Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2012

ΑΙΩΝΙΑ ΣΟΥ Η ΜΝΗΜΗ π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΕ !



                                

"... Ήμουν ανάμεσα σ' αυτούς που βρήκαν πεθαμένο το πρωί στο ξενοδοχείο, τον Gian-Maria Volonte. Όταν στο ξενοδοχείο της Φλώρινας τον άγγιξα, η κρυάδα του θανάτου έγινε ταραχή..." ( δηλώσεις Αγγελόπουλου στόν θάνατο τού Ζάν-Μαρία Βολοντέ ).

Η παρακάτω καταχώριση πού βάλαμε παρμένη από ένα Αγιορείτικο φόρουμ, δίνει μία άλλη διάσταση στόν τελευταία τραγικό θάνατο καί "από τό τίποτα..." θα λέγαμε, τού γνωστού σκηνοθέτη Θόδωρου Αγγελόπουλου.
 
Η επισήμανση όμως ότι όσοι συμμετείχαν σ΄ εκείνο τό έργο πού γυρίστηκε στήν Φλώρινα καί εξ΄ αιτίας του αφορίστηκε από τον τότε επίσκοπο Αυγουστίνο Καντιώτη ο Αγγελόπουλος, ότι όλοι τους βρήκαν βίαιο καί αιφνίδιο θάνατο, είναι αυτή πού θα πρέπει να μάς προβληματίσει ιδιαίτερα μιά καί δείχνει ότι κάθε αφορισμός πού γίνεται καί μάλιστα γιά λόγους ενάντιους στίς εντολές τού Θεού, είναι πάντα ένας δυσοίωνος αφορισμός..."


" Ένιωσα ανάγκη να γράψω ύστερα απο χρόνια το παρόν, με αφορμή τον τραγικό χαμό του παγκοσμίου φήμης καλλιτεχνικού κινηματογραφιστή και ποιητή, ίσως του κορυφαίου.

...Χειμώνας του 1990. Την ήρεμη και βαριά χειμωνιάτικη και όχι μόνο ατμόσφαιρα της Φλώρινας διαταράσσουν τα απαράμιλλα σκηνικά του Μικέ Καραπιπέρη στον ποταμό Σακουλέβα και η ξαφνική επιθετική του μακαριστού Φλωρίνης Αυγουστίνου... 
Ο υποφαινόμενος ζώντας ως μαθητής του Εκκλησιαστικού Οικοτροφείου θα επιχειρήσει μια αντικειμενική ματιά στα τότε γεγονότα αλλά και ένα ερμηνευτικό βλέμμα στη βασική ιδέα της δημιουργίας του Αγγελόπουλου με αφορμή την επόμενη του ταινία, το περίφημο "Βλέμμα του Οδυσσέα" που έχει σαφείς νύξεις για τα τότε διαδραματιζόμενα. Ο Αγγελόπουλος ήδη είχε γυρίσει 2 αν δεν απατώμαι ταινίες του στην περιοχή.

...Το σενάριο πέφτει στα χέρια της Μητροπόλεως. Άλλοι ομιλούν για κλοπή, άλλοι για αποστολή μέσω του Κρατικού Οργανισμού όπου αποστέλλονται τα σενάρια προς έγκριση και χρηματοδότηση, μέσω ανθρώπου που είχε πρόσβαση εκεί. Κύριος οίδε...
Το σενάριο υποστηρίζεται πως αναφέρει την Φλώρινα με όχι Ελληνικό όνομα, τα σύνορα προς Γιουγκοσλαβία τότε, σήμερα Σκόπια, ως προορισμό "ή Ελευθερία",  η σκηνή στο συνοριακό ποτάμι όπου χωρισμένοι οι άνθρωποι τελούν Γάμο παρουσία ιερέως από απέναντι και όχι μαζί, θεωρήθηκε διακωμώδηση του Γάμου, ενώ ο ιερέας επί ποδηλάτου απρεπής.
Η 14χρονη τότε Δώρα Χρυσικού, γνωστή ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια από τη σήριαλ "η Ζωή της Άλλης", συμμετέχει σε ερωτική σκηνή, -μην φανταστείτε τραβηγμένα πράγματα απ΄όσο θυμάμαι έχω χρόνια που είχα δει το φίλμ-. Εδώ η κατηγορία είναι εκπόρευση ανηλίκου.
Ο Αγγελόπουλος αρχικά αρνείται να δεχτεί τροποποίηση του σεναρίου σε σχέση με την Φλώρινα και το μη ελληνικό όνομά της, ο ''πόλεμος'' ξεκινάει. 
Έκρυθμη ατμόσφαιρα στις ενορίες και στο ποίμνιο, αγρυπνία σε ναό, νομίζω, συλλαλητήριο μεγαλειώδες από προσέλευση κόσμου -συμμετείχε και ο υποφαινόμενος-, εντάσεις έξω απο τον κινηματογράφο της Φλώρινας κατά την συνέντευξη τύπου των συντελεστών, την προβολή της ταινίας.
Αφορισμός την επομένη ημέρα με συμμετοχή στην όλη ακολουθία του κλήρου και των επιτρόπων των ενοριών της Μητροπόλεως.
Μαθητής εγώ τότε, να κάνω βόλτες στα ''νεοκλασσικά'' σκηνικά του Καραπιπέρη, αλλά και να φωνάζω συνθήματα στο συλλαλητήριο δεχόμενος τα επιχειρήματα της εκκλησιαστικής πλευράς.

Τα γυρίσματα συχνά γίνονται κάτω από κωδωνοκρουσίες, με αποτέλεσμα τμήμα της ταινίας να γυσριστεί χωρίς ήχο και να γίνει κάτι σαν ντουμπλάζ ή καλύτερα προσθήκη ήχου μεταγενέστερα. Στον τομέα αυτό εμφανή είναι τα πλήγματα της ταινίας το "Μετέωρο Βήμα του Πελαργού" στον τομέα του ήχου... Ίσως και ένας λόγος που η ταινία δεν είχε την αποδοχή από το εξωτερικό όπως αναμένονταν.

Θάνατοι τραγικοί κατά διαστήματα έδωσαν τροφή στο θέμα του αφορισμού. 
Μήνες μετά, ο 49χρονος μόλις Καραπιπέρης, όχι πολύ αργότερα ο Μαστρογιάννι, στα γυρίσματα της επόμενης ταινίας ο Τζαν Μαρία Βολοντέ, με τραγικό τρόπο ο Αγγελόπουλος πριν λίγες ημέρες.



Καιρό αργότερα ένταση έξω από τα δικαστήρια στη Φλώρινα, με μήνυση συγγενούς της Χρυσικού κατά του Μητροπολίτου φαντάζομαι για διασυρμό από τα μεγάφωνα της Χρυσικού. Στο δικαστήριο μέγα πρόβλημα, αφού οι του επισκόπου και ο ίδιος ο Αυγουστίνος αρνήθηκαν να δώσουν όρκο κατά την λανθασμένη ερμηνεία του ''μη ομώσαι όλως''.


Πολλά από τα πεπραγμένα αυτά, υπάρχουν στην αρχή της ταινίας το Βλέμμα του Οδυσσέα, με πρωταγωνιστή τον Χάρβει Καϊτέλ.

Άξιζε τον κόπο όλο αυτό; Σαφώς και όχι. 
Χρόνια μετά μπορώ να απαντήσω, χωρίς διάθεση να ανασκευάσω το τότε για λόγους προφίλ, και έχοντας έως τώρα εθνική συνείδηση και πατριδογνωσία, πως η όλη ιστορία δεν άξιζε τον κόπο, ήταν ένα τραγικό λάθος του μητροπολίτου Φλωρίνης. Όφειλε να διαμαρτυρηθεί, αλλά όχι να οργανώσει μια τέτοια αντίδραση χωρίς θεολογικό πραγματικά λόγο.

Λάθος δικό μου που και εγώ συμμετείχα καλή τη θελήσει στις τότε κινητοποιήσεις.

Λάθος και της τότε Συνόδου να μην δεχτεί τους θεολογικούς λόγους και να δεχτεί τους εθνικούς λόγους στο θέμα του αφορισμού. Γιατί αν δέχτηκε εν τέλει τον αφορισμό για εθνικούς λόγους είναι θεολογικά αντικανονικό. Οι εθνικοί λόγοι δεν έχουν θέση μέσα στην Οικουμενική Εκκλησία, παρά μόνο εάν έχουν θρησκευτική χροιά. 
Αν πάλι έστω και έτσι δέχτηκε τον αφορισμό, τότε πως παρίσταντο θρησκευτικοί λειτουργοί στην εξόδιο χθες; Θέατρο παραλόγου.

Όπως και να έχει δάκρυσα με τον χαμό αυτό του μεγάλου Έλληνα, έστω και αν δεν συμφωνούσα πάντα με την πολιτική και την φιλοσοφία του. Σε μια χώρα αναξίων η Ελλάδα χάνει τους αξίους της. 
Και άξιος ήταν και ο Αυγουστίνος παρά το τραγικό ατόπημα του τότε πάνω στον παρορμητισμό του.

Πέρα από τον αριστερό προσανατολισμό του και τις πολλές κριτικές για το έργο του από τους ανά τον κόσμο σινεφίλ,
το κυρίαρχο θέμα του Αγγελόπουλου δεν ήταν η Αριστερά, αλλά η τραγικότητα του ανθρώπου όταν οι πολιτικές επιλογές οδηγούν τον άνθρωπο σε μια Οδύσσεια ξεριζωμού, μέσα από συνεχείς αλλαγές αλλά και καταργήσεις συνόρων. 
Ένα βλέμμα - πλάνο στην μοίρα της Πολιτικής Ιστορίας και την μοίρα που αυτή διαμορφώνει στους ανθρώπους. Πάντα σε μουσική υποβολή της Ελένης, ωραίας, αναζητούμενης και χαρισματικής από τον Αλέξανδρο της που ταξιδεύει ανά τον Κόσμο και μεταναστεύει εντός και εκτός Ελλάδος.
Καλό ταξίδι κ. Αγγελόπουλε

Με εκτίμηση και συγνώμη έστω και τώρα Κόττης Κωνσταντίνος μαθητής το 1990 δίπλα στο χώρο των γυρισμάτων του Μετέωρου.

ΠΗΓΗ:   http://www.kivotoshelp.gr/Pages/kosmosNea.htm#AFORISMOS

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου