Γνος ταῦ­τα Κα­πο­δί­στριας κα τν σκο­πὸν τς Συ­νό­δου ὅ­τι ἀ­πέ­βλε­πε μό­νον δι τος Ἕλ­λη­νας ἔ­γρα­ψεν ες τν Ἀ­λέ­ξαν­δρον Ὑ­ψη­λάν­την ν ὁ­ποῖ­ον ἐ­δι­ό­ρι­σεν ἡ ἐ­πι­τρο­πὴ τν φι­λι­κῶν Γε­νι­κὸν ἀρ­χη­γὸν τς ἐ­πα­να­στά­σε­ως) ν κη­ρύ­ξῃ τν ἐ­πα­νά­στα­σιν το λλ. ἔ­θνους (με­γά­λη ἀ­πελ­πι­στι­κὴ τόλ­μη ὅ­μως) δι­ό­τι ἐ­πα­νά­στα­σις ἔ­μελ­λε ν γε­νῇ κα­τὰ τ 1831 ἔ­τος κα οὐ­χὶ ες τ 21, (δι­ό­τι δν εἴ­με­θα ἑ­τοι­μα­σμέ­νοι, οὔ­τε ὅ­πλα, οὔ­τε πο­λε­μο­φό­δια εἴ­χο­μεν, οὔ­τε τος ἐμ­πε­ί­ρους ἀρ­χη­γοὺς το πο­λέ­μου ὅ­πως παν­τοῦ δι­ο­ρί­σω­μεν, οὔ­τε ν δι­ορ­γα­νό­σω­μεν στρα­τὸν μ πει­θαρ­χί­αν)».
Ἔ­τσι ἐ­φθά­σα­με στό 1821 μέ τίς γνω­στές ἐ­ξε­λί­ξεις, ἔν­δο­ξες καί ἄ­δο­ξες, ἡ­ρω­ϊ­κές καί προ­δο­τι­κές. Ἐ­φθά­σα­με καί στό 2014 νά τι­μοῦ­με ἀ­κό­μη τούς ἀ­γῶ­νες το Γέ­νους μας, ἀλ­λά μέ πο­λύ ξε­θω­ρι­α­σμέ­νη μνή­μη καί ἀλ­λοι­ω­μέ­να μη­νύ­μα­τα, ἀ­φοῦ ἔ­χου­με πρό πολ­λοῦ ἀ­πο­κο­πεῖ ἀ­πό τίς πραγ­μα­τι­κά Ἱ­στο­ρι­κές Πη­γές μας.
Τό Ἀρ­χεῖ­ο το Κα­πο­δί­στρια εἶ­ναι δι­ά­σπαρ­το σέ Ἑλ­λά­δα καί Ρω­σί­α, σέ Εὐ­ρώ­πη καί ποι­ός ἄ­ρα­γε γνω­ρί­ζει πο ἀλ­λοῦ, ἀλ­λά πα­ρα­μέ­νει ἀ­νέγ­γι­χτο ἀ­πό ἐ­ρευ­νη­τι­κά μά­τια, ἀ­φοῦ ἡ ψυ­χή μας ἔ­χει μά­θει νά θε­ω­ρῆ πο­λι­τι­σμό ὅ­τι ἀν­τα­πο­κρί­νε­ται στίς πέν­τε αἰ­σθή­σεις μας. Καί ἐ­πει­δή ο αἰ­σθή­σεις κα­τ’ ἐ­ξο­χήν χα­ϊ­δεύ­ον­ται ἀ­πό τήν Ἀ­με­ρι­κα­νο­ευ­ρω­πα­ϊ­κή κα­τα­σκευ­α­στι­κή μα­νί­α, ἔ­χου­με στρέ­ψει ὁ­λό­κλη­ρο τό εἶ­ναι μας στή Δύ­ση. Συ­νει­δη­το­ποι­οῦ­με, ὅ­μως, ἄ­ρα­γε ὅ­τι ἡ Δύ­ση ἔ­χει ὁ­ρι­στι­κά δύ­σει καί δέν ἔ­χει νά μς προ­σφέ­ρει ἀ­πο­λύ­τως τί­πο­τε, πλήν τς τε­χνο­γνω­σί­ας της; Συ­νει­δη­το­ποι­οῦ­με ὅ­τι ἡ Δυ­τι­κή νο­ο­τρο­πί­α μα­ζί μέ τόν «θά­να­το το Θε­οῦ» κα­τερ­γά­ζε­ται κα­θη­με­ρι­νά καί τόν ψυ­χο­σω­μα­τι­κό θά­να­το τν ἀν­θρώ­πων;
Ἀ­πό τόν βαθ­μό αὐ­τῆς τς συ­νει­δη­το­ποι­ή­σε­ως θά κρι­θῆ κα­θέ­νας μας καί στό πα­ρόν, ἀλ­λά, κυ­ρί­ως, στό Αἰ­ώ­νιο Μέλ­λον του!
[800 Χι­λιά­δες ἀ­μόρ­φω­τοι θυ­σι­ά­στη­καν τό 1821 γιά νά ζή­σου­με ἐ­μεῖς ἐ­λεύ­θε­ροι!!!
Καί ἐ­μεῖς ο “μορ­φω­μέ­νοι”, κά­νου­με τά πάν­τα τό 2014 γιά νά ζή­σου­με σκλά­βοι!!!]
(ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ, Τεῦ­χος 139, Μάρ­τιος 2014, Πρωτ. Βα­σί­λει­ος Ε. Βο­λου­δά­κης)


[1] προφητεα το γαθαγγλου γινεν π ερωμνον πρσωπον κατ τν ν Φλωρεντίᾳ σνοδον μας!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου