Υπεραγία Θεοτόκος: Η Έφορος και η προστάτης του Αγίου Όρους
Η Κυρία Θεοτόκος
όταν φανερώθηκε στον πρώτο ερημίτη του Άθωνα, τον άγιο Πέτρο (655—681)
και μετά από τέσσερις ως πέντε αιώνες στον ηγούμενο της Μεγίστης Λαύρας
Νικόλαο και στον ένα και στον άλλο είπε: « Η κατοίκησή σας και η κατά
Θεόν ανάπαυσή σας αλλού πουθενά δεν θα είναι παρά μόνο στο Όρος του
Άθωνος, το οποίον έλαβα από τον Υιόν και Θεόν μου να είναι κλήρος δικός
μου, στον οποίον εκείνοι που θέλουν να αναχωρήσουν από τις κοσμικές
φροντίδες συγχύσεις, να έρχονται σ' αυτό και να δουλεύουν στο περιβόλι
αυτό, να καλλιεργούν την αρετή, την καθαρότητα της καρδιάς και την
αγνότητα της ψυχής τους και από τώρα και εμπρός θα λέγεται από όλους
«Άγιον Όρος» «Αγιον Όρος τουτεΰθεν κεκλήσεται... καί περιβόλι δικό μου».
«Υπόσχομαι δε, πολύ
να αγαπώ, να βοηθώ και να σκέπω εκείνους, που με άδολη καρδιά έρχονται
να δουλέψουν ολόψυχα στο Θεό, να προσεύχονται αδιάκοπα για την ψυχή
τους, να παρακαλούνε το Θεό για την Εκκλησία Του και όλο τον κόσμο να
τον φωτίσει ο Θεός να γίνουν όλοι πρόβατα γνήσια και άδολα του Χρίστου
και Θεού μας.»
«Με το έλεος και τη
χάρη του Υιού και Θεού μου θα γεμίσει από την μια άκρη ως την άλλη το
Όρος τούτο από Μοναχούς πλήθος πολύ ευσεβών και Ορθοδόξων. Για τούτο
χαίρεται και αγάλλεται το πνεύμα μου, διότι όλοι αυτοί, θα υμνούν, θα
ευλογούν και θα δοξάζουν το πάντιμον και μεγαλοπρεπές όνομα της Παναγίας
Τριάδος. Από αυτούς τους Μοναχούς, με τα σημεία και θαύματα που θα
κάνουν, με την καθαρή και άγια ζωή τους, θα δοξάζεται και θα
μεγαλύνεται, σε όλα τα πλάτη και τα μήκη, σε Ανατολή και Δύση, σε Βορρά
και Νότο το όνομα του Θεού από όλον τον κόσμο.»
«Από την θλίψη, τη
στενοχώρια, τους πειρασμούς, τα σκάνδαλα και τις στερήσεις που θα
υπομένουν οι Μοναχοί αυτοί, θα μάθει ο κόσμος να κάνει υπομονή στις
δύσκολες στιγμές της ζωής του.»
«Για όλα αυτά δε
που θα υπομένουν αυτοί και δι' αυτών όλος ο κόσμος, θα παρακαλέσω τον
Υιόν και Θεόν μου να συγχώρεση τις τυχόν ελλείψεις τους και να τους
αξιώσει θείων και ουρανίων χαρισμάτων. Θα παρακαλέσω να τους χαρίσει
ειλικρινή μετάνοια και φωτισμό για να κάνουν καλήν απολογία, κατά την
ημέρα εκείνη την μεγάλη και επιφανή της Δευτέρας Παρουσίας και στη
μέλλουσα δίκαια Κρίση να τύχουν του απείρου ελέους. Αλλά και στην
παρούσα ζωή θα έχουν κι από μένα μεγάλη βοήθεια, διότι θα τους ελαφρύνω
τους πόνους, τους κόπους, τις πίκρες και θα αποδιώχνω τους νοητούς και
αισθητούς πειρασμούς, που θα τους γίνονται από τον εχθρό και επίβουλο
Διάβολο και πολέμιο του ανθρωπίνου γένους».
Με τις υποσχέσεις
και θείες υποθήκες αυτές της Παναγίας μας, το Άγιον Όρος, από τότε που
κατοικήθηκε από Μοναχούς και μέχρι σήμερα, διαφυλάχθηκε και συνεχίζει
την αγία ζωή και πνευματική δράση του, καίτοι οί κάτοικοι του Μοναχοί
σκληρά κατά καιρούς δοκιμάστηκαν και μέχρι σήμερα δοκιμάζονται, από
διαφόρους πειρασμούς ορατούς και αόρατους, με τη βοήθεια του Θεού και τη
σκέπη της Θεοτόκου θα συνεχίσει τον Ιερόν αγώνα του, για να διαφυλάξει
την Πίστη, τη γλώσσα και τις εθνικοθρησκευτικές Παραδόσεις του
Χριστιανισμού αβλαβείς και αδιαλώβητες, όπως από την αρχή μας τις
παρέδωσαν οι άγιοι Πατέρες των Επτά Αγίων Οικουμενικών Συνόδων της Αγίας
Εκκλησίας μας.
Η Παναγία σαν μάνα φροντίζει τους Μοναχούς
Στο κοινόβιο
Μοναστήρι του Αγίου Παύλου, πριν από 30 χρόνια ζούσε ένα πολύ απλό κι
αγαθό Γεροντάκι, γνωστός με το όνομα Γερο - Θωμάς, πάντα πρόθυμος και
ακάματος εργάτης της υπακοής. Σαν υπηρεσία του (διακόνημα) είχε να είναι
βοηθός στον ζυμωτή και φούρναρη του Μοναστηριού.
Μια μέρα έτυχε
ανάγκη να απουσιάσει για δυο ημέρες ο ζυμωτής και φούρναρης της Μονής
Γερο - Γρηγόρης, ο οποίος από χρόνια είχε την υπηρεσία αυτή και γνώριζε
πολύ καλά και εξυπηρετούσε τα διακονήματα αυτά, με πολύ προσήλωση και
ευλάβεια.
Σαν αντικαταστάτη
του στις υπηρεσίες αυτές, άφησε τον Γερο -Θωμά, ο οποίος επειδή δεν είχε
ποτέ του ζυμώσει ξαφνιάστηκε και βρέθηκε σε μεγάλη απορία, διότι έπρεπε
να ζυμώσει και να φουρνίσει τότε και να δώσει ψωμί για δυο ημέρες στους
πατέρες του Κοινοβίου που τότε είχε περισσότερους από εξήντα Μοναχούς
και σε δέκα ως είκοσι διερχόμενους κάθε ημέρα προσκυνητές.
Στη μεγάλη αυτή
ανάγκη και απορία που βρέθηκε ο Γερο - Θωμάς, άρχισε να κάνει θερμή
προσευχή και με δάκρυ να παρακαλεί την Παναγία Μητέρα του Κυρίου ημών
Ιησού Χριστού, Κυρία Θεοτόκο και τον άγιο Παύλο, να τον φωτίσουν τι να
κάνει; στην προκειμένη περίπτωση, γιατί τα είχε κυριολεκτικά χαμένα και
δεν ήξερε πούθε να αρχίσει.
Ξαφνικά παίρνει την
μαγιά του προζυμιού και εκεί που πήγε να βάλει νερό κι αλεύρι βλέπει
δίπλα του μια μεγαλόπρεπη μαυροφορούσα γυναίκα, η οποία πήρε το προζύμι
το ανακάτεψε, έβαλε το αλεύρι στην σκάφη και σε δυο ώρες έγινε το
ζυμάρι, έπλασε τα ψωμιά τα φούρνισε και μέσα στις δυο αυτές ώρες
ξεφούρνισε και έδωσε ο Γερο -Θωμάς ψωμί στους Μοναχούς, οι οποίοι ακόμη
μέχρι σήμερα δεν μπορούν να ξεχάσουν την γλυκύτητα και νοστιμιά του
ψωμιού αυτού.
Ο δε Γερο - Θωμάς
σαν υπνωτισμένος δεν κατάλαβε τίποτε, πώς και με ποιό τρόπο γίνανε όλα
αυτά! Το μόνο που κατάλαβε ήταν η μαυροφορεμένη εκείνη γυναίκα, που δεν
ήταν άλλη παρά η Κυρία Θεοτόκος.Οι δε αδελφοί της Μονής αυτής του
έλεγαν: Γερο- Θωμά, κάτι φάρμακο θα έβαλες μέσα στο ψωμί που είναι τόσο
γλυκό και νόστιμο και έγινε τόσο γρήγορα και τόσο ωραίο.
Εδώ έδωκε την
παρουσία της η Κυρία Θεοτόκος που σαν μάνα φροντίζει τα παιδιά της, τους
Μοναχούς του Αγίου Όρους για να μη μείνουν νηστικοί από έλλειψη
τροφίμων και άρτου, όπως. εμπράκτως το είδαμε όλοι κατά τα χρόνια της
Γερμανικής Κατοχής 1940 -1944.
Κι άλλο φανερό θαύμα της Παναγίας
Όταν στις Καρυές
που είναι η Πρωτεύουσα του Αγίου Όρους, στις 3 Οκτωβρίου 1948 οι
Κομμουνιστές αντάρτες οκτακόσιοι (800) περίπου επιτέθηκαν εναντίον της
Χωροφυλακής και του πολιτικού Διοικητού του Αγίου Όρους κ. Παναγιωτάκου.
Την ημέρα εκείνη,
που άρχισε η επίθεση των ανταρτών πολύ πρωί, στο Κελί — μικρό
Μοναστηράκι — «ο Προφήτης Ηλίας» του οποίου ο Γέροντας Διάκο - Διονύσιος
γιόρταζε την μνήμη του αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου, είχε θεία
λειτουργία, για την ονομαστική γιορτή του και στη θ. λειτουργία αυτή
ήταν συνηγμένοι περισσότεροι από πενήντα (50) Μοναχοί.
Οι θείες
λειτουργίες στο άγιον Όρος αρχίζουν πολύ πρωί και τελειώνουν στις 8—9
πρωινή ώρα, πριν όμως να τελειώσει η θεία αυτή λειτουργία, οι αντάρτες
άρχισαν την επίθεσή τους με διάφορα όπλα, πολυβόλα και βαρείς όλμους.
Ένα από τα βλήματα του όλμου έπεσε επάνω στην σκεπή του Κελλιου αυτού,
που όπως είπαμε ήταν μαζεμένοι οι Μοναχοί, οι οποίοι φοβήθηκαν γιατί δεν
ήξεραν τι είχε συμβεί και κλείστηκαν όλοι μέσα στο Κελί αυτό.
Από επέμβαση καθαρά
της θείας Πρόνοιας, με την πρεσβεία και προστασία της Κυρίας Θεοτόκου,
όλως παραδόξως, δεν εξερράγη — δεν έσκασε — το βλήμα του όλμου και έτσι
από τους Πατέρας δεν έπαθε κανείς τίποτε, διότι αν έσκαγε ο όλμος
ασφαλώς δεν θα γλίτωνε κανείς από τους Μοναχούς.
Τέτοια θαύματα πάρα
πολλά έκανε η Παναγία μας στο Περιβόλι της, κατά τα μαύρα εκείνα χρόνια
της Γερμανικής Κατοχής και του ανταρτοπόλεμου οπού ήταν φανερή η
επέμβασή Της.
Δεν πρέπει να κρίνουμε από τα φαινόμενα.
Ο μακαρίτης
πνευματικός μου από τη Σκήτη των Καυσοκαλυβίων Παπα - Νικόδημος μου
διηγήθηκε την ακόλουθη ιστορία παρμένη από Πατερικά αγιορείτικα
χειρόγραφα:
«Ένας πιστός
χριστιανός, επί δέκα πέντε χρόνια πήγαινε στον πνευματικό του και
εξομολογούνταν τις ανθρώπινες αδυναμίες του. Μια μέρα όμως, όπως
συνήθιζε, πήγε στον πνευματικό του να πορνεύεται με μια γυναίκα.
Αμέσως βγήκε έξω
και φεύγοντας είπε στον εαυτό του: Αχ! τι έπαθα, αλίμονο σε μένα, έχω
τόσα χρόνια που εξομολογούμαι σε αυτόν και τώρα τι θα κάνω; θα κολασθώ,
γιατί όσα αμαρτήματα κι αν μου συγχώρεσε, έφ' όσον είναι αμαρτωλός
άνθρωπος, είναι όλα ασυχώρετα. Έκλεγε και χτυπιόταν ο άνθρωπος για το
κακό που τον βρήκε και δεν ήξερε τι πρέπει να κάνει.
Στο δρόμο που
έφευγε δίψασε, προχώρησε λίγο και μπροστά του βρέθηκε ένα μικρό ρεματάκι
στο οποίο έτρεχε γάργαρο και πεντακάθαρο νερό. Έσκυψε και ήπιε. Ήπιε
τόσο που χόρτασε και δεν του έκανε καρδιά να φύγει αλλά ήθελε να πιει κι
άλλο από εκείνο το νεράκι.
Σε μια στιγμή
σκέφτηκε με το λογισμό του και είπε: «Αν εδώ στο ρεματάκι το νερό αυτό
είναι τόσο καθαρό και νόστιμο, φαντάσου πώς θα είναι στη πηγή. Με την
σκέψη αυτή ξεκίνησε να βρει την πηγή του νερού.
Όταν έφτασε όμως
εκεί τι να δει! Βλέπει το νερό να βγαίνει μέσα από ένα ψόφιο και βρώμικο
κουφάρι σκύλου, μέσα από το στόμα του!! Τότε βαθιά αναστέναξε και είπε:
αλίμονο σε μένα τον άθλιο, μαγαρίστηκα ο ταλαίπωρος που ήπια από το
μολυσμένο αυτό νερό, φαίνεται είμαι πολύ αμαρτωλός και ακάθαρτος για να
μου συμβαίνουν αυτά τα πράγματα.
Στη μεγάλη αυτή
στενοχώρια που βρισκότανε, παρουσιάστηκε Άγγελος Κυρίου και του είπε:
«Γιατί, άνθρωπε μου, στενοχωριέσαι και λυπάσαι για τα πράγματα που σου
συμβαίνουν; ΙΙρώτα σαν ήπιες το νερό από το ρεματάκι δεν ευχαριστήθηκες
που το βρήκες πολύ καθαρό και δεν το χόρταινες να πίνεις και τώρα που
είδες πούθε βγαίνει λες ότι μαγαρίστηκες; Είδες ότι βγαίνει από το στόμα
του σκύλου και λες ότι μολύνθηκες; Εάν, αγαπητέ μου, ο σκύλος είναι,
ψόφιος και ακάθαρτος μη λυπάσαι γι' αυτό εσύ, διότι το νερό που ήπιες
εσύ κι ο κόσμος όλος που πίνει, μπορεί να βγαίνει από το ακάθαρτο στόμα
του σκύλου, αλλά το νερό που βγαίνει δεν είναι δικό του, δεν είναι του
σκύλου, αλλά είναι δώρο του Θεού.
Έτσι κι ο
πνευματικός που σε εξομολογούσε, η συγχώρεση που σου έδινε δεν ήταν δική
του, αλλά η συγχώρεση είναι δωρεά του Θεού, Εκείνος τη δίνει, το
Πανάγιο Πνεύμα την χορηγεί, σ' αυτόν που ειλικρινά και καθαρά
εξομολογείται τις αμαρτίες και αδυναμίες του.
Με τη διαφορά ότι
οι δωρεές και τα χαρίσματα του Θεού στους ανθρώπους δίδονται μέσω της
ιεροσύνης, από τους κανονικά χειροτονημένους και έχοντας την άδεια της
εξομολογήσεως και αφέσεως των αμαρτιών, όπως είπε ο ίδιος ο Δεσπότης
Χριστός στους αγίους Αποστόλους και Μαθητές Του: «Λάβετε ΙΙνεύμα Άγιον,
αν τίνων αφήτε τάς αμαρτίας αυτών άφίενται αυτοίς, αν τίνων κρατείτε
κεκράτηνται» (Ίωάν. Κ. 22).
Έτσι οι άγιοι
Απόστολοι έδωσαν την έξουσίαν αυτήν στους Επισκόπους και διαδόχους αυτών
και εκείνοι στους κανονικά χειροτονηθέντες ιερείς και πνευματικούς. Εκ
του λόγου τούτου και διότι τελούν τα άγια Μυστήρια του Θεού, οι ιερείς
είναι ανώτεροι κατά το αξίωμα κι από αυτόν τον βασιλέα και ανώτατο
άρχοντα του λαού, διότι κι αυτός οποιοσδήποτε και αν είναι στο κοσμικό
του αξίωμα, από τον Ιερέα και πνευματικό θα λάβει την συγχώρεση των
αμαρτιών του, διότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος, αυτή είναι η ιερά Παράδοση
της αγίας Εκκλησίας μας.
Δεν πρέπει οι χριστιανοί να κρίνουν τους ιερωμένους
Και τώρα, λέγει ο
Άγγελος, πήγαινε να βάλεις μετάνοια και να ζήτησης συγχώρεση από τον
πνευματικό σου, που τον είδες να αμαρτάνει και παρακάλεσε τον να σε
συγχωρέσει, για την κατάρτιση που σε βάρος του έκαμες. Όσο δε για την
αμαρτία που εκείνος έκανε, ο θεός θα τον εξετάσει και Αυτός μόνον θα τον
κρίνει, διότι εσύ είδες αυτόν να κάνει την αμαρτία, δεν μπορείς όμως να
γνωρίζεις αν αυτός μετανόησε ή τον τρόπο της μετανοίας του. Έτσι εσύ
μεν έχεις την αμαρτία της κατακρίσεως, εκείνος δε, αν μετανοήσει, θα
τρυγήσει τους καρπούς της μετανοίας και διορθώσεώς του».
Όταν ο Άγγελος είπε
αυτά στον πιστό εκείνο χριστιανό έγινε άφαντος. Ο δε χριστιανός,
σύμφωνα με την εντολή του Αγγέλου, γύρισε πίσω, πήγε στον πνευματικό,
στον οποίο διηγήθηκε όλα όσα είδε και άκουσε από τον Άγγελον Κυρίου, του
έβαλε μετάνοια κι όταν είπε τα διατρέξαντα στον πνευματικό, όπως του τα
είπε ο Άγγελος ο πνευματικός με δάκρυα στα μάτια μετανόησε, έκλαψε
πικρά και ζήτησε συγχώρεση από τον πολυέλεο, πολυεύσπλαχνο και Πανάγαθο
Θεό και διόρθωσε τα κακώς διαπραττόμενα, προς δόξαν Θεού και ψυχική
σωτηρία αυτού.
Όταν μου διηγήθηκε
αυτά ο πνευματικός μου Παπα - Νικόδημος, συνέχισε τον λόγο του και με
αγάπη μου είπε: «Γι' αυτό, αδελφέ Χαράλαμπε, (αυτό έλαβε χώρα το 1934,
που δεν ήμουν ακόμη Μοναχός και με έλεγε με το κατά κόσμον όνομά μου)
δεν έχουμε δικαίωμα να εξετάζουμε την ζωή των άλλων ανθρώπων, όπως λέει
και ο Απόστολος Παύλος: «Σύ τίς ει ό κρίνων άλλότριον οικέτην;....» Πολύ
δε περισσότερο να κρίνουμε τους Κληρικούς, τους ιερωμένους, τους
πνευματικούς και γενικά τους ρασοφόρους, τους οποίους σκληρότατα
δοκιμάζει ο Θεός και με μεγάλη πονηρία και μαεστρία πολεμεί ο Διάβολος,
όπως λέει ο ίδιος ο Θεός «Μη κρίνετε; ίνα μη κριθήτε καί εν ω κρίματι
κρίνετε κριθήσεσθε, καί εν ω μέτρω μετρείται μετρηθήσεται υμίν»
Εμείς οφείλουμε να
συγχωρούμε τα σφάλματα των άλλων και να μετανοούμε, να κρίνουμε και να
τιμωρούμε τον εαυτό μας και μόνον. Αν θέλουμε να σωθούμε, να συγχωρούμε
τους άλλους και να άναλι του ιερού Ευαγγελίου που λέει: «Εάν αφήτε τοις
ανθρώποις τα πάλι του ιερού Ευαγγελίου πού λέει: «Εάν αφήτε τοις
ανθρώποις τα παραπτώματα αυτών, αφήσει και υμίν ό Θεός τα παραπτώματα
υμών, κατά το έφετε καί αφεθήσεται υμίν» (Λουκ. ΚΓ' 34).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου